شنبه، آبان ۰۹، ۱۳۸۸

باورها

چقدر خوبه كه هر از گاهي باورهايمان را يه مروري كنيم. بد نيست ادم چند وقت يه بار ذهنيات و تفكراتش رو خانه تكاني كنه .واضح تر بگم.ما در مورد رفتار و افكارمون بيشتر از اونيكه فكر كنيم بر حسب عادت فكر ميكنيم و عمل ميكنيم. براي چند لحظه بدون تعصب اين مطلب رو بخونيم. قبول؟!
قبل از ادامه بحث ازمايش زير را بخوانيد خيلي جالب و خواندني است:
باور ها
دانشمندان براي بررسي تعيين ميزان قدرت باورها بر كيفيت زندگي انسانها آزمايشي را در « هاروارد يونيورسيتي » انجام دادند :
80 پيرمرد و 80 پيرزن را انتخاب كردند . يك شهرك را به دور از هياهو برابر با 40 سال پيش ساختند . غذاهاي 40 سال پيش در اين شهرك پخته ميشد . خط روي شيشه هاي مغازه ها ، فرم مبلمان ، آهنگها ، فيلم هاي قديمي ، اخباري كه از راديو و تلويزيون پخش ميشد ، را مطابق با 40 سال قبل ساختند . بعد اين 160 نفر را از هر نظر آزمايش كردند :
تعداد موي سر ، رنگ موي سر ، نوع استخوان ، خميدگي بدن ، لرزش دستها ، لرزش صدا ، ميزان فشار خون ... بعد اين 160 نفر را به داخل اين شهرك بردند ، بعد از گذشت 5 الي 6ماه كم كم پشتشان صاف شد ، راست مي ايستادند ، لرزش دستها بطور ناخودآگاه از بين رفت ، لرزش صدا خوب شد ، ضربان قلب مثل افراد جوان ، رنگ موهاي سر شروع به مشكي شدن كرد ، چين و چروكهاي دست و صورت از بين رفت .
علت چه بود ؟
خيلي ساده است . آنها چون مطابق با 40سال پيش زندگي كردند ، باور كرده بودند 40 سال جوانتر شده اند .
انسانها همان گونه كه باور داشته باشند مي توانند بينديشند . باورهاي آدمي است كه در هر لحظه به او القا ميكند كه چگونه بينديشد .
اصولا فرق بين انسانها ، فرق ميان باورهاي آنان است . انسانهاي موفق با باورهاي عالي ، موفقيت را براي خود خلق ميكنند . انسانهاي ثروتمند ، باورهاي عالي و ثروت آفرين دارند كه با اعتماد به نفس عالي خود و بدون توجه به تمام مسائل به دنبال كسب ثروت ميروند و به لحاظ باورهاي مثبتشان به ثروت مطلوب خود ميرسند .
قانون زندگي قانون باورهاست . باورهاي عالي سرچشمه همه موفقيتهاي بزرگ است . توانمندي يك انسان را باورهاي او تعيين مي كند ..
انسانها هر آنچه را كه باور دارند خلق ميكنند . باورهاي شما دستاوردهاي شما را در زندگي ميسازند . زيرا باورها تعيين كننده كيفيت انديشه ها ، انديشه ها عامل اوليه اقدامها و اقدامها عامل اصلي دستاوردها هستند
حكايت دوم:
انیشتین می‌گفت : « آنچه در مغزتان می‌گذرد، جهانتان را می‌آفریند. »
استفان کاوی (از سرشناسترین چهره‌های علم موفقیت) احتمالاً با الهام از همین حرف انیشتین است که می‌گوید:« اگر می‌خواهید در زندگی و روابط شخصی‌تان تغییرات جزیی به وجود آورید به گرایش‌ها و رفتارتان توجه کنید؛ اما اگر دلتان می‌خواهد قدم‌های کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگی‌تان ایجاد کنید باید نگرش‌ها و برداشت‌هایتان را عوض کنید .»
او حرفهایش را با یک مثال خوب و واقعی، ملموس‌تر می‌کند:« صبح یک روز تعطیل در نیویورک سوار اتوبوس شدم. تقریباً یک سوم اتوبوس پر شده بود. بیشتر مردم آرام نشسته بودند و یا سرشان به چیزی گرم بود و درمجموع فضایی سرشار از آرامش و سکوتی دلپذیر برقرار بود تا اینکه مرد میانسالی با بچه‌هایش سوار اتوبوس شد و بلافاصله فضای اتوبوس تغییر کرد. بچه‌هایش داد و بیداد راه انداختند و مدام به طرف همدیگر چیز پرتاب می‌کردند. یکی از بچه‌ها با صدای بلند گریه می‌کرد و یکی دیگر روزنامه را از دست این و آن می‌کشید و خلاصه اعصاب همه‌مان توی اتوبوس خرد شده بود. اما پدر آن بچه‌ها که دقیقاً در صندلی جلویی من نشسته بود، اصلاً به روی خودش نمی‌آورد و غرق در افکار خودش بود. بالاخره صبرم لبریز شد و زبان به اعتراض بازکردم که: «آقای محترم! بچه‌هایتان واقعاً دارند همه را آزار می‌دهند. شما نمی‌خواهید جلویشان را بگیرید؟» مرد که انگار تازه متوجه شده بود چه اتفاقی دارد می‌افتد، کمی خودش را روی صندلی جابجا کرد و گفت: بله، حق با شماست. واقعاً متاسفم. راستش ما داریم از بیمارستانی برمی‌گردیم که همسرم، مادر همین بچه‌ها٬ نیم ساعت پیش در آنجا مرده است. من واقعاً گیجم و نمی‌دانم باید به این بچه‌ها چه بگویم. نمی‌دانم که خودم باید چه کار کنم و ... و بغضش ترکید و اشکش سرازیر شد.»
استفان کاوی بلافاصله پس از نقل این خاطره می‌پرسد:« صادقانه بگویید آیا اکنون این وضعیت را به طور متفاوتی نمی‌بینید؟ چرا این طور است؟ آیا دلیلی به جز این دارد که نگرش شما نسبت به آن مرد عوض شده است؟ » و خودش ادامه می‌دهد که:« راستش من خودم هم بلافاصله نگرشم عوض شد و دلسوزانه به آن مرد گفتم: واقعاً مرا ببخشید. نمی‌دانستم. آیا کمکی از دست من ساخته است؟ و....
اگر چه تا همین چند لحظه پیش ناراحت بودم که این مرد چطور می‌تواند تا این اندازه بی‌ملاحظه باشد٬ اما ناگهان با تغییر نگرشم همه چیز عوض شد و من از صمیم قلب می‌خواستم که هر کمکی از دستم ساخته است انجام بدهم .»
« حقیقت این است که به محض تغییر برداشت٬ همه چیز ناگهان عوض می‌شود. کلید یا راه حل هر مسئله‌ای این است که به شیشه‌های عینکی که به چشم داریم بنگریم؛ شاید هرازگاه لازم باشد که رنگ آنها را عوض کنیم و در واقع برداشت یا نقش خودمان را تغییر بدهیم تا بتوانیم هر وضعیتی را از دیدگاه تازه‌ای ببینیم و تفسیر کنیم . آنچه اهمیت دارد خود واقعه نیست بلکه تعبیر و تفسیر ما از آن است
فقط 10 دقيقه بشينيم تو يه جاي خلوت و تك تك طرز فكر ها و رفتارهايي كه بطور نا خود اگاه عادتمون هست مرور كنيم.ميدونيد چه اتفاقي ميافته؟
اگر واقعا بدون تعصب تك تك اعمال و افكارمون رو مرور كنيم به خوبي ميتونيم خوب و بدهاش رو از هم تفكيك كنيم. خوبها و به درد بخور هاش رو تقويت كنيم و بدها وكثيف هاش رو دور بندازيم تا بيش ازاين تو زندگيمون دست و پامون رو نگيره. انسان به طور ذاتي بدون اينكه نياز به اقا بالا سري داشته باشه توانايي تشخيص خوب و بد رو داره. مگه نه؟؟؟!!!
خب منظورم از اين خانه تكاني چيه؟:
تو ادبياتمون بهش ميگن:
چشمها رو بايد شست .جور ديگر بايد ديد.....
تو ادبيات عرفاني مون هم بهش ميگن:
بيا تا گل برافشانيم و مي در ساغر اندازيم......فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو در اندازيم
با كلاسها هم بهش ميگن:
مهندسي مجدد يا ري انجينيرينگ:Re-Engineering
بزرگان هم بهش ميگن:
مراقب افكارت باش كه گفتارت ميشود مراقب گفتارت باش كه رفتارت ميشود مراقب رفتارت باش كه عادتت ميشود.مراقب عادتت باش كه شخصيتت ميشود و مراقب شخصيتت باش كه سرنوشتت ميشود..
مذهبي ها هم بهش ميگن:
يك ساعت تفكر بهتر از هفتاد سال عبادت
قانون فعاليت هاي ذهن ناخودآگاه:
ذهن ناخود آگاه شما موجب ميشود همه گفته ها و اعمالتان مطابق با الگويي انجام پذيرد كه با تصوير ذهني و باورهاي شما هماهنگ است.
ذهن ناخود آگاه شما بسته به اينكه چگونه برنامه ريزي ميكنيد مي تواند شما را به پيش ببرد يا از پيشرفت باز دارد.
توي اين خانه تكاني ذهن و رفتار چه اتفاقاتي ميافته:
*بعضي باورهاوذهنيتها رو بايد تميز كرد و غبار زمان رو ازش دور كرد ،سر و ساماني داد ، خيلي محكم تر اوونها رو حفظ كرد و بهش بها داد.چه باورهاي قشنگي داشتيم كه به مرور زمان و دود زندگي يكنواخت سياهي بهش نشسته و بايد با چاشني خاطره سر و ساماني بهشون داد و دوباره در رديف اول قفسه باورهامون قرار بديم
** بعضي از اوون باورها رو كه اتفاقا از بس بهشون عادت كرديم خيلي هم دم دست قرار گرفتند و هميشه مزاحمي براي ديدن باورهاي قشنگمون هستند،بايد براي هميشه فراموش كرد و در زباله دان فراموشي قرار داد.
***اگر خوب به اين باورها دقت كنيم ميبينيم كه بسياري از رفتارهايمان ناشي از باورهايي است كه از انها بيزار هستيم.ولي از بس در درون نا خود اگاهمان به انها عادت كرديم وجود انرا فراموش كرده ايم.
جالب است كه در اين كنكاش متوجه رفتارهايي ميشويم كه به دليل انتقام از كسانيكه در حق ما ظلمي كرده اند و به انها دسترسي نداريم به طور ناخوداگاه از اطرافيانمان انتقام ميگيريم.!در صورتيكه آنها شايد خيلي هم ما را دوست داشته باشند ولي اين نفرت به قدري در درون ما نفوذ كرده كه علاقه انها را نه تنها درك نميكنيم بلكه به طريقي سعي در ازردن انها داريم.
**** مثل اينكه مطلب داره پيچيده ميشه.
****ضمنا اگر خوب دقت داشته باشيم با تفكراتي در درون خود مواجه ميشيم كه اتفاقا خيلي هم به كارمان امده و در برابر مشكلات زيادي از اونها استفاده كرديم ولي از بس كه هميشه در دسترسمون بوده قدرش رو ندونستيم و فراموشش كرديم و گذاشتيمش كنار. و حالا كه با مشكل مواجه ميشيم يادمون رفته كه چه ابزار خوبي رو كنار گذاشتيم و ميتونستيم ازش استفاده كنيم. حالا كه داريم افكارمون رو زير و رو ميكنيم خوبه كه دوباره اون باورها و ابزارها رو گرد گيري كنيم و ازشون استفاده كنيم.

چهارشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۸۸

آموزه هاي ماركز

در 15 سالگی آموختم که مادران از همه بهتر می‌دانند، و گاهی اوقات پدران هم.
در 25 سالگی دانستم که یک نوزاد، مادر را از داشتن یک روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یک شب هشت ساعته، محروم می‌کند.
در 30 سالگی پی بردم که قدرت، جاذبه مرد است و جاذبه ، قدرت زن.
در 35 سالگی متوجه شدم که آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد؛ بلکه چیزی است که خود می‌سازد.
در 40 سالگی آموختم که رمز خوشبخت زیستن، در آن نیست که کاری را که دوست داریم انجام دهیم؛ بلکه در این است که کاری را که انجام می‌دهیم دوست داشته باشیم.
در 45 سالگی یاد گرفتم که 10 درصد از زندگی چیزهایی است که برای انسان اتفاق می‌افتد و 90 درصد آن است که چگونه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.
در 50 سالگی پی بردم که کتاب بهترین دوست انسان و پیروی کورکورانه بد ترین دشمن وی است.
در 55 سالگی پی بردم که تصمیمات کوچک را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب.
در 60 سالگی متوجه شدم که بدون عشق می‌توان ایثار کرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید.
در 65 سالگی آموختم که انسان برای لذت بردن از عمری دراز، باید بعد از خوردن آنچه لازم است، آنچه را نیز که میل دارد بخورد.
در 70 سالگی یاد گرفتم که زندگی مساله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست؛ بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است.
در 75 سالگی دانستم که انسان تا وقتی فکر می‌کند نارس است، به رشد وکمال خود ادامه می‌دهد و به محض آنکه گمان کرد رسیده شده است، دچار آفت می‌شود.
در 80 سالگی پی بردم که دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است.
در 85 سالگی دریافتم که همانا زندگی زیباست.

برنامه ريزي براي نظافت منزل

به گزارش «Readers digest»، هرچه تمیزکاری به دفعات بیشتری تکرار شود، تجمع کثیفی کمتر خواهد بود و کار نظافت را در کوتاه ترین زمان ممکن می توان انجام داد.توجه داشته باشید.
تمیزکاری ۱۵ دقیقه ای روزانه
برای یک برنامه تمیزکاری معمولی بیشتر از ۱۵ دقیقه وقت اضافه نیاز ندارید به شرط این که همیشه و مرتب کارهای منزل را انجام داده باشید.
۱- تخت خواب را مرتب کنید.
۲ - لباس های کثیف را درون سبد قرار دهید. بدون صرف وقت زیادی، تمام اتاق ها را سرکشی کنید و همه وسایل را سرجای خود قرار دهید.
۳ - میز آشپزخانه را دستمال بکشید.
۴ - ظرف ها را جابه جا کنید.
تمیزکاری هفتگی:
شما می توانید برای این کار ۲ تا ۳ ساعت در هفته وقت بگذارید و یا این که در تمام روزهای هفته ۱۵ دقیقه به وقت خود اضافه کنید.یک بار در اتاق حرکت کنید و وسایل را جابه جا کنید.
اتاق خواب، اتاق نشیمن و آشپزخانه: اگر خانه دوبلکس دارید، ابتدا از بالا شروع کنید. در صورتی که خانه شما یک طبقه است، از کم رفت و آمدترین اتاق شروع کنید. ابتدا به تمامی اتاق ها سر بزنید و سطل آشغال ها را خالی کنید. به اتاق اول برگردید و تارهای عنکبوت را پاک کنید، پنکه های سقفی، چارچوب های در، قاب های عکس و لامپ ها را گردگیری کنید.
حمام: مواد جرم گیر را روی در، دیوار، وان، سینک و کاسه دستشویی بریزید تا اثر خودش را برای از بین بردن میکروب ها برجای بگذارد. دستگیره های در فراموش نشود.
آشپزخانه:
از بالا شروع کنید، کابینت ها را از سمت بالا به پایین دستمال کنید. داخل گاز و مایکروفر را تمیز کنید. وسایل برقی مانند همزن و... که روی میز قرار دارد را دستمال بکشید. در انتها سینک آشپزخانه را تمیز کنید، جارو بکشید و سپس کف آشپزخانه را تی یا دستمال بکشید. در پایان یخچال را مرتب کنید.
نظافت ماهانه:
یک روز تعطیل را برای این کار در نظر بگیرید تا همه کارها را انجام دهید و یا این که کارهای نظافت ماهانه خود را بین روزهای هفته تقسیم کنید.
1- با استفاده از دستمال آینه حمام را تمیز کنید.
2 - قفسه و کشوهای مخصوص سبزی یخچال را بشویید.
3 - زیر کوسن های مبل ها را جاروبرقی کنید.
4 - یخچال را تمیز کنید.
5-سطل های آشغال را شست وشو دهید.
نظافت سالانه:
۱۲ برنامه نظافت و تمیزکاری خود را بین ۱۲ ماه سال تقسیم کنید و به مرور انجام دهید:
ماه اول:
کابینت دارو را مرتب کنید و تمامی داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید.
ماه دوم:
مکان هایی که دسترسی به آن سخت است مانند پشت گاز، یخچال، لباس شویی، مبلمان و زیر تخت را تمیز کنید.
ماه سوم:
فرش و قالی ها را با دقت تمیز کنید.
ماه چهارم:
پنجره ها را تمیز کنید.
ماه پنجم:
کابینت های آشپزخانه را مرتب کنید.
ماه ششم:
لحاف، روتختی، روبالشتی و پتو را شست وشو دهید.
ماه هفتم:
انباری را مرتب و تمیز کنید.
ماه هشتم:
کمد و کشوهای لباس را مرتب کنید. لباس های اضافه را جدا کنید و به افراد نیازمند هدیه دهید.
ماه نهم:
کمد رخت خواب ها را مرتب و تمیز کنید.
ماه دهم:
یخچال فریزر را یخ زدایی کنید؛ اجاق گاز و فر را تمیز کنید.
ماه یازدهم:
ظروف چینی و غیرچینی را بشویید.
ماه دوازدهم:
تشک ها را در صورت نیاز مرتب و تعمیر کنید، پرده و مبل ها را تمیز کنید

