سه‌شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۸۸

آشنایی با تکنولوژی و اصطلاحات صوتی و تصویری


درباره codec

از مزایای یه Codec علاوه بر فشرده سازی فوق العاده و همینطور کیفیت قابل قبول نسبت به فیلم Uncompressed ، عمومی بودنش هم هست . یک مثال:
مثلا کارت یکی از دستگاهها به نام Canopus NX اصلا برای سری DV/HD ساخته شده . و جالبه که این شرکتها از Codec های خودشون استفاده می کنند.
در نظر بگیرید که کیفیت به هیچ وجه نباید بیاد پایین ، یا اگر میآد پایین در حد کمتر از 3 یا 4 درصد باشه که محسوس نباشه ، اما حجم باید نسبت به Uncompressed کمتر باشه . برای همین مثلا ما هیچ وقت از Codec ی مثل H.264 استفاده نمی کنیم . و از کدک های خود شرکت که مثلا با نام Canopus HQ هستش استفاده می کنیم . دلیلش هم واضحه . چون خروجی کارمون ، قراره روی Tape باشه و اصلا نیازی نیست از Codec ی استفاده کنیم که همه بتونن فیلم رو باهاش ببینن .
همه اینها رو گفتم که H.264 نه تنها کدک بسیار مناسبی هستش بلکه Public بودنش بزرگترین مزیتشه . وگرنه کدک های نظیر H.264 وجود دارند اما عمومی نیستند .
این بحث نه تنها درباره Mpeg4 هستش بلکه توی Avi و نظایر اون هم وجود داره . مثلا شما ببینید که divX چقدر کدک محبوبیه و دیگه الان تقریبا حالت عمومی پیدا کرده برای همه ، اما مثلا On2 که اصلا Macromedia برای Flash Pro 8.0 با این شرکت قرارداد بست و On2 Vp6 رو برای خروجی فیلمهای Flash یا همون FLV در نظر گرفت ، حالت عمومی نداره .
یعنی با اینکه مثلا On2 VP7 یکی از بهترین کدک هاست که حتی خودش رو رقیب H.264 یا حتی بهتر از اون می دونه اما به دلیل عمومی نبودنش ، قشر کمتری نسبت به DivX یا H.264 ازش استفاده می کنند .
HD یعنی چی؟

HD که از High Definition میاد بمعنی وضوح یا تفکیک بالاست! این اسم رو گذاشتن چون نسبت به تصاویر معمولی (SD یا همون Standard Definition) وضوح بیشتری داره!
خب این وضوح بیشتر یعنی چی؟ یعنی Resolution! یعنی تعداد پیکسلهای موجود در یک فضای مشخص! خب مسلما تو یه فضای معلوم هرچی pixel ها بیشتر باشه، شما تصویر رو با جزئیات بیشتری میبینین ! کجاست؟
HD قراره در چند جهت رشد پیدا کنه...
اولیش در زمینه Home Video هستش که توسط Blu-Ray و HDDVD که دو فرمت اختراع شده توسط Sony و Toshiba هستن، گسترش پیدا میکنن! این دو جایگزین Home Video فعلی یعنی DVD خواهند بود! (در حال حاظر حدودا ماهی ۲۰ عنوان جدید برای Blu-Ray و ۵۰ عنوان جدید برای HDDVD به بازار عرضه میشه!)
دومین زمینه، HDTV هستش! یعنی Broadcasting تصاویر کانالهای تلویزیونی بصورت HD! که البته مستلزم داشتن تجهیزات لازم مثل HD Reciever و HD Ready TV هستش... همین الان کانالهای زیادی از کانالهای آمریکا و ژاپن HD هستن... که میشه به abc / ESPN / MSNBC / NHK / Tokyo-TV و ... اشاره کرد!
سومین زمینه، HD Gaming هستش! نسل هفتم کنسولهای بازی که عبارتند از XBOX 360 و Playstation 3 هر دو پشتیبانی HD دارن و شما اگه تلوزیونی داشته باشین که اچ دی باشه، میتونین بازیهای این دو کنسول رو بصورت HD انجام بدین!
چهارمین زمینه اصلی، HD Recording هستش که بواسطه HD Camcoder ها انجام میشه! درحال حاظر مثلا Sony در ایران ۳مدل Handycam عرضه کرده که قابلیت ضبط بصورت HD دارن! و شما میتونین خاطرات و فیلمهای شخصیتون رو با کیفیت HD ضبط کنین و توی HD Ready TV خودتون با بالاترین کیفیت و جزئیات ممکن، تماشا کنین!