جمعه، مهر ۲۴، ۱۳۸۸

این همه عاشق داری، چطور حسودی نکنم ؟

وقتی‌ باد آروم آروم، موتو نوازش می‌کنه
طبیعت وجودتو اینقدر ستایش می‌کنه
وقتی‌ که یواشکی خواب به سراغ تو میاد
برای داشتن چشمای تو خواهش می‌کنه
وقتی‌ شب فقط میاد، برای خوابیدن تو
خورشید از خواب پا می‌شه، تنها واسه دیدن تو
وقتی‌ که چشمه حریصه، واسه لمس تن تو
یا که پیچک آرزوشه، بشه پیراهن تو
وقتی‌ هر پرنده به عشق تو پرواز می‌کنه
عشق تو، حتی طبیعتو هوس باز می‌کنه
وقتی‌ تو قلب خدا این همه جا هست واسه تو
چرخ گردون، واسه تو گردشو آغاز می‌کنه
این همه عاشق داری، چطور حسودی نکنم ؟


يك تقسيم بندي خواننده هاي انگليسي زبان

1-خواننده هایی که صدای آنها زبان زد خاص و عام است و از امتحان خوانندگی کاملا موفق بیرون آمدن.
این گروه دارای قدرت صدای بالا هستن و اجراهای زنده شان هیچ فرقی با اجراهای در استودیو آنها نمی کند.
یک تعدادی از آنها خواننده های قدیمی هستن مثل:
Joan Jett& The Blackhearts ،Tina Turner ،Alannah Myles ، Aretha Franklin ،Celine Dion ،Gloria Esefan ،Mary J Blige ، Shakira
Chaka Khan، Cher ، Cyndi Lauper ، Diana Ross ، Heart،Jennifer Rush ،Mariah Carey،Pat Benatar ، Patricia Kaas،Robin Beck
Roxette ، Stevie Nicks (Fleet Wood Mac ، Whitney Houston، Vi+xen ،Toni Braxton
و تعدادی از آنها خواننده های نسل جدید که صدای بسیار زیبایی دارن و در اجراهای زنده خود می ترکانند.همچنین تعدادی از آنها برنده مسابقات مختلف خواننده سازی در دنیا هستن.
Alexandra Burke،Beyonce،Carrie Underwood، Christina Aguilera، Jennifer Hudson، Jordin Sparks، Kelly Clarckson،Leona Lewis ، Nadiya ،Rihannaو...
و خواننده هایی با صدای فوق العاده قوی و اپرایی
Tarja Turunen (Nightwish ، Sarah Brightman
2-اما گروه دوم
خواننده های این گروه خواننده های با صدایی لطیف و زیبا هستن ( در کل دلنشین ) ولی مثل گروه اول قابلیت این را ندارن که به هر سبک و سیاقی بخونن.ضمن اینکه اجراهای زنده زیبایی دارن.به هر حال این خواننده ها در سبک خودشان واقعا استادن.
Alicia Keys ، Andrea Corr (The Corrs ، Belinda Carlisle ،Dido،Enya،Faith Hill ،Joss Stone ، Kate Bush ، Delta Goodrem، Kim Wilde،Laura Branigan
Lucie Silvas ، Melissa Etheridge ، Natasha Bedingfield ، Nelly Furtado
The Cranberries ،Shania Twain
Sarah Mclachlan ، Sandra ،Suzanne Vega ،Mylene Farmer ،Tori Amos ،Trisha Yearwood
و تعدادی هم راک هستن:
Avril Lavigne،Within Temptation (Sharon De Adel Paramore،Evanescence
3-اما گروه آخر
خواننده های این گروه در استودیوها صدای زیبایی دارن و اکثرا کنسرتهای موفقی دارن و لی بیشتر جنبه های دیگری از هنر آنها به جای صدایشان مطرح است.
Vanessa Carlton ، The Cardigans ،Spice Girls، Lady Gaga ،Madonna

پنجشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۸۸

براي تو....

مگر مي شود ازتوسخنی عاشقانه گفت وقتي خود عشقي
مگر مي شود برایت ترانه گفت وقتي كلمه اي
فقط مي شود گفت .....
تو بزرگي و در آيينه كوچك ننمايي
و به همان بزرگي كه داري خواهم گفت .....
دوستت دارم ....
http://rlv.zcache.com/i_love_you_teddy_bear_sculpture_photosculpture-p153927539819521563qdjh_400.jpg

سه‌شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۸

خطاطي آنلاين

خطاطي نستعليق آنلاين سايتي است براي گسترش استفاده از خط زيباي نستعليق. با استفاده از اين سايت به راحتي بدون نياز به استفاده از سيستم عامل فارسي،كيبورد فارسي و يا نصب هيچگونه فونت خاصي با بالاترين سرعت متون خود را به نستعليق،ثلث و يا دستخط نوشته و آن را به صورت تصوير با كيفيت بالا و بافرمت PNG و يا با فرمت معمول JPG دريافت نماييد.

«گوگل ویو»، پایان عصر حکمرانی ایمیل

تا به امروز ایمیل‌، اصلی‌ترین راه ارتباط ما در اینترنت بود، اما به نظر می‌رسد که رفته‌رفته این دوره، در حال سپری شدن است. در این پست، ابتدا ایمیل را با شیوه‌های نوین ارتباطی مقایسه می‌کنم و سپس در مورد گوگل ویو Google Wave و تفاوت آن با سایر شیوه‌های ارتباط آنلاین صحبت خواهم کرد.

نسل جدیدی از سرویس‌های اینترنتی، عرصه را بر ایمیل تنگ کرده‌اند، شاخص‌ترین آنها فیس‌بوک و توییتر هستند. چنین تغییر رویکردی در عرصه ارتباطات آنلاین، شیوه ارتباط ما را به اندازه زیادی دستخوش تغییر کرده‌اند.

گرچه در حال حاضر هنوز هم بر تعداد کاربران ایمیل افزوده می‌شود، اما شتاب رشد کاربران سرویس‌های دیگر ارتباطی، آهنگ سریع‌تری دارد. در آگوست سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۷۶ میلون نفر در آمریکا، چند کشور اروپایی، استرالیا و برزیل از ایمیل استفاده می‌کردند که نسبت به آگوست سال ۲۰۰۸، ۲۱ درصد بیشتر بود. اما در مقام مقایسه، میزان رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی، در همین بازه زمانی، ۳۱ درصد بود و به بیش از ۳۰۱ میلیون نفر رسید.

نیازها و توقعات بشر، محدوده خاصی ندارند. چند سال پیش ممکن بود، نیم ساعت طول بکشد، تا ایمیل به گیرنده، برسد. اما امروز، اگر پیامکی، با تأخیر چند ثانیه‌ای به دست گیرنده‌اش برسد، شاکی می‌شویم. چند سال بعد هم ممکن است شکایت ما این باشد که چرا وقتی در مکانی نزدیک دوستمان قرار داریم، از موبایلمان پیامکی به طور خودکار فرستاده نمی‌شود، مبنی بر اینکه ما همان نزدیکی هستیم!

ویژگی‌ها و کاربردهای سرویس‌های جدی ارتباطی:

۱- ارتباط در همه جا و هر زمان: شاید ایمیل بیشتر مناسب روزهایی بود که همیشه و همه جا به اینترنت متصل نبودیم، در آن روزها که خبری که از اینترنت موبایلی نبود، ما هر روز، در ساعت مشخصی به اینترنت متصل می‌شیدم، وارد حساب کاربری ایمیل‌ خود می‌شدیم و بعد از خواندن و جواب دادن به ایمیل‌ها، دیس‌کانکت می‌شدیم. اما اتصال بی‌وقفه کاربران به اینترنت، مستلزم ایجاد سرویس‌های جدیدتری بود، سرویس‌هایی که رفته‌رفته سرو کله‌شان پیدا شد.

۲- ارتباط بی‌درنگ: زمانی برای اینکه بفهمیم دوستمان کجاست، در حال انجام چه کاری است و یا چه حال و هوایی دارد، مجبور بودیم، ایمیلی بزنیم و منتظر پاسخ بمانیم، اما حالا به یاری فیس‌بوک و توییتر، حتی لازم نیست، چنین سؤال‌هایی پرسیده شود، چون می‌شود، پاسخ این سؤال‌های ذهنی را در status یا توییت‌های دوستان دید.

۳- سرویس‌های جدید ارتباطی، هم بر کمیت ارتباط می‌افزایند و هم ارتباط را از حالت خشک و رسمی در می‌آورند. چند وقت پیش اگر به سفری می‌ر‌فتیم، ممکن بود با ایمیل برای تعداد محدودی از دوستانمان در مورد چیزهایی که دیده‌ایم و تجربه کرده‌ایم، توضیحاتی بدهیم و احیانا عکس‌هایی برایشان بفرستیم. اما امروز در همان لحظه، تعداد بیشتری از دنبال‌کنندگان ما در توییتر، می‌توانند بخوانند که کجا هستیم و چقدر با مقصد نهایی فاصله داریم، آنها حتی می‌توانند عکسی را که چند ثانیه پیش با موبایل گرفته‌ایم و به اشتراک گذاشته‌ایم، ببینند! البته همین فاش‌گویی جمعی ، ممکن است مجبورمان کند که اندکی ملاحظه‌گری را هم وارد نوشته‌ها و اشتراکاتمان کنیم.

۴- سرریز اطلاعات: اما یک جنبه منفی سرویس‌های جدید ارتباطی، سرریز اطلاعات است. وقتی شما در توییتر یا فرندفید بیش از ۲۰۰ – ۳۰۰ نفر را دنبال کنید، به خوبی متوجه این قضیه می‌شوید. گاهی پیدا کردن پیام‌های مهم در میان انبوهی از پیام‌های کم اهمیت‌تری که مثلا در آنها محتوای نهار و صبحانه یا قطعه شعری توییت شده‌ است، ناممکن می‌شود. اینجاست که گاهی نیاز می‌شود، کاربر به دنبال صافی‌هایی بگردد که پیام‌های باارزش‌تر را برایش جدا کنند، مثلا در توییتر می‌توان تگ خاصی را جستجو کرد، به زودی هم کاربران این سرویس امکان خواهند یافت که کسانی را که دنبال می‌کنند، در گروه‌های مرتب کنند و نظم بدهند.

اما شاید کمتر کسی باشد که از ترس یک سونامی اطلاعاتی، بر وسوسه دسترسی به دریای اطلاعات ارزشمندی که سرویس‌های جدید ارتباطی در اختیارمان قرار می دهند، فائق آید.

۵- هویت‌بخشی: من کی هستم؟! در زمانه ایمیل، ما تنها اسمی بودیم، قبل از یک دات کام. اما در عصر توییتر، فیس‌بوک و فرندفید، کاربران دیگر می‌تواند از کوچک‌ترین علایق و سلایق ما مطلع شوند: چه چیز می‌خوریم و چقدر؟! شب‌بیداری را دوست داریم؟ گیک عشق‌کامپیوتر هستیم یا طرفدار مشتاق یک تیم فوتبال؟ کدام شاعر را دوست داریم؟ ولخرج هستیم یا خسیس؟ انزواطلب و محتاط هستیم یا اجتماعی و رفیق‌باز؟ چه نوع خبرهایی را دنبال می‌کنیم؟ اینها چیزهایی هستند که در عصر ایمیل، هرگز در مورد دوستان آنلاینمان کشف نمی‌کردیم.

۶- وقت‌گیر یا ابزارهایی برای تلف کردن وقت؟ بسته به نحوه استفاده ما از ابزارهای جدید ارتباطی، آنها هم می‌توانند وسیله‌ای برای صرفه‌جویی در وقت باشند و هم ابزارهایی برای تلف کردن وقت.

تصور کنید که مشکل فنی در مورد کامپیوتر یا یک سوال درسی دارید. با پرسیدن سؤالتان در یک شبکه اجتماعی، به احتمال زیاد یک پاسخ مناسب دریافت خواهید کرد و تازه می‌توانید به صورت زنده، سؤال و جواب هم بکنید. به این ترتیب دیگر لازم نیست، به چند نفر ایمیل بزنید و چند ساعت منتظر بمانید، اما از سوی دیگر همین شبکه‌های اجتماعی می‌توانند، خیلی راحت، هر روز دو سه ساعت از وقت با ارزشتان را بگیرند.

———————-

گوگل ویو، تجسم الگوی جدید ارتباط:

از حدود ۱۰ روز پیش، دعوتنامه‌های سرویس جدید گوگل، یعنی گوگل ویو Google Wave، که البته هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد، برای تعدادی از کاربران فرستاده شده است و کاربران ایرانی محدودی هم به آن دعوت شده‌اند. کار برجسته گوگل ویو، مهیا کردن امکان ارتباط بی‌درنگ کاربران و تسهیل اشتراک نظرات و فایل‌ها برای آنهاست.

به گمان من گوگلی‌ها حتما نحوه خاص و منحصر به فرد ارتباطات را در فرندفید، تحت نظر گرفته‌اند و با استفاده از این مشاهدات ایده گوگل ویو را عملی کرده‌اند. اگر کاربر فرندفید بوده باشید، می‌دانید که ارتباط در فرندفید، الگوی خاص دارد:

در ایمیل، ارتباط غیرفعال passive است. به این معنی که وقتی شما ایمیل دریافت می‌کنید، اجباری برای پاسخ دادن به آن در همان لحظه ندارید. توییتر از این لحاظ، نوع غیرفعال‌تری از ارتباط است، چون اکثر توییت‌ها به منظور دریافت پاسخ، ارسال نمی‌شوند.

اما در هنگام چت و استفاده از سرویس‌های پیام‌رسانی بی‌درنگ، نوع ارتباط جبری aggressive است. یعنی شما اگر on باشید و بعد دوستتان روی چت ظاهر شود و سوالی بپرسد، اجباری برای پاسخ دادن در همان لحظه دارید.

اما گوگل ویو می‌کوشد که الگوی تازه‌تری ار ارتباط را همگانی کند: ترکیبی از ارتباط غیرفعال و ارتباط جبری! از این نظر گوگل ویو دقیقا شبیه فرندفید است.

بگذارید بیشتر برایتان توضیح بدهم، وقتی دعوتنامه گوگل ویو را دریافت کردید، حتما در دقایق ابتدایی گیچ می‌شوید و از خودتان می پرسید که سرویسی که اینقدر حرف و حدیث برایش به پا شده، همین بود؟! این سرویس چه چیز تازه‌ای دارد؟

در گوگل ویو، هر زمان که بخواهید در مورد مسئله‌ای صحبت کنید، باید اصطلاحا یک موج یا Wave درست کنید. به نظر من این اصطلاح بسیار بامسما است. فرض کنید که مثلا هوس کرده‌اید که لپ‌تاپ بخرید، شما می‌توانید یک ویو برای این منظور درست کنید و چند نفر از دوستان را وارد «ویو» مورد نظر بکنید و شروع کنید به بحث. بعضی از دوستانی که وارد ویو کرده‌اید، در آن لحظه آنلاین هستند و در ضمن حوصله بحث دارند، پس تقریبا شبیه یک چت معمول، با شما سوال جواب می‌کنند. اما تعدادی از دوستانی هم که وارد ویو کرده‌اید، در آن لحظه آنلاین نیستند، یا در آن زمان، حوصله بحث در مورد برندهای مختلف لپ‌تاپ را ندارند، آنها می‌توانند هر زمان که دوست داشته باشند، کل گفتگوهای شما را بخوانند و بعد نظرات خود را اضافه کنند.

پس می‌بینید که این گوگل ویو با ترکیب دو شیوه ارتباطی غیرفعال و جبری، شیوه جدیدی از ارتباط را درست کرده است، با تسامح می‌توان گفت: گوگل ویو، ترکیب ایمیل و چت است. گوگلی‌ها قبلا با کنار هم قرار دادن ایمیل و جی‌تاک کوشیده بودند که چت وایمیل را با هم ادغام کنند، اما حالا با ویو، آنها توانسته‌اند، به شیوه مبتکرانه‌تری این کار را انجام دهند.

تا زمانی که ویو در دسترس همه کاربران اینترنت قرار بگیرد، زمان زیادی باقی مانده، باید منتظر ماند و دید که وقتی این سرویس همگانی شود و اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل هم برای آن، همچون توییتر ساخته شود، چه میزان محبوبیت خواهد داشت و موفقیت کسب خواهد کرد.

اما چیزی که روشن است این است که ویو، بیش از آنکه یک محصول اختصاصی شرکت گوگل باشد، یک پلت‌فرم است و به عبارت دیگر یک خط مشی و یک تفکر و اندیشه بنیادی برای ایجاد تحول و تولید شیوه جدیدی از ارتباط است.

یکشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۸۸

62 نكته براي زندگي

1- در دنیا جای کافی برای همه وجود دارد ولی شما مطمئنناَ مستقل از هیکلتان، مستحق جای بیشتری نسبت به دیگران هستید.
2- حتی اگر توالت شما به جدید ترین تجهیزات روز دنیا مجهز باشد، آفتابه را در دستشویی همیشه پر نگه دارید، به خصوص در ایام تابستان.
3- هرگز سعی نکید یک نئو مارکسیست را در مورد نظریه پایان تاریخ فوکویاما متقاعد کنید.
4- وقتی می خوابید پس از در آوردن جوراب هایتان آن ها را قبل از پرت کردن داخل هم فرو کنید (ارزش این نکته را صبح روز بعد درک خواهید کرد)
5- از همه چیز های یکبار مصرف به خصوص تیغ های اصلاح، چندین مرتبه استفاده کنید.
6- خواب هایتان را هرگز برای همسرتان تعریف نکید
7- درتاکسی برای اینکه کرایه تان عادلانه حساب شود پشت سر کسانی که درب را محکم می کوبند فحش بدهید.
8- در وصله جوراب این نکته شاید حیاتی باشد ولی در بخیه زدن لازم نیست یک سر نخ را گره بزنید.
9- بیاموزید که به مردم اعتماد کنید. به خصوص به سی دی فروش های خیابان انقلاب.
10- به دکتر ها، وکلا و کار چاق کن ها هر گز اعتماد نکنید.
11- کارت سوخت خود را با نخ به گردنتان بیاویزید تا در پمپ بنزین جا نماند.
12- با اصل عدم قطیت هایزنبرگ به ویژه در ایام انتخابات شوخی نکنید.
13- در یک توالت عمومی قبل از شروع هر کاری امکانات بالقوه و بالفعل را بسنجید. (از وجود آب، دستمال، سالم بودن سیفون و باز بودن مجرای فاضلاب مطمئن شوید)
14- اگر چاق هستید لباس با راه های افقی نپوشید. فکر می کنید چرا شیر ها به شکار گورخر بیشتر از فیل علاقه دارند؟
15- تا زمانی که صورتتان باد نکرده پولتان را برای دندانپزشک حرام نکنید.
16- شماره تلفن همه را داشته باشید و به هیچ کس شماره ندهید.
17- بد را به خاطر بدتر کنار نگذارید. مثلا ترک سیگار به خاطر نامزدتان و قولی که به او داده اید.
18- سعی کنید از سیاست هم مثل سایر امور چیزی سر در نیاورید.
19- فلسفه نئوکانتی را با قانون دوم ترمودینامیک مغالطه نکنید.
20- حتا اگر پزشک خبره ای هستید به خودتان آمپول نزنید.
21- هرگز وصیت نامه تنظیم نکید. آدم عاقل پول و وقتش را صرف چیزی که مال خودش نخواهد بود نمی کند.
22- پیش از خوردن آناناس پوست آن را بکنید (بگیرید)
23- در جاهایی که نیازی وجود ندارد همین جوری برای دست گرمی و کسب مهارت دروغ بگویید.
24- اگر تصمیم به ازدواج دارید برای اینکه دوران دانشجویی و پس زمینه هایش کامل از ذهنتان محو شود برای دریافت شوک الکتریکی یک دوره کامل را در یک آسایشگاه روانی بستری شوید.
25- به دشنام های استخوان دار چند زبان زنده دنیا مسلط باشید.
26- وقتی با همسرتان به پارک می روید سند ازدواجتان را فراموش نکنید.
27- سعی کنید چیزی را که درزندگی دوست دارید به دست آورید وگرنه مجبورید چیزی را که دوست ندارید به دست بیاورید.
28- اگر وبلاگ نویس هستید در اعتراض به فیلترینگ گسترده سایت ها، وبلاگ خود را دو بار ثبت کنید.
29- به خاطر داشته باشید که : 99درصد خوشبخت های دنیا پولدارند.
30- 100 درصد بد بخت های دنیا بی پول هستند.
31- 100 درصد احمق ها و الکی خوش های دنیا فکر می کنند که جز آن یک درصدی هستند که پول ندارند ولی خوشبختند.
32- در اتوبوس ومترو برای اینکه مجبور نشوید جای خود را به خانم ها یا افراد مسن بدهید، خود را به خواب بزنید.
33- خاطرات بد را فراموش کنید. خاطرات خوبی را هم که آدم های بد حضور هر چند کمرنگ در آن دارند توصیه می کنیم که فراموش کنید.
34- برای صرفه جویی اقتصادی یک روز در میان یک روزنامه عصر بخرید (چو هم خبرهای صبح آن روز، هم خبرهای صبح روز بعد را می نویسد)
35- مبنای اعتمادتان به یک سگ نه بر اساس جثه اش بلکه بر اساس کیفیت و کمیت دندان هایش باشد.
36- بله گفتن را بیاموزید تا با همه دوست بمانید ولی با بهانه هایی که بعدا با فراغ بال اختراع می کنید از زیر تعهدات در بروید.
37- یک شماره حساب مستقل و پنهان از همسرتان داشته باشد.
38- در دستشویی تلفن همراه خود را با درایت کامل مدیریت کنید.
39- وقتی در ترجیح یکی از مکاتب فرانکفورت یا وین به بن بست فلسفی رسیدید آن را انتخاب کنید که پسر عمویتان پس از چند هفته کارتن خوابی در خیابان هایش از آن شهر دیپورت شده است.
40- در انتخاب یک محصول بسته بندی مثل کنسرو، علاوه بر قیمت به وزن آن هم توجه کنید (برای سهولت می توانید از جدول های تناسبی که سوم ابتدایی یاد گرفته اید استفاده کنید)
41- وقتی از زندگی نا امید می شوید به کوزت و هاج زنبور عسل بیاندیشید.
42- نویسنده ها را جدی نگیرید. اگر رمان نویس ها به باهوشی کتاب هایشان بودند مطمئن باشید مانند آن ها سر از هالیوود در می آوردند.
43- اگر با همسایه طبقه پایینتان مشکلی دارید هر شب بعد از دو نصفه شب سیفون را بکشید.
44- اگر با همسایه طبقه بالایتان مشکل دارید سعی کنید مشکل خو را حل کنید یا اینکه به صدای سیفون بعد از دو نیمه شب عادت کنید.
45- وقتی همه جا را برای پیدا کردن عینک گمشده تان زیر و رو کرده اید محض احتیاط با لمس دست، پیشانی خود را هم چک کید.
46- برای اینکه در زندگی آدم موفقی شوید سعی کنید حداقل یک شکست عشقی بخورید.
47-نظریه تکامل داروین را زیاد جدگی نگرفته و زمان خود را از این پس کمتر جلوی آینه تلف کنید.
48- به یک آلمانی هرگز «جری» نگویید. حتی اگر اسمش جری باشد.
49- به خودتان جایزه بدهید. مثلا وقتی ترفیع گرفتید، به جای رفتن به مهمانی شام مادرزنتان، همسرتان را به یک رستوران گرانقیمت ببرید.
50- موفقیت مثل ترکیب سرّی کوکاکولاست. به فرمول هیچ احدی اعتماد نکنید.
51- اگر چه تاجر، وکیل، یا دکتر نباشید ولی لازم است که چشمک زدن نامرئی، اشاره با ابرو واحیای قلبی تنفسی را به عنوان فنون پایه بیاموزید.
52- کتاب هایی را که امانت می گیرید پس ندهید. مگر اینکه قرار باشد کتاب نایابتری از همان آدم به امانت بگیرید.
53- کتابی که قابل خواند است قابل خریدن هم هست. کتابی به کسی امانت ندهید. اگر چنین اشتباهی مرتکب شدید با وعده امانت دادن کتاب های نایاب دیگر، کتاب خود را پس بگیرید.
54- هرگز شوهر خود را از خواب بعد از ظهر بیدار نکنید مگر اینکه آتش سوزی به زیر شلواری اش رسیده باشد.
55- قبل از دست در دماغ کردن با یک چرخش 360 درجه وجود دوربین های مدار بسته و شیشه های آینه ای را بررسی کنید.
56- وقتی در یک سفر هوایی از رفتار مهماندار خوشتان نیامد برای تلافی او را گارسن-هوایی خطاب کنید.
57- بعد ا آروغ زدن در یک جمع رسمی با سخنرانی در مورد زیان های نوشابه های گاز دار و لزوم برخورد دولت با سازندگان این محصولات، افکار جمع را منحرف کنید.
58- اگر خیلی لاغر هستید تابستان ها در خانه بمانید. مگر اینکه با پلیور از منزل خارج شوید.
59- کلید خانه را زیر گلدان نگذارید. بهترین محل اختفا برای کلید کفش کتانی بو گندوی پسرتان است.
60- دوست خوب کسی است که دقیقا می دانید کجا به شما قرار است نارو بزند. دوست بد جوری است که نارو زدنش به ذهنتان هم خطور نمی کند.
61- اگر اسم چرخه ای به نام سعدی کارنو در فیزیک به گوشتان خورد پیش از اینکه به تبحر سعدی در فیزیک ایمان آورده و صلواتی هدر بدهید، به این فکر کنید که شاید پدرسعدی کارنو از علاقمندان آثارسعدی بوده است.
62- در موقعیتی که با فشار سردبیر مجبورید 55 نکته برای خوشبختی خلایق را یک شبه جعل کنید احتمال قیچی شدن حد اقل 7 تایش را در نظربگیرید (62نکته بنویسید.)

پنجشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۸

پردرآمدترین مشاغل IT در جهان

فناوري اطلاعات به عنوان يك صنعت نوظهور و البته پر رونق در اين سال‌ها به تدريج به يكي از ماشين‌هاي استخدامي بازار كار و اشتغال هم تبديل شده است. تجارت‌هاي مختلف وابسته به اين صنعت هم سهم قابل‌توجهي از جذب نيروي كار را در سال‌هاي اخير به خودشان اختصاص داده‌اند. تمايل افراد به تحصيل در رشته‌هاي تخصصي مرتبط با اين صنعت و به دنبال آن افزايش چشمگير تعداد فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها نشان از رونق بازار كار در صنعت IT دارد. به اين ترتيب است كه حتي ركود و بحران اقتصادي اخير هم نتوانست چندان فشاري را بر اين صنعت تحميل كند تا IT به عنوان اولين صنعت رو به بهبود و نجات از اين بحران در جهان مطرح شود. اين روند گويا آنقدر اميدوار‌كننده است كه مي‌تواند نويد اتفاقات خوب آينده را در اين حوزه بدهد. خبري كه به تازگي منتشر شده و نشان از به كار افتادن مجدد ماشين استخدامي صنعت IT دارد، مي‌تواند يكي از همين اتفاقات خوب باشد. مشاغل جديد بعد از ركود به اين ترتيب موسسه تحقيقاتي بين‌المللي IDC در آخرين تحقيقات خود اعلام كرده است كه پيش بيني مي‌شود تا چهار سال آينده حدود 8/5‌ميليون شغل جديد در حوزه IT ايجاد شود. بر اين اساس اين صنعت توانسته است راه بهبود را به خوبي در پيش گرفته و نشانه‌هاي اين بهبود را خيلي زود بروز دهد. گزارش IDC نشان مي‌دهد كه در طول چهار سال آينده و در واقع تا سال 2013 بيش از 75000 تجارت جديد در صنعت IT به وجود مي‌آيد تا رشد تعداد مشاغل جديد اين صنعت را به 3‌درصد در سال برساند. استيو بالمر، مديرعامل غول نرم‌افزاري دنيا يعني شركت Microsoft در اين مورد مي‌گويد: «كشورهايي با نوآوري سريع، حجم سرمايه‌گذاري بالا در زيرساخت‌ها و توسعه بيشتر آموزش و مهارت‌ها در حوزه IT در واقع سرچشمه اين بازارهاي كاري هستند كه مي‌توانند تاثير زيادي بر بازارهاي جهاني بگذارند. در اين شرايط بحران اقتصادي، تكنولوژي‌هاي مدرن مي‌توانند نقش حياتي در افزايش توان توليدي و امكان ايجاد تجارت و بازارهاي كاري جديد داشته باشند تا در نهايت به رشد اقتصادي منجر شود.» جديدترين تحقيق موسسه IDC روي 52 كشور مختلف دنيا كه 98‌درصد از سرمايه جهاني IT را در دست دارند، انجام شده است. به عقيده كارشناسان IDC دليل اين موضوع هم به رشد سرمايه‌گذاري IT كه نشانه خارج شدن از شرايط بحران است، مربوط مي‌شود. با تمام اينها اما ركود اقتصادي توانست سايه خود را هر چند در مدت كوتاه روي صنعت IT هم بگستراند تا شاغلان در بخش‌هاي مختلف اين صنعت هم طعم بحران را بچشند. اين اتفاق بيشتر در روزهاي آغازي سال 2009 محسوس بود. به اين ترتيب نتايج تحقيقات مختلف انجام شده روي شركت‌هاي بزرگ سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و خدماتي IT نشان مي‌دهد كه در نيمه اول سال 2009 بيش از 6000 شغل در صنعت IT در سطح جهان از بين رفته است. اين در حالي است كه به گفته كارشناسان بودجه بخش بازاريابي مشاغل در اين صنعت در سال 2009 با كاهش 3/8 ‌درصدي مواجه خواهد شد تا اين ركود اولين ركود در بودجه اين بخش از سال 2001 تا كنون باشد. بسياري از تحليل‌گران در اين مورد معتقدند كه روند طولاني پروژه‌ها و البته ركود اقتصادي و كمبود بودجه موثرترين عوامل در اين مورد هستند تا جايي كه بر اساس تحقيقات انجام شده، شركت‌هاي بزرگ IT كه بيش از 400‌ميليارد‌دلار از درآمد اين صنعت را در اختيار دارند، تنها 15‌ميليارد‌دلار از اين درآمد را صرف سرمايه‌گذاري در IT مي‌كنند. درآمدهاي رو به كاهش در حالي كه ماشين استخدامي IT بعد از ركود و از بين رفتن هزاران شغل در اين صنعت يك بار ديگر به راه افتاده است، بحران اقتصادي اما به جان درآمد شاغلان بخش‌هاي مختلف اين صنعت افتاده است. به اين ترتيب تحقيقات انجام شده در اين مورد كه توسط موسسه تحقيقاتي Janco Associates اجرا شده است، نشان مي‌دهد كه درآمد شاغلان صنعت IT در سال 2009 حتي تا كمتر از حد متوسط هم رسيده است. بر اين اساس متوسط درآمد شاغلان IT در سال 2008 برابر 79005‌دلار بوده در حالي كه اين رقم در سال 2009 به 77367‌دلار رسيده است تا با كاهش 07/2‌درصدي همراه باشد. اين تحقيق كه روي بيش از 800 شركت و 50000 نفر انجام شده است، نشان مي‌دهد كه ركود اقتصادي باعث شده است تا كارمندان دريافت به موقع و سر وقت حقوق خود را به افزايش ميزان آن ترجيح دهند. در گزارش منتشر شده از نتايج اين تحقيق كه درباره درآمد كارمندان و شاغلان بخش‌هاي مختلف صنعت IT انجام شده است، درآمد پايه مشاغل متفاوت به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گرفته‌اند. مديران اجرايي: در رسته مديران اجرايي در صنعت IT، مسوول ارشد اطلاعات (Chief Information Officer) با درآمد پايه سالانه 163211‌دلار در سال 2009 بالاترين ميزان حقوق دريافتي را در ميان ديگر مشاغل اين صنعت دارند. اين در حالي است كه اين افراد در سال 2008 دريافتي پايه سالانه 171755‌دلار داشتند تا حقوق آنها با كاهش 97/4‌درصدي همراه شود. اين در حالي است كه مديران برنامه‌ريزي (Director-IT Planning) بيشترين كاهش درآمد را در اين سال احساس كردند. اين افراد در سال 2008 حقوق پايه سالانه 115.434‌دلار داشتند در حالي كه اين رقم در سال 2009 براي آنها به 97.494‌دلار رسيده است تا كاهش 54 /15‌درصدي داشته باشد. مديران توليد (Director-Production) كه در سال 2008 درآمد پايه سالانه 112648‌دلار داشتند، امسال با كاهش 17/2‌درصدي درآمدي برابر 110207‌دلار دارند. مديران سيستم‌ها و برنامه‌ريزي هم كه در سال 2008 درآمد پايه سالانه 131498‌دلاري با كاهش 34/1‌درصدي در سال 2009 درآمدي برابر 129738‌دلاري دارند. متخصصان امنيت IT: بيشترين درآمد در اين بخش به معاونان امنيت تعلق مي‌گيرد. با اين حال اين افراد كه در سال 2008 درآمد پايه سالانه 148117‌دلار داشتند، امسال با كاهش 17/2‌درصدي درآمد پايه سالانه‌اي برابر 144908‌دلار دارند. از طرفي اما بيشترين كاهش حقوق براي مديران امنيت و كارگروه‌ها اتفاق افتاده است تا آنها در سال 2009 با كاهش 07/6‌درصدي، حقوق پايه سالانه 77832‌دلار دريافت كنند. ناظران امنيت اطلاعات هم با كاهش 61/0‌درصدي نسبت به سال 2008 در سال 2009 حقوق پايه سالانه 69433‌دلار مي‌گيرند. مديران هماهنگي بحران هم كه در سال 2008 درآمد پايه سالانه 71779‌دلار داشتند، امسال با كاهش 50/2‌درصدي 69988‌دلار دريافت مي‌كنند. مديران IT: در ميان اين رسته مديران سيستم‌ها و برنامه‌ريزي با درآمد پايه سالانه 92614‌دلاري در سال 2009 بيشترين حقوق دريافتي را دارند كه اين مبلغ با افزايش 24/1‌درصدي نسبت به سال 2008 همراه بوده است. بيشترين كاهش اما در حقوق دريافتي مديران مخزن اطلاعات اتفاق افتاده است تا اين افراد با كاهش سالانه 11/12‌درصدي در سال 2009 درآمد پايه سالانه 55886‌دلار داشته باشند. در مقابل اما مديران آموزش گويا بيشترين افزايش درآمد را در سال 2009 تجربه كرده‌اند تا با افزايش 83/1‌درصدي نسبت به سال 2008، امسال درآمد پايه سالانه 60236‌دلاري داشته باشند. مشاغل مرتبط با اينترنت: در اين رسته مديران سيستم‌هاي اينترنتي با درآمد پايه سالانه 86186‌دلاري در سال 2009 كه با كاهش 63/5‌درصدي نسبت به سال 2008 همراه بوده است، بيشترين درآمد و البته بيشترين كاهش درآمد را هم در ميان ديگر مديران دارند. متخصصان تجارت الكترونيك اما گويا بيشترين افزايش حقوق را در سال 2009 تجربه كرده‌اند تا با افزايش 22/4‌درصدي نسبت به سال 2008 درآمد پايه سالانه 63717‌دلار داشته باشند. كـــارمنـــدان نظـــارتـــي (Supervisory IT Staff): در ميان افراد شاغل در اين بخش بيشترين حقوق به مديران پروژه اختصاص دارد. اين افراد با كاهش سالانه 96/0‌درصدي در سال 2009 درآمد پايه سالانه‌اي برابر 92809‌دلار دارند. ناظران عملكرد كامپيوتر اما با بيشترين كاهش سالانه 51/8‌درصدي در سال 2009 درآمد پايه سالانه 46451‌دلار دريافت مي‌كنند. متخصصان كامپيوترهاي شخصي هم با كاهش 53/0‌درصدي نسبت به سال 2008 در سال 2009 درآمد پايه سالانه 48516‌دلار دارند. متخصصان خدمات فني اما با افزايش سالانه 11/0‌درصدي در سال 2009 درآمد پايه سالانه 58524‌دلاري دارند.

چهارشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۸۸

به متولدین هر ماه چه هدیه ای بدهیم؟

متولد فروردین ماه:
گلنخود شیرین ، دوربین ، نقره ، cd بازی ، بادکنک ، تابلو پرتره ، اسباب بازی آلبوم عکس ، گوشی موبایل ، تجهیزات ورزشی ، ماشین حساب سِتِ آینه و شانه ثبت نام کلاسهای چتربازی ، سبدی از گل های ابریشمی متولد اردیبهشتزمرد سبز ، گل زنبق دشتی ، کیف پول ، وسایل مذهبی ، دوربین شکاری ، آلبوم تمبر کتاب جیبی ، کتاب های رومیزی ، سبد پیک نیک ،روغن و وسایل حمام ،انواع سی دینرم افزارهای کامپیوتر ، وسایل تزئینی سرخپوستی

متولد خرداد
مروارید ، گل رز ، بادبادک ، کتاب آشپزی ، لوازم مانیکور ، یخدان ، صفحه دارت ، چمدان
شکلات ، بلوز ابریشمی ، کتاب آموزش رانندگی ، بلیط مسابقات اسبدوانی
ثبت نام کلاس ورزشهای رزمی

متولد تیر ماه
یاقوت ، گل زبان در قفا (دلفینیوم) ، پیراهن ابریشمی ، تخته موج سواری
ظروف کریستال ، جعبه جواهر ، شامپاین ، صدف دریایی تزئینی
کتاب های خودآموز ، حیوانات خشک شده ، چتر مخصوص کنار دریا ، عینک آفتابی
کتاب های عشقی ، تابلو نقاشی با منظره دریا

متولد مردادماه
زبرجد ، گل سوسن ، خودکار طلا ، کارت بازی ، کتاب جُک
لباس ، ابزار باغبانی ، نوارهای ویدیویی ورزشی ، دستگاه قهوه ساز
ظروف چینی ، بازوبند تنیس ، دستگاه ضبط صوت ، جعبه سوغاتی

متولد شهریور
یاقوت کبود ، گل مینا ، کتاب ، جدول ، ساعت رومیزی برنجی ، کامپیوتر
پَر گردگیری ، گلدان ، ساعت مچی طلا ، موی شتر
کُت ، پارچه رومیزی ، بالش های تزئینی (کوسن) ، چرخ خیاطی

متولد مهرماه
عقیق ، گل همیشه بهار ، قاب پنجره ، بلیط باله ، کتاب و رمان های جدید
رومیزی ابریشمی ، لباس زیر (زنانه) ، بلیط کنسرت
عطر ، ستِ آبرنگ ، عطرپاش ، لباس ورزشی ، تُستِر ، قفس پرنده
سیگار ، ماساژُر بدن ، لوازم نقاشی

متولد آبان ماه
یاقوت زرد ، گل داوودی ، لوازم آرایش ، چوگان گلف بازی
ماساژُر پا ، روغن های رایحه درمانی ، گیلاس های کریستالی
بلیط سفرهای دریایی ، کتاب های ستاره شناسی ، ملحفه و روتختی ابریشمی
عطر ، زیرپوش ها و لباسهای زیر ، بلیط پارک آبی

متولد آذر ماه
فیروزه ، گل نرگس ، راکت تنیس ، اطلس یا کره زمین
آکواریوم ، کتاب های هنری ، کتاب شعر
کتاب راهنمای سفر ، لوازم چادر زدن ، گیره سر ، بلیط سینما
مجله های دایره المعارفی ، بلیط پارک حیوانات وحشی

متولد دی ماه
لعل ، گل میخک صدپر ، پرده دیوارکوب ، لوازم آشپزخانه
مجسمه ، سی دی موسیقی ، ظروف سفالی و سرامیکی ، قاب عکس
کفش راحتی ، لحاف ، خوراک پرنده ، جارختی ، تلویزیون ، بلیط نمایشگاه

متولد بهمن ماه
یاقوت ارغوانی ، گل بنفشه ، الات موسیقی ، ستِ شطرنج
جدول کلمات متقاطع ، بخور خوشبو ، بلیط کنسرت موسیقی سنتی
وسایل اسکی ، ثبت نام کلاسهای رقص ، ستِ بازی کروکت ، بلیط گالری های هنری

متولد اسفند
زمرد کبود ، گل نسترن ، ستِ قهوه خوری
کتاب های تاریخی ، لوازم حمام ، دستمال توری ، روتختی ابریشمی
ست چای خوری نقره ، بلیط تئاتر ، شمع ، گل خشک ، کتاب های اسطوره ای

سه‌شنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۸

شرايط اخذ ويزا از كشورهاي مختلف براي ايرنيها

آذربايجان
عادي-توريستي: مسافران مي توانند از طريق آژانس هاي مسافرتي و يا شخصا” با دردست داشتن بليت هواپيما و مبلغ 40 دلار يك روز قبل از پرواز به سفارت مراجعه كنند. در غير اينصورت متقاضيان مي توانند به نماينده وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان در دفتر هواپيمايي جمهوري ايلامي كه در باكو مستقر است مراجعه كرده و رواديد 20 روزه دريافت كنند.
بازرگاني: از طريق مراجعه شركت آذري به وزارت امور خارجه آذربايجان، و پر كردن فرم مربوطه و پرداخت 250 دلار رواديد 6 ماهه و يا يك ساله صادر مي شود.شنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 9 تا 16
نشاني: پاسداران، اقدسيه، شماره 50 تلفن: 2284929 فاكس: 2280063

آرژانتين
عادي و توريستي: دعوتنامه از اقوام مقيم (اين دعوتنامه بايد از طريق فاكس 2583-871 به كنسولگري ارسال شود)، گذرنامه معتبر، مراجعه به سفارت و دريافت فرم، در صورت جواب مثبت بليت رفت و برگشت تهيه شود. هزينه صدور رواديد 7300 تومان، مبلغ 300 تومان براي تشكيل پرونده، دو قطعه عكس، هر كدام از درخواست توريستي به طور جداگانه و بر حسب مورد بررسي مي شود. پاسخ به رواديد 4 هفته بعد از دريافت مدارك داده مي شود. تمام دعوتنامه ها بايد از طريق Immigranion باشد.
بازرگاني: دعوتنامه يا فاكس از شركت آرژانتيني، معرفي نامه شركت ايراني، گذرنامه معتبر قبل از صدور رواديد، بليت رفت و برگشت، 2 قطعه عكس فقط روزهاي يكشنبه تا چهارشنبه از 10 تا 12 ميدان آرژانتين، ساختمان آلتاليا – تلفن: 8719189-8718294

آلمان
رواديد حهت ديدار بستگان (عادي)، دو نسخه فرم تقاضاي اقامت، گذرنامه، شناسنامه، معتبر، فتوكپي صفحات 2 و 3 گذرنامه، گذرنامه بايستي پس از انقضاي مدت ويزاي در خواستي حداقل سه ماه اعتبار داشته باشد، مدارك در مورد وضعيت اقامت بستگان در آلمان، اصل و ترجمه رسمي تاييد شده سند ازدواج به همراه يك فتوكپي از ترجمه آن، در مورد فرزندان حاصل از ازدواج هاي قبلي، اصل حكم طلاق و يا ورقه حضان به همراه ترجمه تاييد شده ويك فتوكپي از آن.
بازرگاني: دو نسخه فرم تقاضا، دعوتنامه شركت آلماني كه بايد شامل نام كامل دعوت شونده، زمينه فعاليت، نشاني، سمت دعوت شونده، علت و مدت مسافرت و تعهد تقبل هزينه ها باشد و در صورت عدم تقبل مخارج ارائه بيمه مسافرتي و فتوكپي آن ضروريست، مداركي در مورد شركت دعوت كننده در آلمان (بارنامه، قرارداد، مكاتبات تجاري)، مداركي در مورد فعاليتهاي شغلي در ايران (پروانه كسب، كارت بازرگاني، پروانه توليد، گواهي كار، دفترچه درماني)، در مورد كارمندان شركت ها: معرفي نامه رسمي از طرف كارفرما مبني بر اعزام متقاضي به آلمان.
پزشكي: متقاضي مي بايست درخواست كتبي خود را همراه كپي نامه مركز درماني، كپي برآورد هزينه معالجه، كپي نامه مركز درماني، كپي صفحات 2 و 3 گذرنامه و يك پاكت تمبر شده به صندوق پستي 179-11365 ارسال دارند. سفارت از طريق پست متقاضي را از وقت ملاقات مطلع مي سازد.
ترانزيت فرودگاهي: براي صدور رواديد ترانزيت، دو نسخه فرم تقاضا، دو قطعه عكس، گذرنامه معتبر، رواديد يااقامت معتبر براي كشور مقصد به همراه فتوكپي آن، بليط هواپيما
رواديد نمايشگاهي: دو نسخه فرم پر شده، گذرنامه، شناسنامه و در صورت تاهل شناسنامه و گذرنامه همسر، به همراه فتوكپي صفحات دوم و سوم گذرنامه متقاضي، مداركي در مورد فعاليتهاي شغلي در ايران، مداركي دال بر داشتي وابستگي در ايران (سند خانه يا زمين)، بيمه مسافرتي به همراه فتوكپي آن، بليط هواپيما.
تحصيلي: كپي پذيرش از دانشگاه آلماني، كپي ضمانت مالي در طول تحصيل، كپي فرم سفارت و پاكت پستي تمبر شده با نشاني متقاضي بايد به صندوق پستي 179-11365 فرستاده شود. براي دريافت كمك بيشتر با بخش فرهنگي سفارت تماس حاصل نماييد. براي كسب اطلاعات رواديد روزهاي يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 5/12 تا 14 و براي ارائه درخواست صدور رواديد از يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 تا 12 با ارائه مدارك لازم به سفارت مراجعه نمائيد. نشاني سفارت: خيابان فردوسي-روبروي بانك ملي تلفن: 15-3114111و 9-303228 فاكس: 398474 و 391144

آفريقاي جنوبي
توريستي: 2 قطعه عكس- فتوكپي گذرنامه، اصل گذرنامه-رزرو بليت رفت و برگشت-رزرو هتل-نامه از محل كار و گزارش كار-در صورتي كه شخص صاحب كار باشد ثبت شركت، نامه از يك بانك كه قدرت پرداخت روزي 150 دلار را داشته باشد، مدت اقامت در اين كشور، هزينه رواديد براي هر نفر 000/10 تومان و 21 روزه رواديد صادر مي شود. مدت اقامت حداكثر 1 ماه است.قسمت رواديد با وقت قبلي روزهاي يكشنبه تا پنج شنبه 12-9 – نشاني: خ وليعصر، نرسيده به تجريش، مقابل پمپ بنزين، خيابان يكتا، پلاك 5 تلفن: 9-6022866 فاكس: 279016

آمريكا
هنگام ورود به خاک ايالات متحده چگونه بازرسی مي‌شوم؟
فرايند بازرسی چسيت ؟
همهء افرادی که به خاک ايالات متحده وارد می شوند توسط ماموران دولت آمريکا بازرسی می شوند. چهار بازرسی جداگانه وجود دارد: بهداشت عمومی، مهاجرت، گمرک و کشاورزی. شما ممکن است تنها با يک مامور که همهء اين چهار بازرسی را انجام می دهد سروکار داشته باشيد يا با بيش از يک مامور صحبت کنيد. اين ورقهء اطلاعات، مسائل مربوط به بازرسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. برای اطلاعات بيشتر ، در مورد بازرسی های گمرک، به وب سايت خدمات گمرک آمريکا مراجعه کنيد .
قانون در اين باره چه می گويد ؟
ماده قانونی که بازرسی را از همهء افرادی که وارد خاک ايالات متحده می شوند لازم می داند از قانون مهاجرت و مليت نشات گرفته است. مقررات ثبت فدرال، شرايط بازرسی و فرايند آن را توضيح می دهد. اين قوانين در نظامنامه مقررات فدرال ادغام شده است.
هنگام ورود به خاک آمريکا چه اتفاقاتی رخ می دهد ؟
هوايي
شرکت هواپيمائی به همهء افرادی که شهروند آمريکايی نيستند پرسشنامهء سفيد ، گزارش ورود و خروج ، يا پرسشنامه سبز، فرم لغو ويزای غير مهاجرتی ورود و خروج را خواهد داد تا پر کنند. در اين فرمها، اطلاعات اوليهء مربوط به تشخيص هويت و محل اقامت مسافران در خاک آمريکا پرسيده می شود . با ورود به خاک آمريکا، کارکنان هواپيمائی شما را به محل بازرسی هدايت می کنند. شما برایبازرسی صف می بنديد و سپس با يک بازرس مهاجرت صحبت می کنيد. اگر شهروند آمريکايی نيستيد بايد در خطوطی که برای غيرشهروندان تعيين شده است صف ببنديد. اگر شهروند آمريکايی هستيد، بازرس پاسپورت شما را می بيند ، شهروندی شما را تاييد می کند و بازگشت شما را به خاک ايالات متحده تبريک می گويد. پس از آن شما به محل بازرسی گمرک هدايت می شويد . اما اگر خارجی هستيد ، بازرس مهاجرت بايد دليل آمدن شما را به ايالات متحده بداند، پرونده هايی که نياز داريد ، پرونده هايی که بايد به همراه داشته باشيد، ومدتی را که می توانيد در ايالات متحده بمانيد؟ تصميم گيری در موارد بالا معمولا” کمتر از يک دقيقه طول می کشد. اگر تصميم گيری مثبت باشد بازرس گذرنامهء شما را مهر می کند و يک فرم تکميل شدهء سفيد در اختيارتان قرار می دهد.اين فرم تکميل شده نشان می دهد گروه مهاجرت شما چيست و چه مدت اجازه اقامت در خاک آمريکا را داريد؟ سپس به محل بازرسی گمرک هدايت خواهيد شد . اگر خارجی هستيد ، مامور مهاجرت ممکن است از ورود شما به خاک ايالات متحده جلو گيری کند . دلايل زيادی برای اين تصميم گيری وجود دارد . ممکن است در بازداشت بمانيد يا به طور موقت شما را نگاه دارند تا مقدمات پرواز بازگشت فراهم شود. در صورت داشتن ويزا ، ويزا يتان ممکن است، باطل شود . در بعضی موارد، بازرس ممکن است نتواند تصميم بگيرد که آيا به شما اجازهء ورود به خاک آمريکا را بدهد يا نه ؟ در چنين موردی، بازرسی شما ممکن است به تعويق بيافتد. مامور بازرسی از شما خواهد خواست برای بازرسی بيشتر به ادارهء بازرسی ديگری که نزديک مقصد شما در ايالات متحده ء آمريکا است، رجوع کنيد .
زميني
اگر ورود شما به خاک ايالات متحده از راه زمينی باشد همان فرايند کلی را طی خواهيد کرد. يک مامور ممکن است همهء چهار بازرسی را انجام دهد. يا همان مامور شما را برای بررسی بيشتر يا صدور ورقه های لازم به محل بازرسی دوم هدايت می کند. به محض اينکه اجازهء ورود شما به خاک ايالات متحده صادر می شود دو حالت پيش می آيد: يا به بازرسی گمرک هدايت می شويد ويا بلا فاصله اجازه می گيريد به سفرتان ادامه دهيد . اجازهء ورود به رانندگان خارجی ِ کاميون ها ممکن است بر اساس ويزای کار برای تحويل گرفتن يا دادن محموله که در جادهء بين المللی بازرگانی ( ترانزيت) حرکت می کنند، صادر شود. برای اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به: چگونه می توانم به عنوان يک رانندهء ترانزيت وارد خاک ايالات متحده شوم ؟
دريايي
فرايند بازرسی در گمرک دريايی شبيه فرايند بازرسی هوايی است. اغلب، بازرسی ها قبل از ورود قايق به ايالات متحده شروع می شود. در بعضی موارد، برنامهء ورود مرزی قايق کانادا ممکن است مسافرانی را که در قايق های کوچک برای مقاصد تفريحی وارد خاک ايالات متحده می شوند تحت پوشش قرار دهد .
چگونه می توانم تقاضای تجديد نظر بكنم ؟
اگربا وجود استفاده ازويزای معتبر، در خواست شما برای ورود به ايالات متحده رد بشود، می توانيد در يک دادگاه مهاجرت تقاضای دادرسی بکنيد جاييکه يک قاضی اداری در مورد پروندهء شما تصميم می گيرد. تصميم قاضی را می توان به هيات تجديد نظر کنندگان مهاجرت ارجاع داد. دستور العمل هايي به شما داده می شود که کجا و چگونه تقاضای تجديد نظر بکنيد. برای اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به: چگونه تقاضای دادرسی بكنم ؟
اگر شما برای اجازه ورود به خاک آمريکا با استفاده از برنامهء حذف ويزا برای خلبانان اقدام بکنيد تصميم بازرس مهاجرت تصميم نهايي است. تصميم بازرس در موارد کلاهبرداری، ارائهء اطلاعات غلط به صورت عمدی، ادعای دروغين در مورد شهروندی آمريکا و يا نداشتن ويزای مهاجرت معتبر از سوی يک مهاجربالقوه تصميم نهايی است.