خب... برخلاف DVD که یه استاندارد واحد یود، HD چند استاندارد مختلف داره که تفاوتشون در Resolution تصویر و Progressive/ Intelace بودن هستش! درواقع هر تصویری که از DVD رزولوشنش بیشتر باشه،‌ بنوعی HD بحساب میاد! ولی خب درجه های مختلفی دارن!
استانداردهای معمول HD اینا هستن:
480i/480p/576p/ 720p/1080i/ 1080p
که البته عملا چون ۳تای اول همون DV هستن، HD های کاربردی خلاصه میشن به این ۳ تا:
720p/1080i/1080p
اما اینا یعنی چی؟
وجود i یا p در هرکدوم از این استانداردها، بمعنی Interlace بودن یا Progressive بودن تصویره!‌ یه نکته ای که خیلی ها قبول ندارن ولی شدیدا حقیقت داره، اینه که P بودن تصویر بر رزولوشنش ارجحیت داره! یعنی 720p خیلی خیلی بهتر از 1080i هستش! از لحاظ کیفیت چیزی که به چشم میاد!اما عدد هر استاندارد یعنی چی؟ عدد هر استاندارد، نشون دهنده تعداد پیکسلهای موجود در عرض تصویره! یعنی 720 تصویریه که عرضش (Y) برابر 720 پیکسل هستش!
اما طولش چی؟ طول رو هیچوقت نمیدن! طول بر حسب نسبت تصویر و عرض محاسبه میشه! یعنی اگه شما 720 پیکسل در عرض داری و نسبت طول به عرض تصویر (Aspec Ratio) برابر 16:9هستش، یعنی به ازای هر 9 پیکسل در عرض، شما 16 پیکسل در طول دارین! پس نهایتا برای 720 پیکسل، 1280 پیکسل در طول حساب میشه! حالا مثلا برای 1080i با Aspec Ratio برابر 16:9 چقدر میشه رزولوشن نهایی؟ 1920x1080!
اینم یه مقایسه کلی بین DV و انواع HD!
High-Bandwidth Digital Content Protection یا همون HDCP یک نوع تکنولوژی مقابله با کپی رایت هستش!
این تکنولوژی فعلا فقط توسط DVI-D و HDMI منتقل میشه و باقی اتصالاتی که به نوعی میتونن HD باشن (D-SUB / Component Video) توانایی استفاده از این تکنولوژی رو ندارن!
خب اما دقیقا چیکار میکنه؟
کارش اینه که کپی رایت تصویر همراه با خود تصویره! یعنی فرض کن شما یه Blu-Ray Player داری! از اونور هم یه ‌Blu-Ray Recorder داری! میخوای این دو تا رو با HDMI بهم متصل کنی و فیلمت رو بدون کوچکترین افت کیفیت کپی کنی! اینجاست که Blu-Ray Recorder پیغام میده این تصویری که دارم دریافت میکنم HDCP Enabled هستش و اجازه ضبط کردن نداری!
خلاصه اش میشه اطلاعاتی که همراه تصویر منتقل میشه تا وضعیت کپی رایت تصویر ارسالی رو مشخص کنه!حالا مثلا شما میری 8800GTX بخری، روش نوشته HDCP Support!! یعنی چی؟ یعنی این VGA از HDCP پشتیبانی میکنه! یعنی شما اگه BD-ROM داشته باشی و بخوای Blu-Ray بزاری ببینی، و خب فیلمش کپی رایت داشته باشه، کارت گرافیک شما از پس این قضیه بر میاد که سیکنال تصویر رو جدا کنه و بفرسته به مانیتور! این میشه HDCP Support !
از اونور، ماینتور ها و TV هایی هستن که HDCP Support هستن! یعنی اینا میتونن مستقیم به منبع HD شما وصل شن و تصاویری که HDCP Enable هستن رو هم پخش کنن!
اگر مطلب قبلی HD Display رو خوانده باشی، یکی از بزرگترین مشکلات Dell 2407 پشتیبانی نکردن از HDCP توی 1080p هستش! یعنی شما تصویر 1080p روی DVI-D بهش بده که HDCP داشته باشه، هیچی نمیگیری از Dell 2407 !!

Advanced Access Content System) AACS)
سیستم محافظتی ( یا شاید همون امنیتی ) که برای این دیسکهای Blu ray و HD DVD در نظر گرفته شده Advanced Access Content System) AACS) هست که جایگزین CSS در مورد DVD ها شده ... بهرحال این محتوا توسط Disney, Intel, Microsoft, Matsushita, Warner Brothers, IBM, Toshiba, Sony توسعه پیدا کرده است ... و بطور کلی به این صورت هست که برای هر پلیر کد و یه decryption Keys توسط اونهایی که مجوز اعطا میکنن تعریف شده و توسط دیسکها که خودشون مجهز به AACS هستند تایید میشن .... حالا اگه یکی بیاد این کدها رو پخش کنه AACS این قابلیت رو داره که اونها رو تشخیص بده و مسدودشون کنه و در دیسکهای بعدی قادر به اجرا کردن نباشن و حدس میزنم که اگه کسی بخواد کپی کنه اطلاعات مربوط به کدها و AACS کپی نخواهند شد و دیسکی که این اطلاعات رو نداشته باشه باز بلا استفادس...
البته سورس کدهایی که تحت جاوا نوشته شده قادر به کپی برداری کرده اما برای جلوگیری از ین روند در تاریخ 31/1/2007 محتوای جدید AACS جایگزین نسخه ای که در April 2005 به عنوان استاندارد AACS پذیرفته شده بود .