اتريش
عادي-توريستي: دعوتنامه تاييد شده به وسيله يك دفتر اسناد رسمي، 3 قطعه عكس، گذرنامه با شش ماه اعتبار، مبلغ 11500 تومان براي تائيد به مدرك، مدركي دال بر رزرو بليت بازرگاني: دعوتنامه از شركت معتبر اتريشي شامل تعهد قبول هزينه ها، گذرنامه با شش ماه اعتبار، بليط رفت و برگشت، مبلغ رواديد ترانزيت 000/100 ريال، دو عدد فتوكپي از بليت. پزشكي: دعوتنامه از پزشك يا بيمارستان-پيش پرداخت هزينه ها-بليت رفت و برگشت-3 قطعه عكس-گذرنامه معتبر-متقاضياني كه از طريق وزارت امور خارجه اقدام كنند شانس بيشتري براي دريافت رواديد خواهند داشت. رواديدي تحصيلي و اقامت اتريش: فتوكپي از صفحات پاسپورت، دو قطعه عكس، آخرين مدرك تحصيلي، پذيرش دانشگاهي، شناسنامه، حواله ازدواج، گواهي عدم سوء پيشينه، گواهي صحت مزاج، مدارك مالي جهت تامين مخارج در اتريش، فرم تقاضا پر شده به زبان آلماني.
اطلاعات تلفني در مورد رواديد ميسر نيست. بخش صدور رواديد در روزهاي سه شنبه از ساعت 9 الي 12 صبح انجام مي شود. مدت انتظار 3 الي 6 ماه است. ميدان آرژانتين، شماره 78
تلفن: 8710180-8710753 فاكس: 8710778 تلكس: OEBO IR 212872

ارمنستان
انواع رواديد: فرم سفارت دو قطعه عكس، گذرنامه معتبر، متقاضي ورود مكرر دعوتنامه با تائيد به وزارت امور خارجه ارمنستان ارائه دهد. با دعوتنامه 30 روز است. يكشنبه ساعت 9 تا 13 خيابان حمهوري، نبش استاد شهريار خيابان رازي شماره 1 تلفن: 8-674833 فاكس: 670657

اكراين
هزينه صدور رواديد فوري: 80 دلار (فوري) و 40 دلار (غير فوري) نشاني: خيابان ونك، شماره 101 تلفن: 8008530 و 8774119 فاكس: 8007130 دوشنبه و چهارشنبه 10 تا 13

ازبكستان
بخش كنسولي سفارت جمهوري ازبكستان براي تسهيل و تسريع كار شركت هاي حمل و نقل بين المللي جمهوري اسلامي و جلوگيري از اتلاف وقت كنسولگري بخشنامه أي را به اين شرح ابلاغ كرد:
فهرست مشخصات رانندگاني كه به ضميمه يادداشت وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران
تلكس: OEBO IR 212872به بخش كنسولي ازبكستان ارسال مي گردد از تاريخ صدور يادداشت فقط يكسال معتبر است.
فهرست مشخصات رانندگان بايد حتما” شامل 5 مورد (نام، نام خانوادگي، نام پدر، تاريخ تولد، شماره گذرنامه) باشد. فهرست مشخصات رانندگان بايد كاملا” با مشخصات مندرج گذرنامه معتبر آنان مطابقت كند در غير اينصورت از دريافت مدارك خودداري مي شود. در صورتيكه بخش كنسولي، مدارك راننده أي را كه نام وي در فهرست وزارت امور خارجه نيست استثنائا” دريافت كند، صدور رواديد فقط بعد از دريافت نام راننده در فهرست وزارت امور خارجه ممكن است و هزينه آن از تاريخ دريافت ليست محاسبه مي شود.رواديدهايي كه مدت اعتبار پايان يافته ولي از تردد آن باقي مانده است فقط براي يكبار قابل تمديد است. رواديدهايي كه مدت اعتبار آن پايان يافته ولي كليه ترددها انحام نشده باشد، از تاريخ اتمام رواديد و با در نظر گرفتن تعداد تردد باقيمانده به صلاحديد متقاضي تمديد مي شود و در ضمن هيچ محدوديتي براي تعداد ماه هايي كه تمديد مي شود وجود ندارد.جهت انتقال رواديد به گذرنامه جديد، ارائه يك برگ فتوكپي از رواديد قبلي، يك برگ فتوكپي از صفحه مشخصات گذرنامه جديد و تكميل يك برگ فرم تايپ شده مجدد به همراه مدارك الزامي است.
رواديد 50 درصد (1 تا 3 روز كار، پس از ارائه مدارك به بخش كنسولي) فقط براي رانندگاني صادر مي شود كه قبلا” به طور مكرر از اين سفارت رواديد اخذ كرده و از تاريخ آخرين رواديد آنان بيش از يكسال نگذشته باشد.در صورتيكه از تاريخ صدور آخرين رواديد يكسال گذشته باشد اينگونه رواديدها مشمول رواديد 50 درصد نمي گردد و حداقل مدت انتظار براي اخذ رواديد جديد يك هفته است.
رانندگاني كه براي اولين بار متقاضي رواديد هستند در صورت تعجيل و اضطرار با صلاحديد بخش كنسولي و پرداخت 30 درصد هزينه اضافه بر هزينه جاري يك هفته بعد از تحويل مدارك، موفق به اخذ رواديد خواهند شد.
رانندگاني كه عازم كشورهاي مشترك المنافع (بجز جمهوري تركمنستان و اوكراين) هستند در صورت داشتن رواديد معتبر كشورهاي مشترك المنافع براي عبور از خاك جمهوري ازبكستان نيازي به رواديد ترانزيتي اين جمهوري نداشته و ظرف سه روز مي توانند از خاك جمهوري ازبكستان عبور نمايند.
حداكثر مدت رواديد 6 ماه و تعداد تردد 6 بار، هزينه هر بار تردد 10 دلار اضافه بر اصل هزينه صدور رواديد خواهد شد. روزها و ساعات كار كنسولگري از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 5/8 تا 13 مدارك مورد نياز براي دريافت رواديد
الف-يك برگ فرم عكس دار تايپ شده عكس و فرم هر دو ممهور به مهر شركت حمل و نقل باشند.
ب-يك برگ فتوكپي از صفحات (مشخصات، عكس، مدت اعتبار گذرنامه)
ج-در صورت تقاضاي رواديدي ترانزيت يك برگ فتوكپي از رواديدي كشور مقصد (بجز كشورهاي مشترك المنافع).
د-يك برگ فتوكپي (CMR) با ذكر نشاني دقيق و تلفن تماس شخص گيرنده بار.
ه-اصل دفترچه خروجي و يك برگ فتوكپي از صفحه (عكس و مشخصات) آن.
توجه: مدارك و فتوكپي ها بايد خوانا و واضح باشند. هزينه تمديد رواديد براي مدت بيشتر از سه ماه، به ازاء هر يك ماه 10 دلار اضافه (نسبت به 60 دلار) خواهد بود.
هزينه هاي مربوط به رواديد فقط دلار آمريكا دريافت مي گردد. با توجه به اينكه جهت انجام امور ذيل هماهنگيهاي لازم با وزارت امور خارجه جمهوري ازبكستان صورت مي گيرد بايد توجه داشت هزينه هاي فوق مربوط به امور فاكس و تائيد بهموارد فوق مي باشد:
1-جهت اخذ هر گونه رواديد 5 دلار
2- انتقال رواديد از گذرنامه باطل به گذرنامه جديد 3 دلار
3-درج شهرهاي اضافي بغير از (تاشكند، سمرقند، بخارا، ترمز و انديجان) جهت تردد رانندگان شركتهاي حمل و نقل 2 دلار
انواع رواديد: دعوتنامه معتبر و تاييد وزارت امور خارجه ازبكستان، يك قطعه عكس، رواديد يك هفته، 55 دلار همه روزه 5/10 تا 5/12 ظهر پاسداران، بالاتر از فرمانيه، خيابان بوستان، پلاك 14 تلفن: 2291269 فاكس سفارت: 8806230 مي باشد.

اسپانيا
از متقاضيان تقاضا مي شود دستورالعمل ذيل را به دقت مطالعه نمايند:
اين كنسولگري هيچگونه تقاضاي ويزايي را كه مدرك آن طبق شرايط ذيل كامل نباشد مورد رسيدگي قرار نخواهند داد. اين كنسولگري از پاسخگوئي به متقاضيان ويزا چه از طريق تلفن و چه مراجعه حضوري معذور است. عدم دريافت جواب از طريق سفارت به مدت 20 روز پس از ارسال مدارك از طريق پست توسط شخص متقاضي به منزله عدم پذيرفته شدن تقاضاي ويزاي شخصي متقاضي مي باشد. در صورت عدم قبول تقاضاي شخص متقاضي ويزا هيچگونه اعتراضي از طريق متقاضي پذيرفته نخواهد شد. قيد يك شماره تلفن در تهران در روي فرمهاي تقاضاي ويزا ضروري است، نبودن شماره تلفن در تهران روي فرم ها به منزله رد مدارك ارسالي خواهد بود.مدارك ارسالي در صورت عدم پذيرفته شدن به هيچ عنوان مسترد نخواهد گرديد. به اطلاع متقاضيان مي رساند هر گونه مسئوليت در رابطه با مدارك ارسالي به عهده خود متقاضي مي باشد.ويزاي شنگن: كشورهاي گروه شنگن عبارتند از: اسپانيا-آلمان-فرانسه-بلژيك-هلند-لوكزامبورگ و پرتغال. ويزاهائي كه از طريق هر كدام از كشورهاي فوق صادر گردد براي بقيه كشورهاي گروه شنگن معتبر مي باشد. ويزاي شنگن مي بايد از طريق كنسولگرهاي يكي از كشورهاي گروه شنگن صادر گرديده باشد.
مدارك لازم براي تقاضا ويزا: 1-فرم تقاضاي ويزا: فرمهاي تقاضاي ويزا مي بايد به طور كامل به وسيله خودكار و با حروف بزرگ لاتين به زبان انگليسي يا اسپانيائي پر گرديده و به تمام اطلاعات خواسته شده در فرم پاسخ داده شود.قيد تاريخ تقاضا و امضاي فرم توسط متقاضي ضروري است. همراه فرم پر شده ارسال مدارك ذيل ضروريست: 2-فتوكپي از صفحات 1 الي 13 گذرنامه-دو سري (تمام صفحات) 3-فتوكپي از بليط هواپيما دو سري. 4-در صورت دارا بودن ويزاي قبلي اسپانيا يا ويزاي شنگن يك سري فتوكپي از ويزاي فوق 5-يك سري فتوكپي از دعوتنامه يا مدارك مورد نياز براي تقاضاي زيزا به شرح ذيل:
1-ويزا براي ديدار اقوام
اصل و دو سري كپي از دعوتنامه رسمي محضري-فتوكپي كارت اقامت معتبر و يا CARD ID شخص دعوت كننده-ترجمه شناسنامه ها به زبان انگليسي يا اسپانيائي به طريقي كه نسبت فاميلي شخص دعوت كننده و دعوت شونده كاملا” اثبات گردد (اصل ترجمه و كپي آن)
2-ويزاي تجاري
-اصل كپي دعوتنامه تجاري از شركتهاي اسپانيائي-ترجمه رسمي مدارك شركت ايراني شخص متقاضي (ترجمه روزنامه رسمي شركت، فتوكپي كارت بازرگاني)- ارائه معرفينامه از دفاتر بازرگاني اسپانيا در تهران در مورد اشخاصي كه براي بار اول تقاضاي ويزا مي نمايند الزامي است-فتوكپي ويزاي قبلي اسپانيا با شنگن در صورت موجود.
3-ويزاي پزشكي
-ترجمه رسمي و دو سري كپي از ترجمه مجوز شوراي عالي پزشكي ايران جهت اعزام به خارج-ارائه برگ تعيين وقت از بيمارستان يا كلينيك پزشكي در اسپانيا و فتوكپي آن-همراه فرد بيمار يك تن از اقوام درجه يك (پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و همسر)مي توانند تقاضاي ويزا نمايند.
5-ويزاي اقامت
با توجه به ويژگي هاي خاص اين ويزا متقاضي مي بايد ضمن ارسال نامه أي به كنسولگري مبني بر ذكر دلايل تقاضاي ويزاي اقامت فتوكپي مداركي را كه به نظر خود متقاضي براي جواب ويزا مثمر ثمر خواهد بود را نيز ضميمه نامه فوق نمايد. از متقاضياني كه مدارك ارسالي شان براي گرفتن ويزاي اقامت كافي و مناسب به نظر مي رسد به وسيله تلفن براي مصاحبه با مسئول قسمت ويزا دعوت به عمل خواهد آمد.
6-ويزاي دانشجويي
-اصل و كپي پذيرش تحصيلي از دانشگاهها و يا مدارس عالي اسپانيا-اصل و كپي گواهي رسمي محضري از طرف يك فرد اسپانيائي يا ايراني مقيم اسپانيا مبني بر تقبل كليه هزينه هاي شخص مبقاضي در طول مدت اقامت در اسپانيا-ارائه گواهي حساب بانكي شخص متقاضي در اسپانيا در صورت موجود.
7-ويزاي ساير موارد
1-صاحبان ملك در اسپانيا (محل تجاري-منزل و غيره)- 2سري فتوكپي از سند مالكيت ملك مورد نظر- 3 سري فتوكپي از آخرين قبض پرداختي آب يا برق يا تلفن يا ماليات براي اثبات مالكيت ملك در زمان تقاضاي ويزا از طرف شخص متقاضي
2-دارندگان حساب بانكي در اسپانيا-2 سري فتوكپي از آخرين صورتحساب بانكي حساب مورد نظر با قيد موحودي شخص دارنده حساب (تاريخ صورتحساب فوق مي بايد كمتر از 2 ماه در هنگام تقاضاي ويزا باشد)
بعد از تكميل نمودن تمام مدارك لازم آنرا به وسيله پست به آدرس ذيل ارسال نمايند: سفارت اسپانيا-قسمت ويزا، صندوق پستي شماره 4931/15875 تهران-ايران

اسلوونيا
متقاضيان سفر به اسلوونيا بايد مستقيما” به سفارت مراجعه كنند. نشاني: خيابان خالد اسلامبولي، كوچه هفتم، پلاك 10 تلفن: 8716873

امارات متحده عربي
انواع رواديد: رواديد تنها براي كساني كه گذرنامه سياسي دارند در تهران صادر مي شود، در اين موارد ارائه يادداشت از سفارت متبوع و يا وزارت امور خارجه (در صورت ايراني بودن) الزامي است. در مورد گذرنامه هاي عادي، متقاضي بايد كپي گذرنامه خود را براي شخص مقيمي در امارت فرستاده، سپس رواديد صادر شده در امارات براي او ارسال شود. همچنين مسافران تورها بايد از طريق آژانس هاي هواپيمايي اقدام كنند. شنبه تا چهارشنبه 9 تا 13
نشاني: خيابان وحيد دستگردي (ظفر) شماره 355 تلفن: 4-8781333 فاكس: 8789084

اندونزي
عادي-توريستي: دعوتنامه معتبر به تاييد وزارت امور خارجه يا وزارت كشور اندونزي، از طرف اقوام نزديك براي متقاضي فرستاده شده باشد.چهار قطعه عكس، فتوكپي گذرنامه، بليت دو سره، كپي از صفحات مشخصات صاحب گذرنامه، هزينه صدور ويزا 27000 تومان.
بازرگاني: دعوتنامه از طرف شركت اندونزيايي يكشنبه تا پنج شنبه ساعت 8 تا 12 نشاني: خيابان قائم مقام فراهاني، شماره 210 تلفن: 8717251-8716865 فاكس: 8718822

انگلستان
پزشكي: دعوتنامه از دكتر يا بيمارستان انگليسي شامل وقت دكتر، نوع بيماري، طول درمان، هزينه درمان و پرونده كامل پزشكي
تجاري: دعوتنامه از شركت مربوطه در انگلستان
ديدار: دعوتنامه از اقوام درجه يك
رواديد هنگ كنگ: دعوتنامه از شركت يا اقوام از هنگ كنگ
صرور رواديد پس از گذشت 14 روز كاري خواهد بود. تحويل مدارك با تعيين وقت قبلي توسط تلفن هاي: 9-675011 و 6457031 فاكس: 670720
مدارك لازم جهت درخواست رواديد:
دعوتنامه معتبر، فرم تكميل شده درخواست رواديد، دو قطعه عكس، اصل پاسپورت جديد با حداقل شش ماه اعتبار، پاسپورت قديمي، بليت رفت و برگشت، مبلغ 185000 ريال براي هر نفر (رواديدي يك بار ورود)، براي افراد زير 25 سلا و با پاسپورت جداگانه نيمي از اين مبلغ پرداخت شود، مبلغ 105000 براي هر رواديدي هنگ كنگ به اضافه 55000 هزينه تلكس آن.
نشاني: خيابان نوفل لوشاتو، خيابان بابي ساندز، تلكس: a/b 212493 PROD IR 212493

ايتاليا
رواديد عادي جهت والدين فرزندان مقيم ايتاليا: 1-فرم درخواست رواديد به زبان لاتين با ذكر تاريخ امضاء و شماره تلفن و دو قطعه عكس، 2-گذرنامه با حداقل دو ماه اعتبار پس از پايان اعتبار رواديد 3-فتوكپي اجازه خروج، همراه با ترجمه رسمي ايتاليايي آن 4-فتوكپي بليت هواپيما با قيد تاريخ رفت و برگشت 5-دعوتنامه از طرف فرد مقيم 6-فتوكپي شناسنامه پدر و مادر و ترجمه رسمي آن 7-اصل گواهي صادره از اداره پليس محل اقامت دعوت كننده و فتوكپي آن، دال بر توانائي به عهده گرفتن مخارج مربوط به مسكن، توانائي مالي و بازگشت به كشور مبداء 8-فتوكپي اجازه اقامت معتبر دانشجوي ايراني دعوت كننده 9-تحويل مدارك: يكشنبه-پنج شنبه 9 تا 5/12 دوشنبه 9 تا 11 – 10-رواديد 20 روز پس از تاريخ ارائه تقاضاي كامل صادر خواهد شد (در صورت موافقت)
رواديد عالي جهت معالجه پزشكي: موارد 1،2،3،4،9،10 فوق الذكر، به علاوه تاييد به وزارت بهداري و مدرك بيمارستاني با پزشكي دال بر تعهد پذيرش يا بستري شدن رواديد عادي جهت شركت در كنگره هاي پزشكي در ايتاليا: موارد 1،2،3، 4 و10 به علاوه كارت عضويت در نظام پزشكي، معرفي نامه و تقاضاي رواديد از طرف بيمارستان يا نهاد مربوطه، دعوتنامه از طرف موسسه برگزار كننده و تحويل مدارك: يكشنبه-پنج شنبه 9 تا 12 رواديد عادي جهت وعده ملاقات با دفاتر كنسولگري ايلات متحده در ايتاليا: موارد 1،2،3،4 و 10 بعلاوه دعوتنامه أي از يكي از دفاتر كنسولگري امريكا در ايتاليا دال بر قرار ملاقات مصاحبه با شماره پروتكل، مهر و امضاء ،
تحويل مدارك: يكشنبه-پنج شنبه 9 تا 5/12
رواديد بازرگاني:موارد 1،2،3،4 و 10 بعلاوه فتوكپي مدرك بانكي اظهارنامه ارزي يا كارت اعتبار و ترجمه رسمي آن، فتوكپي رواديد كشورهاي معتبر، معرفي نامه از طرف شركت ايراني (تايپ شده بر روي سربرگ شركت و با مهر و امضا)، تلكس دعوتنامه از طرف شركت ايتاليايي،ترجمه رسمي ايتاليايي آگهي ثبت شركت در روزنامه رسمي به اضافه فتوكپي آگهي به زبان فارسي براي صاحبان شركت و يا اعضاي هيئت مديره، اصل برگ پرداخت شناسنامه آخر بيمه هاي اجتماعي از طرف شركت ايراني و فتوكپي آن براي كادر تحت پوشش شركت، اصل و فتوكپي مدرك بازرگاني (پروفرم-قرارداد)نشاندهنده معامله با شركت ايتاليايي مربوطه، تحويل مدارك: يكشنبه 9 تا 5/12 دوشنبه و سه شنبه 9 تا 11
رواديد ترانزيت: مواد 1 و 2 بعلاوه فتوكپي بليت با قيد تاريخ ورود و خروج از ايتاليا، فتوكپي رواديد كشور مقصد، فتوكپي اجازه خروج و مدرك ارزي دال بر دارا بودن ميزان ارز كافي براي تمام مدت اقامت و ترجمه رسمي آن، تحويل مدارك: يكشنبه تا پنج شنبه، و پذيرش درخواست رواديد از شركتهاي حمل و نقل: دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ساعت 5/8 صبح، رواديد 7 روز پس از ارائه تقاضا صادر مي شود.
رواديدي تردد فرودگاهي: براي افرادي كه جهت عزيمت به كشور ثالث بايد در يكي از فرودگاههاي ايتاليا حتي براي چند ساعت تواقف كنند ضروري است. افرادي كه داراي اجازه اقامت معتبر از يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا (UE) و يا اعضاي اقتصادي اروپا (SEE) و نيز دارندگان اجازه اقامت ايلات متحده امريكا و كانادا از قانون فوق مستثني هستند. گيشه مورد دانشجويي و تاييد مدارك: دوشنبه 11 تا 13 نشاني: خيابان نوفل لوشاتو، شماره 81
تلفن: 672409-672333 يكشنبه تا پنج شنبه 9 تا 12، دوشنبه از 9 تا 11 تلكس: ITCO IR 214150

ايرلند
براي تقاضاي رواديد: دعوتنامه از فرد مقيم-سه قطعه عكس، فرم سفارت، مبلغ 17000 تومان، دعوت كننده بايد مسئوليت تامين مخارج متقاضي را در طول اقامتش در ايرلند قبول و تضمين كند كه متقاضي بعد از پايان دوره رواديد كشور ايرلند را ترك خواهد كرد.اعتبار پاسپورت حداقل يك سال بايد باشد. از هنگام تحويل مدارك كامل 6 هفته از طريق فاكس و دو ماه و نيم از طريق پست عادي طول مي كشد كه جواب دريافت دارد:
بازرگاني: دعوتنامه از طرف شركت ايرلندي، سه قطعه عكس، مبلغ 170000 تومان، معرفي نامه از شركت ايراني.
تحصيلي: گواهي پذيرش و ثبت نام در دانشگاه ايرلندي 2 نسخه، ارائه هر نوع مدارك دال بر پرداخت هزينه ثبت نام در ترم اول دانشگاه 2 نسخه، ارائه مدارك دال بر تامين مالي ترجيحا” حساب بانكي قابل برداشت در يكي از بانكهاي ايرلند يا هر بانكي كه در كشور ايرلند شعبه داشته باشد، مبلغ 170000 تومان، يكشنبه تا پنج شنبه 9 تا 14 — نشاني: ميرداماد-رازان شمالي شماره 10 = تلفن: 2222731،2227672 فاكس: 2222731 تلكس: IREL IR 213865

برزيل
عادي-توريستي: 2 نسخه فرم سفارت، 3 قطعه عكس، گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار، ترجمه رسمي گواهي اشتغال به كار در ايران به زبان انگليسي. در صورت مثبت بودن جواب، عملكرد حساب بانكي شش ماه گذشته فتوكپي صفحات مهر شده پاسپورت، مبلغ 15000 تومان هزينه تلكس، درخواست رواديد توسط تلكس فرستاده و طي يك ماه پاسخ داده مي شود.در صورت مثبت بودن جواب ارائه بليت رفت و برگشت و 12000 تومان هزينه رواديد مورد نياز است.
بازرگاني: دعوتنامه از شركت برزيلي بايد مستقيما” به شماره فاكس ياتلكس سفارت فرستاده شود.2 نسخه فرم سفارت، 3 قطعه عكس و بقيه مدارك مانند توريستي 36000 تومان هزينه رواديد يكشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 تا 14 ميدان ونك، خيابان ونك، شماره 58
تلفن: 8033498-8039659-8035175-8039476 فاكس: 8883348 تلكس: IR BRAS 212392

برونني
توريستي: دعوتنامه، مصاحبه، پركردن فرم سفارت، فتوكپي پاسپورت، بليت رفت و برگشت، دو قطعه عكس و 15 دلار برونني – نشاني: بزرگراه آفريقا، خيابان ظفر، شماره 318 تلفن: 8781979 فاكس: 8780793

بلژيك
عادي-توريستي: دعوتنامه، فتوكپي كارت اقامت دعوت كننده، ورقه مالياتي يافيش حقوق دعوت كننده، سه قطعه عكس، فرم سفارت، بليط رفت و برگشت، يك ماهه 10800 تومان و براي سفر دو ماهه 9900 تومان، يك ساله 16500 تومان
بازرگاني: دعوتنامه از شركت بلژيكي با ذكر علت و مدت سفر، يكشنبه، دوشنبه و سه شنبه از 9 تا 13 نشاني: الهيه، خيابان فرشته، خيابان شبديز، كوچه بابك، شماره 3
تلفن: 2009507 و 2009147 فاكس: 2009145 تلكس: AMBE IR 212446

بلغارستان
عادي-توريستي: دعوتنامه رسمي، فرم سفارت، يك قطعه عكس، گذرنامه معتبر
بازرگاني:دعوتنامه رسمي تجاري، يك قطعه عكس، گذرنامه معتبر
تحصيلي: پذيرش از دانشگاه بلغارستان از طريق سفارت، ترجمه مدارك و معدل ديپلم بالاي 15 تقاضاها مي بايست از اول فروردين تا 19 تير ماه به سفارت تسليم شوند.
ترانزيت: گذرنامه معتبر-رواديد مقصد-يك قطعه عكس-هزينه رواديد يكسره براي 30 ساعت 16000ريال و براي دوسره 18000 ريال مي باشد. رانندگان مي توانند با هزينه 65000 ريال رواديد مكرر دريافت كنند. يكشنبه تا پنج شنبه از 9 تا 12 نشاني: خيابان شهيد عباسپور (توانير)، نظامي گنجوي شماره 82
تلفن: 8775037-8775662 فاكس: 8779680

بنگلادش
به جز مقامات دولتي رواديد داده نمي شود.
تحصيلي: فرم پذيرش از دانشگاه داكا
بازرگاني: دعوتنامه از شركت معتبر بازرگاني در بنگلادش- مصاحبه با متقاضي رواديد، قيمت رواديد 17430 تومان، فرم سفارت، دو قطعه عكس شنبه تا چهارشنبه از 8 تا 15 خيابان گاندي-خيابان پنجم-شماره 14 تلفن: 80و8772979 فاكس: 8778295 تلكس: DOOT IR 212303

بوركينافاسو
انواع رواديد: 2 قطعه عكس، گذرنامه معتبر، هزينه صدور رواديد 45000 ريال، اعتبار استفاده از رواديد حداكثر براي 15 روز تا يك ماه – يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 14 بزرگراه افريقا-تابان غربي-پلاك 25 تلفن: 8785295 فاكس:2224772 – تلكس: ABFT IR 216792

پاكستان
عادي-توريستي: فتوكپي گذرنامه-شناسنامه-يك قطعه عكس-داشتن بليت هواپيماي پاكستان مبلغ 7000 هزار تومان.
بازرگاني: دعوتنامه از شركت معتبر. تحصيلي: فقط با داشتن بورسيه با تاييد وزارت امور خارجه ساعت كار بخش رواديد شنبه تا سه شنبه ساعت 9 تا 11 خيابان دكتر فاطمي، جمالزاده شمالي، نبش اعتماد زاده، شماره 1 تلفن: 4 و 934332 فاكس: 935154

پرتغال
عادي-توريستي: دعوتنامه رسمي و يا آدرس كامل معرف معتبر در پرتغال، فرم سفارت، 2 قطعه عكس، گواهي اشتغال به كار، فتوكپي شناسنامه، فتوكپي گذرنامه، رواديد بين 15 تا 20 روز با دستور وزارت امور خارجه صادر مي شود.فتوكپي از صفحات رواديد قبلي گذرنامه گرفتن وقت قبلي الزامي است.
بازرگاني: دعوتنامه رسمي از شركت پرتغالي و مدارك توريستي دوشنبه و چهارشنبه از 10 تا 12 خيابان شهيد عباسپور (توانير)، نظامي گنجوي شماره 30 تلفن: 87713890،888057 فاكس: 8777834

تايلند
عادي-توريستي: اصل پاسپورت و اصل بليت، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، فتوكپي از صفحات 2 تا 13 پاسپورت، 3 قطعه عكس، فتوكپي بليت رفت و برگشت. مدت اعتبار رواديد 3 ماه از تاريخ صدور و مدت اقامت در تايلند 2 ماه است.مدت اعتبار رواديد 3 ماه از تاريخ صدور و مدت اقامت در تايلند 2 ماه است.
بازرگاني: رجوع به شرايط توريستي: سه برگ فرم رواديد زمان مراجعه تا صدور رواديد 3 روز است. يكشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 تا 30/11 خيابان بهارستان، روبروي بيمارستان طرفه، كوچه باشگاه شماره 2 تلفن: 7537708-7531433 فاكس: 7532022

تركمنستان
عادي-توريستي: دعوتنامه با تاييد وزارت امور خارجه تركمنستان، 2 قطعه عكس، فرم سفارت، 3 دلار براي يكماهه و 60 دلار براي دو ماهه
بازرگاني: رجوع به شرايط توريستي
ترانزيت: 2 قطعه عكس-براي 6 ماه مبلغ 240 دلار-روزهاي مراجعه براي رانندگان يكشنبه و سه شنبه از ساعت 9 تا 11 و براي كساني كه دعوت نامه از تركمنستان دارند روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 9 تا 11 پاسداران، گلستان پنجم، شماره 39 – تلفن: 2542178 فاكس: 2580432

تركيه
مجوز موقت ورود براي ايرانيان در فرودگاه صادر مي شود كه اعتبار آن 3 ماه است.براي تجديد رواديد متقاضيان بايد هر 3 ماه يكبار از تركيه خارج و در موقع ورود مجددا” رواديدي 3 ماهه دريافت كنند.
تحصيلي: در ماه هاي فوريه و مارس دانشجويان بايد براي درخواست رواديد تحصيلي به سفارت تركيه در تهران مراجعه كنند تا بتوانند در كنكور ماه ژوئن كه در تركيه برگزار مي شود، شركت كنند. مبلغ شركت در كنكور 100 دلار است.يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 13 فروسي روبروي بانك ملي-پلاك 314 تلفن: 3115299 فاكس: 3117928

جمهوري اسلواك
رواديد ورود و بازگشت و ترانزيت يكسره 500/56 ريال – رواديد ترانزيت دو سره 700/84 ريال – رواديد ترانزيت 3 ماهه مكرر 700/131 ريال – رواديد ترانزيت 6 ماهه مكرر 100/235 ريال – رواديد ترانزيت يكساله مكرر 100/329 ريال
تبصره 1، فرم درخواست، جهت ثبت ورود خارجيان به جمهوري اسلواك مورد استفاده قرار
مي گيرد، لذا فرم درخواست تائيد شده به عنوان بخشي از رواديد جمهوري اسلواك محسوب مي گردد.
ديگر مدارك مورد نياز عبارتند از:
الف) رواديد توريستي و بازديد، شخصي، بازرگاني، نمايشگاه بين المللي، سمينار و غيره.
شماره رسيد (تائيد كتبي مبني بر رزرو هتل و پرداخت هزينه آن، از آژانس مسافرتي يا تروريستي مربوطه، يا دعوتنامه رسمي كه مورد تائيد و ممهور به مهر اداره پليس منطقه مربوطه در جمهوري اسلواك قرار گرفته و از طرف شريك، اقوام، شركت يا برگزار كننده برنامه مورد نظر، از جمهوري اسلواك ارسال گردد.
بليط رفت و برگشت معتبر و تائيد شده ok) شده) هوايي يا زميني.
متقاضيان مي بايست مبلغ 1500 دلار آمريكا به ازاي هر فرم بزرگسال و مبلغ 750 دلار آمريكا به ازاي هر بچه زير 18 سال به عنوان وديعه، ضمانت پرداخت نمايند.
ب) رواديد ترانزيت
رواديد كشور مقصد همچنين رواديد ترانزيت تمام كشورهاي واقع بين جمهوري اسلواك و كشور مقصد.
معرفي نامه رسمي به زبان انگليسي از مديريت شركت با نمايندگي حمل و نقل بين المللي مربوطه كه در مورد رانندگان شركتهاي حمل و نقل بين المللي مي بايست شامل اطلاعات ذيل باشد.
مشخصات كامل راننده، شماره گذرنامه و شماره ترانزيت خودرو، نوع رواديد ترانزيت مورد درخواست (يكسره، دوسره، مكرر 3 ماهه، مكرر 6 ماهه و مكرر يكساله):
منظور از عبور ترانزيت از خاك جمهوري اسلواك.
در ساير موارد، مانند درخواست مليتهاي خارجي، متقاضيان براي كسب مجوز اقامت كوتاه مدت، بلند مدت و دائمي (دانشجوئي، كار، بازرگاني، و غيره) در جمهوري اسلواك، درخواستهاي مربوطه را بايد از طريق سفارت جمهوري اسلواك در تهران به نشاني بزرگراه آفريقا، خيابان بابك مركزي، شماره 24، تلفن: 8791058 و يا فاكس: 8791057 ارائه كنند. اين قانون از تاريخ 1 ژوئيه 1995 به اجرا گذاشته شده است.
تلكس: TPBE IR 0214983 يكشنبه تا پنج شنبه 8 تا 14

چين
عادي-توريستي: شركت در تورهاي مسافرتي، داشتن دعوتنامه رسمي، گذرنامه معتبر تا حداقل 6 ماه، فرم سفارت، يك عكس، بليت رفت و برگشت، تقاضاي رواديد حداقل يك هفته قبل از مسافرت به سفارت ارائه شود بين هر دو سفر 6 ماه فاصله باشد.
بازرگاني: دعوتنامه از شركت چيني به سفارت تلكس يا فكس شود. مدارك دال بر سابقه همكاري با چين، بليت رفت و برگشت، مدارك توريستي تحصيلي: پذيرش از دانشگاه چين-براي اطلاعات بيشتر از دانشگاهها به بخش فرهنگي سفارت مراجعه فرماييد. شماره دفتر فرهنگي 41-2291240 ترانزيت: رواديد يا دعوتنامه از كشور مقصد و يا داشتن يادداشت دولتي هزينه صدور رواديد يك هفته أي 000/40 ريال و يك روزه 000/150

دانمارك
عادي-توريستي: فقط به بستگان درجه اول افراد مقيم دانمارك، با ارائه اصل شناسنامه و گذرنامه با يك سال اعتبار، فرم و نوبت دريافت كنند. در روز مصاحبه مدارك زير ارائه شود: گذرنامه، اصل شناسنامه، سند ازدواج، گواهي اشتغال به كار، فرمهاي سفارت، فتوكپي كارت اقامت و شماره پرسنلي، تلفن يا آدرس خويشاوند در دانمارك، پاكت تمبر شده با آدرس متقاضي، مبلغ 7500 تومان كه فرمها و گواهي اشتغال به كاراسترداد نمي شوند.
بازرگاني: تلكس دعوت از شركت دانماركي به سفارت، فرم سفارت، ارائه كارت بازرگاني و اعلاميه روزنامه رسمي براي متقاضيان جديد مدارك دال بر سابقه همكاري با شركت دانماركي و مبلغ 7500 تومان.
ترانزيت: مسافريني كه عازم اروپاي شمالي از طريق دانمارك هستند، نياز به اخذ رواديدي ترانزيت فرودگاهي و يا رواديدي عادي مي باشند.
مراجعه: دوشنبه تا پنجشنبه از 9 تا 12 نشاني: الهيه، خيابان دشتي، پلاك 18
تلفن: 2030009-261363-267020 فاكس: 2030007 تلكس: AMBA IR 212784

روسيه
عادي-توريستي: دعوتنامه، 3 قطعه عكس، فرم سفارت، هنگام صدور رواديدي توريستي مسكو كارت اقامت در هتل توسط كنسولگري صادر مي شود كه مسافر ملزم به ارائه آن همراه با رواديد معتبر در فرودگاه مسكو خواهد بود.
ترانزيت: مسافرتي كه از طريق مسكو عازم يكي از جمهوري هاي تازه استقلال يافته هستند بايد قبلا” در مبدا رواديدي ترانزيت را اخذ كرده باشند، زيرا در فرودگاه مسكو براي اين مسافران رواديد ترانزيت، صادر نمي شود و مسافر برگشت داده مي شود، هزينه رواديد يك ماهه 50 هزار تومان، يك ساله 85 هزار تومان، رواديد ترانزيت 60 هزار تومان، ترانزيت عبوري 50 هزار تومان يك ماهه، 85 هزار تومان يكساله
يكشنبه، دوشنبه، سه شنبه و پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 خيابان نوفل لوشاتو، شماره 38
تلفن: 671161-6716706 فاكس: 671652

ژاپن
دعوتنامه از طرف ژاپن، صمانت نامه از طرف اتباع ژاپني (در اين ضمانت نامه، ضامن بايد متعهد شود موارد زير را به انجام مي رساند: رعايت مقررات و قوانين ژاپن، تحمل هزينه هاي لازم از قبيل هزينه اقامت و بازگشت متقاضي به ميهن خويش، بازگشت متقاضي به ميهن خود طبق برنامه أي باشد كه از قبل مشخص شده است، متقاضي حق اشتغلا به كار ندارد) تاريخ صدور مدارك فوق نبايد از سه ماه گذشته باشد.اگر در دوازده ماه گذشته از ژاپن خارج شده ايد صلاحيت درخواست رواديد را نداريد.
زمان تحويل فرم درخواست رواديد 30/9 تا 30/11 روزهاي يكشنبه تا پنجشنبه است (به استثناي تعطيلات رسمي)، همراه با تحويل فرم درخواست اصل مدارك و رونوشت آنها به انضمام دو قطعه عكس به سفارت ارائه شود. پس از بررسي اصل مدارك به متقاضي عودت خواهد شد .دعوتنامه از يك شركت ژاپني، يك نامه ماموريت از طرف شركت يا سازماني كه متقاضي به آن تعلق دارد، مدارك تجاري مبني بر اثبات معاملات تجاري بين دو شركت ايراني و ژاپني، تاييد به بليت رفت و برگشت، در موقع لزوم متقاضي بايد مداركي چون: معرفي نامه از طرف اتاق بازرگاني، يك نسخه گواهي ثبت شركت، ترازنامه شركت و غيره به سفارت ارائه نمايد، براي متقاضيان تجارت كوتان مدت Short Term Business رواديد ديدار موقت صادر خواهد شد.با رواديد ديدار موقت به هيچ وجه اجازه كار نداريد.
بازرگاني: اخذ گواهي صلاحيت Certficare of Eligibility از طرف اداره مهاجرت به وسيله كارفرما در ژاپن، پس از اخذ گواهي صلايت، كارفرما بايد آن را براي متقاضي رواديد كار در ايران ارسال كند، پس از دريافت گواهي صلاحيت در ژاپن متقاضي مي تواند جهت اخذ رواديدب كار به سفارت ژاپن در تهران مراجعه نمايد.يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 11 خيابان احمد قصير (بخارست)، نبش كوي 5
اجازه كار: اخذ گواهي صلاحيت از اداره مهاجرت، ژاپن به وسيله كارفرما در ژاپن، متقاضي مي بايست با اين گواهي به سفارت مراجعه كند. تلفن: 3-8717922 فاكس: 8862515 صندوق پستي: 814-11365 تلكس: TAIS IR 212757 نشاني: بخارست، نبش خيابان 5

سري لانكا
انواع رواديد: توريستي و تجاري گذرنامه معتبر، بليت رفت و برگشت، فرم سفارت، 2 قطعه عكس، فتوكپي پاسپورت، معرفي نامه از محل كار داشتن حداقل 50 دلار براي هر روز اقامت، بازرگانان با معرفي يك ميزبان در سري لانكا، هزينه صدور رواديد 1070 تومان است.مدت صدور رواديد از 1 روز تا 1 هفته است. اعتبار آن 3 ماه است يكشنبه تا پنجشنبه از 9 تا 12 خيابان افريقا، خيابان آرش شماره 6
تلفن: 2051477-205390 فاكس: 2052688

سوئيس
مقررات كلي جهت كليه درخواست كنندگان
گذرنامه، باند شش ماه پس از پايان مدت اقامت مورد نظر در سوئيس معتبر باشد. اجازه خروج معتبر از ايران. فتوكپي از صفحات 2 تا 9 پاسپورت و از صفحات رواديدهاي معتبر، بليط رفت و برگشت معتبر و تاييد شده. اصل شناسنامه و فتوكپي آن، پاسپورت معتبر همسر، يك قطعه عكس جديد به اندازه عكس گذرنامه از هر متقاضي، فرم تكميل شده با ماشين تحرير يا حروف بزرگ،
در صورتي كه مقصد نهائي كشور سوئيس نمي باشد، داشتن رواديد معتبر و بليط هوايي تاييد شده براي كشور مقصد. در صورت لزوم سفارت مختار است تا هر گونه مدارك ديگري را از متقاضي رواديد مطالبه نمايد. بازرگاني: تلكس يا فاكس دعوتنامه مستقيم خطاب به سفارت سوئيس در تهران توسط موسسه دعوت كننده، نام، شماره گذرنامه، تاريخ تولد، آدرس دقيق و مدت اقامت فرد يا افراد دعوت شده، با قيد و ضمانت مخارج احتمالي و بازگشت به ايران، مدرك يا مداركي مبين رابطه بازرگاني بين متقاضي و شركت مربوطه سوئيسي بايد هنگام مصاحبه رواديد ارائه گردد. خواهشمند است توجه فرمائيد كه هيچگونه دعوتنامه أي از تلكس عمومي يا كابين فاكس عمومي ارسال شده باشد مورد قبول نمي باشد.
ديدار خويشاوندان: رواديد تنها براي اعضاي خانواده كه قصد ديدار خويشان نزديك خود (مادر، پدر، فرزندان، مادر بزرگ، پدربزرگ) در سوئيس را دارند صادر مي گردد. دعوت كننده در سوئيس بايد فرم تعهد نامه أي را تكميليكند كه اين فرم را مي توانند از پليس شهر مربوطه در سوئيس دريافت دارند فرم مذكور بايد توسط دفتر پليس اتباع بيگانه كانتون مربوطه امضاء و مهر شده و توسط دفتر پليس اتباع فدرال بيگانه در برن به اين سفارت ارسال گردد.
معالجه پزشكي در سوئيس: تاييد به كسي توسط بيمارستان يا پزشك در سوئيس مبين اينكه در تاريخ معيني در انتظار بيمار براي معالجه هستند. در اين تاييد به نام بيمار، و اين كه چرا در سوئيس بايد معالجه انجام شود بايد ذكر گردد. بيمارستان يا پزشك خطاب به سفارت تاييد نمايد كه مخارج برآورد شده به نحو مطمئني تامين شده است در صورت نياز به همراهنام همراه بايد در تاييد نامه ذكر شود.
يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 11 خيابان الهيه، خيابان بوستان، خيابان ياسمن، شماره 1/13
تلفن: 7-268226 حافظ منافع ايلات متحده امريكانشاني: خيابان خالد اسلامبولي، خيابان 17 شماره 5
تلفن: 8792364-8782964 صندوق پستي: 4683-19395 ساعت تماس 7 تا 11

عراق
خيابان دكتر شريعتي-پل رومي-كوچه كرميان شماره 17 تلفن: 2210672

عربستان
رواديد صادر نمي شود.

عمان
توريستي: رواديد از طرف اداره هجرت در عمان و بنا به درخواست دعوت كننده صادر مي شود.
بازرگاني: تاييد به از اتاق بازرگاني و يا وزارت بازرگاني و يا دعوتنامه از يك شركت عماني-2 قطعه عكس، گذرنامه معتبر، هزينه رواديد 10500 تومان، رواديد تا 3 هفته پس از صدور و براي يك ماه اعتبار دارد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 30/8 تا 30/14 هزينه صدور رواديد 23450 ريال خيابان افريقا، كوچه تنديس، شماره 12،تلفن: 2-2056831، 2-2057641

فرانسه
عادي-توريستي: نامه درخواست رواديد به انگليسي يا فرانسه، 2 قطعه عكس، بيمه حوادث در خارج از كشور، اصل و فتوكپي دعوتنامه، گذرنامه و شناسنامه، در پاكت 15×22 بايشاني متقاضي و تمبر شده، به دفتر شفارت ارسال شود.پس از تكميل فرم و ارائهبه مسئول سفارت پس از 20 تا 25 روز پاسخ دريافت مي شود، در صورتي كه پاسخ دريافت رواديد براي ورود به فرانسه مثبت بود، گذرنامه رواديد خودره تا ساعت 14 روز بعد عودت خواهد شد. سفارت متقاضي را از وقت ملاقات مطلع خواهد كرد.در روز مصاحبه اصل گذرنامه ارائه شود.هزينه صدور رواديد سه ماهه 11800 تومان.
بازرگاني: تلكس دعوت از شركت فرانسوي شامل مدت اقامت، تقبل هزينه ها و روابط تجاري به وابسته بازرگاني فرانسه وابسته بازرگاني، تلفن: 2055355-1-2057340 خيابان آفريقا، بلوار صبا، شماره 150 شماره تلكس: COMFIR 224674 فاكس وابسته بازرگاني: 2058679
تحصيلي: تنها براي بعد از ليسانس-پذيرش از دانشگاه با اعتبار حداقل يك سال-2 فتوكپي از پذيرش-گواهي داشتن حساب بانكي ويا ارز در گذرنامه معادل 40000 فرانك فرانسه و 2 فتوكپي-8 قطعه عكس و 2 سري فتوكپي گذرنامه، به درخواستهاي تلفني ترتيب اثر داده نخواهد شد.يكشنبه تا پنجشنبه از 5/8 تا 5/12 و 14 تا 15-خيابان نوفل لوشاتو پلاك 85
تلفن: 8-676001 فاكس: 676544 تلكس: AMBF IR 212345 خيابان فلسطين ميدان فلسطين، خيابان فلسطين، شماره 145، صندوق پستي: 3455-14155 تلفن: 6464501-6402513

فنلاند
عادي-توريستي: مدت رواديد توريستي از 15 روز تا سه ماه، دعوتنامهاز فرد مقيم فنلاند با قبول كليه هزينه ها، 2 قطعه عكس، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، هزينه صدور رواديد: 7100 تومان، زمان صدور رواديد: يك تا دو ماه پس از تسليم مدارك كه بايد توسط خود شخص به شكل حضوري باشد.
بازرگاني: تلكس دعوت از شركت فنلاندي با تاييد به بخش بازرگاني سفارت براي شركت در سمينارها و كنفرانسها، دعوتنامه ارائه شود. هزنيه صدور رواديد 7100 تومان
پزشكي: گواهي از پزشك و مركز درماني-اثبات توانايي مالي
تحصيلي: پذيرش از دانشگاه فنلاندي، اثبات داشتن 6500 دلار و يا 000/30 مارك فنلاند هزينه براي 6 ماه، پاسخ به رواديد تحصيلي پس از 40 روز. – ترانزيت: تنها با داشتن رواديد از يكي از كشورهاي اسكانديناوي 48 ساعته يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 12. نشاني: ولي عصر، پايين تر از ميدان ونك، نبش خيابان نيلو. تلفن: 8774985-8889151 (رواديد داخلي 36) فاكس: 8889107

فيليپين
توريستي: دعوتنامه از فيليپين، ضمانتنامه محضري شخص دعوت كننده، گواهي اشتغال به كار با جواز كسب سند مالكيت ملك منزل يا اتومبيل، گواهي اعتبار بانكي، رزرو هتل، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، 1 قطعه عكس 4×6، فرم تكميل شده درخواست رواديد بليت رفت و برگشت، پرداخت هزينه هاي مربوط به دريافت رواديد (25 دلار). رواديد تجاري: نامه درخواست شركت، مدارك ثبت شركت، كارت بازرگاني، بليت رفت و برگشت، دعوتنامه از شركت فيليپيني كه به تاييد وزارت بازرگاني و صنايع فيليپين رسيده باشد، گذرنامه باحداقل 6 ماه اعتبار، 2 قطعه عكس
4×6،فرم پر شده مربوط به درخواست رواديد، پرداخت هزينه مربوط به صدور رواديد. مدت صدور رواديد حداكثر يك هفته است. جمعه و شنبه تعطيل بقيه روزها از ساعت 9 صبح تا 50/2 بعد از ظهر،
نشاني: خيابان آفريقا-خيابان گل آذين شماره 24 تلفن: 2055134 فاكس: 2057260

قبرس
قبرس: هنوز ترتيباتي داده نشده است كه رواديد قبرس در تهران صادر شود و شهروندانايراني بايد براي گرفتن رواديدي توريستي به فرودگاه لارناكا قبرس مراجعه كنند. نشاني: خيابان فرمانيه-خيابان سعيدي، شماره 55
تلفن: 2299795 فاكس: 2299794 يكشنبه و چهارشنبه،30/8 تا 30/16 پنجشنبه، 30/8 تا 30/14

قرقيزستان
عادي-توريستي: دعوتنامه از خويشاوندان و يا معرفي نامه معتبر از محل كار متقاضي، گذرنامه معتبر، 3 قطعه عكس 50000 تومان، رواديد يك ماهه، تمامي شرايط ديگر همچون روسيه است.
بازرگاني: رجوع به شرايط توريسبي خ نوفل لوشاتو كنسولگري روسيه تلفن: 2588842

قزاقستان
عادي-توريستي: دعوتنامه از خويشاوندان و يا معرفي نامه معتبر، عكس 1 قطعه، رواديد يك هفته 35 دلار
بازرگاني: رجوع شود به شرايط توريستي: سه شنبه، پنجشنبه از 30/10 تا 12 آدرس: خيابان هدايت، كوچه مسجد، پلاك 4 تلفن: 2546400-2565371

كرواسي
مدارك عمومي: فرم سفارت، يك قطعه عكس، گذرنامه معتبر
توريستي: مدت اعتبار رواديد يك سال، هزينه دريافت رواديد براي دو ماه اقامت 8700 تومان است.مدت انتظار 5 الي 6 هفته
بازرگاني: مدارك عمومي بعلاوه داشتن مجوز از وزارت بازرگاني كرواسي
تحصيلي: براي مقاطع بالاتر از ديپلم مدارك عمومي بعلاوه مشخصات مركز آموزشي در كرواسي، اجازه صدور رواديد زاگرب صادر مي شود.
ترانزيت: اعتبار رواديد براي يك سال و حداكثر براي اقامت يك هفته در كرواسي است.يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 5/8 تا 16 پاسداران، بهستان اول شماره 25 تلفن: 2587039-2589923 فاكس: 2549199

كره جنوبي
تجاري: دعوتنامه رسمي از شركت معتبر كره أي ممهور به ثبت اسناد كره، يك قطعه عكس 3×3، گذرنامه معتبر با بيشتر از 6 ماه اعتبار مصاحبه. رواديد حداكثر براي مدت 3 ماه صادر مي شود. رواديد پزشكي، تحصيلي، (در صورت داشتن پذيرش) توريستي و ورزشي داده نمي شود. يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 50/8 تا 12 و 13 الي 16 نشاني: خيابان احمد قصير، شماره 37 تلفن: 8751125

كره شمالي
توريستي: پر كردن فرم مخصوص، 2 قطعه عكس، گذرنامه،مدت صدور رواديد به مدت 3 تا 4 هفته. اين شرايط در مورد پولهاي مسافرتي است. در مورد رواديد انفرادي دعوتنامه نيز لازم است. شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 12 خيابان افريقا-خيابان ظفر شماره 3
تلفن: 873341 فاكس: 8781489 تلكس: KEIR IR 223019 صندوق پستي: 04771- 11365
بازرگاني: با دعوتنامه به قسمت بازرگاني سفارت واقع در خيابان يوسف آباد، كوچه موج، شماره 8 تلفن: 8722194 فاكس: 8722657

كلمبيا
بازرگاني: در صورت ابتياع دعوتنامه از يك شركت كلمبيايي كه آن اظهار شود كه متقاضي براي انجام چه نوع معامله أي عازم كلمبيا است، مي توان با سفارت تماس گرفت.
توريستي: گذرنامه با اعتبار حداقل 6 ماه، بليت رفت و برگشت، دعوتنامه از شخص كلمبيايي يا ايراني مقيم در كلمبيا.
رواديد كاري: در صورت اتبياع قرارداد كاري با كارفرماي كلمبيايي، متقاضي مي تواند با سفارت تماس بگيرد.
نشاني جديد از 7 تير ماه 1374: تهران، خيابان دروس، خيابان هدايت، خيابان فريار، شماره 5 يكشنبه تا پنجشنبه از 9 تا 14 تلفن: 2558957،2541981 فاكس: 2541981

كوبا
رواديد صادر نمي شود.

كويت
دعوتنامه، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، انگشت نگاري.
رواديد كار: دعوتنامه، آزمايش ايدز و انواع بيماري هاي واگيردار كه جواب آن به تاييد وزارت امور خارجه رسيده باشد.
گذرنامه: متقاضيان با در دست داشتن گذرنامه و ساير مدارك به كنسولگري مراجعه كنند. روزهاي شنبه تا چهارشنبه 8 تا 5/14 بزرگراه آفريقا-بابك بهرامي، پلاك 39 تلفن: 8785997-98 فاكس: 8781181

لبنان
عادي-توريستي: ارسال تلكس دعوتنامه به سفارت از سوي اقوام درجه يك در لبنان
بازرگاني: كارت بازرگاني، معرفي نامه و اساسنامه شركت، روزنامه رسمي، يك قطعه عكس، فتوكپي صفحات 2 تا 9 گذرنامه
پزشكي: مدارك معتبر دال بر اينكه براي معالجه عازم لبيان هستند و همين طور پذيرش بيمارستان و هزينه رواديد زير يك ماه 7500 تومان از يك تا سه ماه 10000 تومان دوبار سفر 20000 تومان
تحصيلي: داشتن پذيرش تحصيلي از يكي از دانشگاههاي لبنان، خيابان سپهبد قرني نرسيده به پل كريم خان، كوچه افشين، پلاك 30 تلفن: 898451 فاكس: 897345 تلكس: AMBA IR 213201 يكشنبه تا پنجشنبه، 5/8 تا 5/14

لهستان
مدارك لازم براي اقدام رواديد: گذرنامه با حداقل يك سال اعتبار، فرم پر شده سفارت (درخواست رواديد)، هزينه تلكس پس از گذشت 10 تا 15 روز صورت دريافت جواب مثبت براي رواديد، دو قطعه عكس، گواهي اشتغال كار (ترجمه و تاييد شده)، و هزينه رواديد مورد نياز است. در ضمن مدت اعتبار كليه رواديدها شش ماه خواهد بود.
رواديد تجاري: متقاضي به اضافه مدارك فوق با در دست داشتن دعوتنامه معتبر از يك شركت با كارخانه دعوت كننده لهستاني، مي تواند از طريق بخش بازرگاني اقدام كند. بخش بازرگاني، خيابان دكتر لواساني، خيابان وطن پور، كوچه محمد براتي، شماره 5
تلفن: 2-2206731 فاكس: 2206306
رواديد ترانزيت: براي شركتهاي حمل و نقل: علاوه بر مدارك ياد شده، رواديدي كشور مقصد و نامه از شركت با مشخصات راننده و خودرو الزامي است. در مورد رواديدي تحصيلي و پزشكي، با سفارت تماس گرفته شود. ساعات كار بخش صدور رواديد 9 الي 12 يكشنبه تا پنجشنبه نشاني: بزرگراه افريقا، خيابان پيروز، شماره 1 تلفن: 4-8787262 فاكس: 8788774 صندوق پستي: 3489-11365

ليبي
بليت رفت و برگشت مبلغ حداقل 500 دلار در گذرنامه، دو قطعه عكس، پاسپورت
بازرگاني: دعوتنامه از شركت ليبيايي شنبه تا پنجشنبه از 10 تا 30/12 استاد مطهري-روبروي سليمان خاطر شماره 163 تلفن: 8742572-8742815 فاكس: 8742552

مالزي
عادي-توريستي: براي مسافرت 2 هفته أي رواديد لازم نيست.براي اقامت بيشتر: دعوتنامه از اقوام درجه يك، فتوكپي اشتغال به كار، بليت رفت و برگشت، 2 قطعه عكس و فرم سفارت، هزينه دريافت رواديد 1000 تومان، اصل پاسپورت، مدارك چهارده روز قبل از سفر بايد تحويل شود، 2 فرم تكميل شود.
بازرگاني: بيش از دو هفته ارائه كارت بازرگاني، فرم سفارت، بليت رفت و برگشت، دعوتنامه شركت در مالزي
تحصيلي: گواهي پذيرش از دانشگاههاي مالزي، يكشنبه تا پنجشنبه از 8 تا 11 و 14 تا 16 خيابان فرشته شماره 72 – تلفن: 2009360-2009275-2001943 تلكس: MAL IR 212692

مراكش
مدارك مورد نياز براي رواديدي توريستي: فتوكپي پاسپورت يك قطعه عكس، فتوكپي شناسنامه، گواهي اشتغال به كار، فيش حقوقي و حساب بانكي (يك ميليون تومان) كه حداقل طي 4 ماه اخير دست نخورده باشد.يا سند مالكيت حساب بانكي گواهي شغليمعتبر و هزينه تلكس روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه از ساعت 9 الي 12 خيابان آفريقا، ارمغان شرقي پلاك 47 تلفن: 2059707

مكزيك
تكميل فرم درخواست (به زبان اسپانيائي و يا انگليسي)، شرح دلائل سفر همراه با قيد مقصد و تاريخ سفر و دعوتنامه، ضمانت و تعهد مالي از طرف كارفرما، عكس و فتوكپي گذرنامه و شناسنامه، اگر متقاضي همسر و يا فرزندان مكزيكي داشته باشد بايد قباله ازدواج و شناسنامه اطفال را ارائه كند، صدور رواديد 90 روز به طول خواهد انجاميد در صورت صدور رواديد، پرداخت وجه با توجه به تعرفه و بليت رفت و برگشت الزامي است. تلفن: 5-2055374 نشاني: آفريقا،خيابان 24

نروژ
عادي-توريستي: در حال حاضر رواديد توريستي صادر نمي شود.
بازرگاني: تلكس دعوت از شركت نروژي معتبر، فرم سفارت، گذرنامه معتبر
تحصيلي: گواهي پذيرش از دانشگاه نروژي-تنها متقاضيان داراي فوق ديپلم و تافل مي توانند رواديد دريافت كنند. ليست دانشگاهها از طريق سفارت در اختيار متقاضي قرار مي گيرد. يكشنبه تا پنجشنبه 5/8 تا 5/14 پاسداران، كوهستان، هشتم، اختياريه شمالي، شماره 412
تلفن: 2293933-2291333 فاكس: 2292776 تلكس: 213009

نيوزيلند
عادي-توريستي: فقط بستگان درجه اول افراد تبعه يا مقيم نيوزيلند، فرم كامل شده دعوت از طرف ميزبان به تاييد اداره مهاجرت نيوزيلند، بليت رفت و برگشت، 1 قطعه عكس، هزينه صدور رواديد، هزينه اقامت براي حداقل يك سال 1000 دلار نيوزيلند.
متقاضيان بايد درخواست خود را براي گرفتن رواديد اقامت به بخش منطقه أي اداره مهاجرت در سنگاپور ارسال كرده و فرم هاي مربوطه را دريافت كنند.
نشاني سفارت نيوزيلند در سنگاپور:
New Zealand Immigration
Service Singapore Branch
391 Orchard Road
#15-50 Tower A
Ngee Ann City
Singapre 0923
بازرگاني: دعوتنامه از شركت نيوزيلندي با شرح كامل فعاليتها، آدرس و سابقه فعاليتها، فرم سفارت، 1 قطعه عكس، بليت رفت و برگشت، هزينه صدور رواديد، 35200 تومان.
تحصيلي: دانشجويان ايراني نمي توانند مستقيما” وارد دانشگاه هاي نيوزيلند شوند.براي تحصيل در مقطع ليسانس در اين كشور دانشجويان بايد ابتدا يك دوره انبقالي را در كالج بگذرانند و سپس واحدهاي گذرانده خود را به يك دانشگاه انتقال دهند.بعضي از مدارس پلي تكنيك در نيوزيلند عملا” مانند دانشگاه عمل مي كنند و قدرند دانشجو را تا مقطع ليسانس بپذيرند.براي تحصيل در مقطع هاي بالاتر از ليسانس گرفتن پذيرش از دپارتمان مربوط در دانشگاه ضروري است.شهريه دانشگاه ها و مدارس نيوزيلند بر حسب رشته و مقطع و طول دوره تحصيل متفاوت است.براي اطلاع بيشتر با سفارت تماس بگيريد.شهريه تحصيل براي يك دوره ممكن است در هر مدرسه متفاوت باشد.هزينه زندگي براي يك دانشجو به طور متوسط معادل 12000 دلار نيوزيلند در سال است.
براي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي،داروسازي، حقوق و رانشناسي در مقطع ليسانس، دانشجوي خارجي فهرستي كه سفارت ارائه كرده، آزاد است.اداري و امور بازرگاني: يكشنبه تا پنجشنبه از 8 تا 15 رواديد: يكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه 30/8 تا 12 خيابان استاد مطهري، خيابان شهيد سرافراز شماره 57
تلفن: 8715083-8715061 فاكس: 8861715

نروژ
عادي- توريستي: در حال حاضر رواديد توريستي صادر نمي شود.
بازرگاني: تلكس دعوت از شركت نروژي معتبر، فرم سفارت، گذرنامه معتبر
تحصيلي: گواهي پذيرش از دانشگاه نروژي- تنها متقاضيان داراي فوق ديپلي و تافل مي توانند رواديد دريافت كنند. ليست دانشگاهها از طريق سفارت در اختيار متقاضي قرار مي گيرد. يكشنبه تا پنجشنبه 5/8 تا 5/14 پاسداران، كوهستان هشتم، اختياريه شمالي، شماره 412
تلفن: 2293933-2291333 فاكس: 2292776 تلكس: 213009

نيجريه
بازرگاني: دعوتنامه از شركت نيجريه أي كه حتما”مورد تاييد وزارت خارجه و يا وزارت كشور نيجريه باشد، سه قطعه عكس، كپي از صفحات نوشته شده پاسپورت، رواديد ظرف حداقل 3 هفته صادر مي شود و اعتبار آن يك ماه است. يكشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 30/15 خيابان خالد اسلامبولي، خيابان 31 شماره 11 تلفن: 36-8774935 فاكس: 8774921

وانيكان
نشاني: نوفل لوشاتو، خيابان رازي شماره 97 تلفن: 6403574 فاكس: 6219442 صندوق پستي: 175-11365

ونزوئلا
مدارك عمومي: بليت رفت و برگشت يا ادامه مسافرت به كشور ديگر، 1 عكس جديد، فرم سفارت، ترجمه رسمي كليه مدارك به اسپانيوئي يا انگليسي، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، انجام مصاحبه با بخش كنسولي سفارت.
توريستي: پر كردن فرم بانكي سفارت، گواهي كار با ذكر حقوق، گواهي محضري تقبل هزينه اقامت از سوي دعوت كننده، ارائه مدارك مربوط به اموال غير منقول به علاوه مدارك عمومي براي صدور رواديد 30 دلار نقدا” از متقاضيان دريافت مي گردد. زمان انتظار براي دريافت رواديد 3 تا 4 روز.
بازرگاني: ارائه نامه از شركت يا موسسه ايراني دال بر هدف از مسافرت يا دعوتنامه از شركت ونزوئلايي با تقبل كليه هزينه ها، اقرادي كه با هزينه شخصي مسافرت مي كنند بايد مدارك كافي دال بر توانايي مالي داشته باشند. كليه مدارك بايد به انگليسي يا اسپانيولي ترجمه شده باشد. يكشنبه تا پنجشنبه از 30/8 تا 14 مراجعه با وقت قبلي: خيابان احمد قصير كوچه نهم شماره 31 تلفن: 8715185-871464-8714262

هلند
شرايط رواديد براي مسافرت به منطقه كشورهاي بلژيك، پرتغال، فرانسه، آلمان، لوكزامبرگ، هلند، اسپانيا كه به منطقه (شنگن) معروفند بين يك تا نود روز اقامت يا سفر عبوري از برخي كشورهاي منطقه، رواديد كوتاه مدت يا مسافرت به منظور توريستي، تجارتي، خانوادگي، طول اقامت از تاريخ اولين ورود نبايد در هر نيم سال از سه ماه تجاوز كند.به ضميمه درخواست براي صدور رواديد مدارك بايد به سفارت خانه كشور مورد نظر ارائه شود، بدون اينكه محل اول ورود مورد نظر باشد، اگر قصد اقامت در هيچكدام از كشورهاي منطقه را نداشته باشيد، بايد مدارك به سفارت كشور مقصد داده شود.قبل از مراجعه به سفارت خانه هاي منطقه شنگن بايد رواديد كشور مقصد را دريافت كرده باشيد.
عادي-توريستي: گذرنامه يا اجازه نامه مسافرت كه توسط تمامي كشورهاي عضو منطقه به رسميت شناخته شده باشد (با حداقل سه ماه اعتبار) به علاوه گذرنامه يا اجازه نامه مسافرت همسر متقاضي در صورت تاهل ارائه شوذ، يك فرم درخواست رواديد پر شده بعلاوه يك قطعه عكس گذرنامه أي، اثبات دارا بودن امكانات مسافرت (بليت رفت و برگشت با هواپيما) و يا بليت وسيله حمل ونقل زميني كه با آن شخص متقاضي مي تواند از منطقه شنگن خارج شده ز به كشور ديگر وارد شود، اثبات دارا بودن بيمه درماني معتبر، در موارد ويژه ممكن است ارائه مدارك ديگر نيز نياز باشد. نشاني: مطهري، خيابان سربداران، كوچه جهانسوز، شماره 36.يكشنبه تا پنج شنبه 8 تا 5/14 – تلفن: 2-896011،896207 فاكس: 8892087

يادي از فريدون فروغي به مناسبت سالگرد رحتلش

پشت این پنجرها دل می گیره
غم غصه دلو تو می دونی

وقتی ازبخت خودم حرف میزنم
چشام اشک بارون می شه تو می دونی

عمریه غم تو دلم زندونیه
دل من زندون داره تو می دونی

هرچی بهش می گم تو آزادی دیگه
می گه من دوست دارم تو می دونی

جمعه، مهر ۱۰، ۱۳۸۸

ترین‌های هتل‌ها در جهان کدامند؟

1-بلندترین هتل جهان:
هتل برج العرب دبی با ارتفاع 321 متری خود، تاکنون بلندترین هتل جهان نامیده می شود. هتلی هفت ستاره که توسط شرکت هتل سازی برج رز در دبی در فاصله 280 متری از ساحل دریا روی جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده است.
برخوداری از اتومبیل‌های رولز رویس مخصوص به خود، استفاده از روپوش های پنبه دوزی شده گران قیمت روی تخت خواب‌ها، فروشگاه های متنوع و سکوی فرود هلیکوپتر، مزایای دیگری است که در کنار ارتفاع این هتل، خودنمایی می‌کنند.
2-بزرگترین هتل جهان از نظر تعداد اتاق:
وجود هشت هزار و 108 اتاق، هتل پالاتزوی لاس و گاس آمریکا را به بزرگترین هتل جهان از نظر تعداد اتاق تبدیل کرده است. مجموعه وسیعی از رستوران‌ها، فروشگاه‌های مختلف پوشاک و غذا، هفت استخر و اماکن گرم کننده، این هتل را به شهری کوچک تبدیل کرده است.
3-قدیمی‌ترین هتل جهان:
هتل هوشی ریوتان در شهر کوماتسوی ژاپن با 1300 سال سابقه، قدیمی‌ترین هتل جهان نام گرفته است. هتلی با 100 اتاق که هنوز هم نمایی از طرح های قدیمی خود را حفظ کرده است. از نکات جالب درباره این هتل، مدیریت انحصاری آن است که 46 نسل از یک خانواده را شامل می‌شود.
4-گران قیمت ترین اتاق جهان:
هزینه 50 هزار دلاری برای هر شب اقامت، رویال ویلا در تفرجگاه لاگوسینی آتن یونان را به گران قیمت‌ترین اتاق یا سوئیت تفریحی جهان تبدیل کرده است.
منظره‌ای مشرف به دریای اژه، برخوداری از سیستمهای ماساژ دهنده آبی، استخر خصوصی و دیگر مزیت‌ها، بهانه‌ای برای عدم پرداخت گرانترین اقامت یک شبه در هتل را برای مهمانان به وجود نمی‌آورد.
5-پرهزینه ترین هتل جهان:
هتل امارات ( کاخ امارات ) ابوظبی که در سال 2005 میلادی افتتاح شد، با صرف هزینه‌ای سه میلیارد دلاری، پرهزینه‌ترین هتل ساخته شده جهان لقب گرفت. سرتاسر این هتل را نقره، طلا و سنگ‌های مرمر تشکیل داده و چلچراغ هایی 1002 شاخه ای از جنس کریستال، سقف های آن را مزین کرده است.
6-بزرگترین اتاق- هتل جهان:
رویال سوئیت، اتاقی با شش طبقه و به مساحت هشت هزار متر مربع، بزرگترین اتاق هتل جهان به شمار می‌رود که در هتل هیلتون برومانا در لبنان قرار دارد. نیمی از فضای این مجموعه به مبلمان خانگی مجهز شده و نیم دیگر آن را که فضایی چهار هزار متر مربعی است، دو استخر شنا، باغ، تراس و چند پاویون تشکیل داده است.
7-سردترین هتل جهان:
اتاق هایی از یخ و برف، مزین به اشیاء و مجسمه‌های یخی، هتل یوکاسجاروی ( Juakksjarvi) سوئد را سردترین هتل جهان کرده است.
فضاهای سرد این مجموعه تنها به اتاق‌های آن ختم نمی شود، صومعه‌ای یخی مخصوص ازدواج و مراسم غسل تعمید نیز از بخش‌های ویژه آن به شمار می‌رود که تا به امروز مراسم گوناگونی را در خود دیده اند.
در رستوران این هتل نیز، غذاهای محلی سوئدی و اسکیموها را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. سفرهای تفریحی با اسنو موبایل و سورتمه از دیگر بخش‌های سرگرم کننده این هتل‌ها به شمار می‌رود.
8-مرتفع‌ترین هتل جهان از نظر طبقات:
هتل پارک هیات شانگهای که در طبقات 79 تا 93، برج 101 طبقه‌ای مرکز بین المللی مالی و اعتباری شانگهای قرار دارد، مرتفع ترین هتل جهان نامیده می شود.
چشم انداز این هتل از یکسو مشرف به رودخانه هوانگدو و از سوی دیگر روی خط افق شهر شانگهای بوده و موقعیت آن در مرکز منطقه تجاری پودانگ قرار دارد.
9-مرتفع‌ترین هتل جهان نسبت به سطح دریا:
هتل اورست با ارتفاعی بیش از 3880 متر نسبت به سطح دریا در پارک ملی ساگاماتای نپال قرار دارد. تمام اتاق‌های این هتل مشرف به کوه اورست بوده و تنها راه دسترسی به آن با هلیکوپترهای اختصاصی است.
10-برترین هتل سازگار با محیط زیست جهان:
این هتل که منطبق با استانداردهای گردشگری پایدار ساخته شده از 15 ویلای جنگلی تشکیل شده و در قدیمی‌ترین جنگل باران زای جهان در منطقه کوینزلند استرالیا قرار دارد.
بهره گیری از سیستم سلول های خورشیدی، استفاده از چراغهای کم مصرف و برخورداری از کشاورزی ارگانیک با محصولات منحصر به فرد، هتل دین تری ( Dintree ) را به بهترین هتل سازگار با محیط زیست تبدیل کرده است.

زماني كه بچه بوديم....

فكر شما منحرفه ؟

لابد 2 نفر رو در حال عشقبازی دیدید؟!
جالبه بدونید که تحقیقات نشون داده که بچه ها به هیچ عنوان اون 2 نفر رو که شما دیدید پیدا نمی کنن چون اونا هیچ تجربه مشابهی رو نداشتن.

بچه ها در عکس بالا 9 دلفین کوچیک و بزرگ رو دیدن. پس اینجا به شما ثابت شد که خیلی هم آدم بی گناهی نیستی.
اما اگر در 6 ثانیه نتونستی دلفین ها رو تشخیص بدی مخت بد جوری داغونه و احتیاج به کمک داری