پنجشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۸

۱۴ اشتباه فاحش مدیران ارشد!

رابرت دانهام مدیر پیشین سیستمهای کامپیوتری "موتورولا" و بنیانگزار برنامهٔ سراسری پرورش مدیران اجرایی ۱۴ اشتباه فاحش مدیران ارشد را بدون توجه به صنعت چنین توصیف می کند:
۱) گوش ندادن:
به سخنان کارکنان خود توجه نمی کنید بلکه فقط با آنها صحبت می کنید. نتیجه این شیوه فقدان تعهد, وفاداری و احساس تعلق و نیز افزایش انزجار و دلسردی کارکنان است.
۲) افراط در تعهد:
اگر نتوانید کارکنانی پرورش دهید که در مواقع لازم بتوانند پاسخ منفی دهند, به جای یک استراتژی موفقیت آمیز، با کار بیش از حد, دستاورد اندک, نارضایتی مشتری و «قهرمانانی مرده۱» دست به گریبان خواهید بود.
۳) دل خوش کردن به آمار و ارقام:
آمار و ارقام تنها نتیجه فرعی تصمیمات شما هستند. انجام اقداماتی به منظور تغییر اعداد, بدون توجه به عوامل پدید آورنده این اعداد (از جمله پیشنهادهای ارزشمند, اجرای عالی, رضایت مشتری و انگیزه و اشتیاق کارکنان), ونیز بدون توجه به مدیریت این عوامل, در نهایت به نتایجی مخرب می انجامد.
۴) پذیرش تعهدهای مبهم و نامشخص یا پرهیز از تعهد:
توافقهای مبهم و نامعین و فقدان استانداردی روشن برای ایجاد و پذیرش تعهد و مدیریت آن، به اتلاف نیرو و کناره گیری کارکنان می انجامد. همچنان که پرهیز از پذیرش تعهد و مسئولیتی روشن نیز همین نتایج را در پی خواهد داشت.
۵) توجه به مشتری در اولویت آخر:
انجام وظیفه بدون توجه به واکنش مشتری به آنچه انجام شده و چگونگی انجام آن, رضایت مشتری را سلب می نماید.
۶) ترس و بی میلی نسبت به ارزیابی عملکرد:
گفتگوی صادقانه و مستقیم، یک مهارت ارزشمند است که انجام آن مستلزم مقداری جرأت و شهامت است. مدیران ارشد باید یاد بگیرند که زمینه های ارایه بازخور مستقیم و به موقع عملکرد را فراهم نمایند.
۷) تیم سازی, فقط به شکل صوری:
تیمها تنها گروه هایی از افراد نیستند که با هم کار می کنند, مهارتهای ایجاد تیمهای واقعی با عملکردی مطمئن و اثر بخشی, باید آموخته شوند و واقعیت این است که, کمتر کسی از این مهارتها برخوردار است.
ایجاد تعهد, توانایی شنیدن, مدیریت روحیه, مبارزه و غلبه بر کاستی ها , مدیریت رضایت مشتری, برنامه ریزی اثر بخش, استانداردهای مشترک واضح و روشن, اصول اخلاقی معین, حضور و موجودیت و منفعل نبودن.
۸) خالی بودن چنته مدیریت:
مدیریت اثر بخش مستلزم دامنه ای از مهارتهاست و اغلب مدیران همه مهارتها و توانائیهای لازم را ندارند. کلیدی ترین این توانایی ها عبارتند از تیم سازی, توانایی ایجاد تعهد، توانایی شنیدن، مدیریت روحیه، مبارزه و غلبه بر کاستی ها، مدیریت رضایت مشتری، برنامه ریزی اثربخش، استانداردهای مشترک واضح و روشن، اصول اخلاقی معین، حضور و موجودیت و منفعل نبودن
۹) دستور دادن به جای درخواست کردن و ایجاد تعهد:
احساس تعلق و تعالی در افرادی که صرفاً فرمان پذیرند دیده نمی شود و معمولاً دستور دادن به امتناعی همراه با آزردگی می انجامد. در واقع آنچه که در پی آن هستیم, احساس تعلق به سازمان, غرور و دلبستگی است و اینها وقتی ایجاد می شود که فرد نسبت به آنچه انجام می دهد, متعهد باشد.
۱۰) ناتوانی در ایجاد اعتماد یا غلبه بر عدم اعتماد:
اعتماد احساسی مبهم برخواسته از سوابق قبلی نیست. ایجاد اعتماد, بازسازی و حفظ اعتماد موجود مهارتهای ارزشمندی هستند که کمتر در رفتار مدیران مشاهده می گردند و باید آموخته شوند.
۱۱) نداشتن طرح کاری روشن:
یک هدف کمی یا بیانیه چشم انداز۲, تنها بخشهایی از یک طرح کاری هستند. طرح کاری مستلزم یک استراتژی روشن, نقشها و مسئولیتهای روشن, ارزش و اهمیت کافی برای مشتریان و تیمی آماده و توانمند برای اجرا است.
۱۲) چون من گفتم:
شدت عمل تنها به دستور دادن منتهی می شود نه جلب احترام و تعهد دیگران. شدت عمل قدرت و نشاط سازمان را نابود می کند و کارکنان را ضعیف و شکست خورده رها می سازد.
۱۳) متعهد نبودن به یادگیری:
ما باید یاد بگیریم که از اشتباهاتمان، موفقیتهایمان و تجاربمان بیاموزیم. ما باید یاد بگیریم که چگونه از دیگران بیاموزیم؛ بویژه از آنها که ریسک کرده اند و موفقیت و شکست را تجربه نموده اند.
۱۴) بدبینی و عیب جویی نسبت به مدیریت:
افراد دارای حرفه مدیریت, مدیران و به طور کلی فرهنگ موجود, اغلب به شیوه ای عیب جویانه و به نحوی استهزا آمیز به مدیریت می نگرند.

یکشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۸

پندارهاي ما

نتیجه آزمایشات بر حيوانات به سادگی به ما نشان می دهند که چطور محدوديتهای ذهنی تحميل شده از طرف محیط بر ما تاثیر می گذارد. آزمایشات انجام شده بر کک، فيل و دلفين مثال خوبی هستند:
کک‌ها حيوانات کوچک جالبي هستند آنها گاز می گيرند و خيلي خوب می پرند آنها به نسبت قدشان قهرمان پرش ارتفاع هستند .اگر يک کک را در ظرفی قرار دهيم از آن بيرون می پرد . پس از مدتي روی ظرف را سرپوش مي گذاريم تا ببينيم چه اتفاقی رخ مي دهد .
کک می پرد و سرش به در ظرف می خورد و پايين می افتد . دوباره می پرد و همان اتفاق مي افتد! اين کار مدتی تکرار میکند . سر انجام در ظرف را بر می داريم و کک دوباره می پرد ولی فقط تا همان ارتفاع! سرپوش برداشته شده درست است و محدوديت فيزيکي رفع شده است ولی کک فکر می کند اين محدوديت همچنان ادامه دارد!
فيل‌ها را مي توان با محدوديت ذهني کنترل کرد . پاي فيلهای سيرک را در مواقعي که نمايش نمي دهند می بندند . بچه فيلها را با طنابهای بلند و فيلهای بزرگ را با طنابهای کوتاه به نظر مي آيد که بايد بر عکس باشد زيرا فيلهای پرقدرت به سادگی می توانند ميخ طنابها را از زمين بيرون بکشند ولی اين کار را نمي کنند !
علت اين است که آنها در بچگی طنابهای بلند را کشيده اند و سعی کرده اند خود را خلاص کنند و سرانجام روزی تسليم شده دست از اين کار کشيده اند!
از آن پس آنها تا انتهای طناب می روند و مي ايستند آنها اين محدوديت را پذيرفته اند.
دکتر ادن رايل يک فيلم آموزشی در مورد محدوديتهای تحميلي تهيه کرده است . نام اين فيلم "می‌توانيد بر خود غلبه کنيد " است
در اين فيلم يک نوع دلفين در تانک بزرگي از آب قرار مي گيرد نوعي ماهی که غذای مورد علاقه دلفين است نيز در تانک ريخته مي شود . دلفين به سرعت ماهيها را مي خورد . دلفين که گرسنه مي شود تعدادي ماهي ديگر داخل تانک قرار ميگيرند ولي اين بار در ظروف شيشه اي دلفين به سمت آنها مي آيد ولي هر بار پس از برخورد با محافظ شيشه اي به عقب رانده مي شود پس از مدتي دلفين از حمله دست مي کشد و وجود ماهيها را نديده مي گيرد . محافظ شيشه اي برداشته مي شود و ماهيها در داخل تانک به حرکت در مي آيند آيا مي دانيد چه اتفاقي مي افتد ؟ دلفين از گرسنگي مي ميرد غذاي مورد علاقه او در اطرافش فراوان است ولي محدوديتي که دلفين پذيرفته است او را از گرسنگي مي کشد .
از آنجا که نحوه ی عملکرد مغز جانوران از این نظر بسیار شبیه به هم است ما می توانيم از اين آزمايشات بفهمیم که ما هم محدوديت هايی را می پذيريم که واقعی نيستند. به ما می گويند يا ما به خود می گوييم نمي توان فلان کار را انجام داد و اين برای ما يک واقعيت می شود محدوديتهای ذهنی به محدوديتهای واقعی تبديل می شوند و به همان محکمی!
باید این سوال مهم را از خود بپرسیم که چه مقدار از آنچه ما واقعيت می پنداريم، واقعيت نيست بلکه پذيرش ماست؟!"

چهارشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۸

چگونه با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

گسترش گوشی‌های همراه در سارسر جهان، کاربران این ابزار را به عکاسان آماتور نیز تبدیل کرده است. شان روکو، استاد عکاسی خبری دانشگاه کارولینای شمالی از شیوه‌های درست عکاسی با دوربین گوشی‌های همراه سخن می‌گوید.
امروزه هر فردی که دارای یک تلفن همراه باشد، یک عکاس آماتور نیز به حساب می‌آید. حتی ارزان‌قیمت‌ترین تلفن‌های همراه نیز از دوربین عکاسی برخوردارند؛ اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمان‌گیر خواهد بود.
در حال حاضر برخی از تلفن‌های همراه پیشرفته از دوربین‌های بسیار قدرتمندی برخوردارند که ویژگی‌های این دوربین‌ها را می‌توان در بسیاری از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیز یافت. سرعت بالاتر شاتر، وضوح بالاتر در بزرگ‌نمایی، ردیابی خودکار لبخند و محدوده‌ای از تنظیمات نوری از جمله ویژگی‌های دوربین‌های جدید هستند. با این حال بسیاری از دوربین‌های تلفن‌های همراه از نظر لنز، وضوح تصویر و سرعت شاتر یارای برابری با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای را ندارند


نشریه TechDailyNews به منظور آشنایی با شیوه‌های عکاسی خوب با دوربین تلفن‌های همراه، با شان روکو، عکاس خبری روزنامه News&Observer، نویسنده کتاب Cell Phone Photographs و استاد عکاسی خبری در دانشگاه کارولینای شمالی گفتگو کرده است.
با وجود این‌که روکو در زمان کاری خود از دوربین دو هزار و 500 دلاری Canon 5D Mark II و دیگر دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کند، برای عکاسی شخصی‌اش ترجیح می‌دهد با یک گوشی قدیمی موتورولا عکاسی کند. وی معتقد است برای خوب عکاسی کردن نیازی نیست هزاران دلار خرج کنید. کافی است از گوشی همراهی که در جیبتان حبس کرده‌اید استفاده کنید.
قدم اول برای گرفتن عکس‌های خوب با تلفن همراه چیست؟
اول از همه باید ابزار خود را خوب بشناسید و با محدودیت‌ها و توانایی‌های آن کاملا آشنا شوید. در این صورت است که می‌توانید از آن استفاده کنید. من خودم از کار کردن با این موتورولای قدیمی لذت می‌برم، زیرا محدودیت‌هایش باعث خلاقیت من می‌شود و مجبورم می‌کند از زاویه‌های خلاقانه به اجسام نگاه کنم.
دقیقا از چه تلفن همراهی استفاده می‌کنی؟



گوشی من یکی از مدل‌های قدیمی موتورولا E815 است. من دیگر از این گوشی برای تماس گرفتن استفاده نمی‌کنم. آن را از سال 2007 / 1386 تا به حال نگاه داشته‌ام و گمان می‌کنم زمانی که آن را خریدم، تولید آن به پایان رسیده بود. اکنون گوشی جدیدتری دارم، اما دوربین گوشی جدیدم به هیچ وجه با این دوربین قابل مقایسه نیست و احساس یکسانی را در من ایجاد نمی‌کند.

چه چیز دوربین، این گوشی قدیمی را برایت این‌قدر خوشایند کرده است؟

چندین دلیل وجود دارد. هر دوربین برای شما نتیجه متفاوتی در بر دارد و به همین دلیل با استفاده از چند دوربین هرگز نمی‌توانید نتیجه مساوی از یک زاویه یا صحنه به دست آورید. وقتی من با این دوربین کوچک تلفن همراه عکاسی می‌کنم، نسبت به زمانی که با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی می‌کنم احساس تازه‌تر و متفاوت‌تری دارم. نقص‌های این دوربین کوچک باعث می‌شود احساس واقعی بودن به من القا شود، زیرا کمال دوربین‌های حرفه‌ای خیلی خسته‌کننده و بی‌مزه است.
چطور با تمامی محدودیت‌های نوری و رنگی دوربین تلفن همراه عکاسی می‌کنی؟
باید از حضور نور و بازی‌های آن بر روی ساختار موضوع آگاه باشید. دوربین‌های تلفن همراه از گزینه‌های انتخاب رنگ برای فضاهای داخلی یا خارجی برخوردارند، اما من کار را ساده‌تر کرده‌ام و این گزینه‌ها را بر روی اتوماتیک تنظیم کرده‌ام. من بیشتر به صورت سیاه و سفید عکاسی می‌کنم، به ویژه در شرایط کم‌نور؛ زیرا عکاسی سیاه و سفید در شرایط کم نور بسیار دست و دلبازتر از عکاسی رنگی عمل می‌کند. اما گاهی متناسب با نوع موضوع عکس‌های رنگی نیز می‌گیرم. گاهی اوقات رنگ‌هایی که از دوربین‌های عکاسی تلفن‌های همراه به دست می‌آید، احساس قدیمی بودن فیلم‌های عکاسی دهه 1970 / 1350 را القا می‌کند که استفاده از این ویژگی کاملا به موضوع عکس بستگی دارد. با این حال گاهی اوقات نیاز است که رنگ واقعی را داشته باشید. البته حتی با حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های عکاسی نیز نمی‌توان همیشه به رنگ واقعی دست پیدا کرد.



دوربین‌های عادی اغلب برای جبران کم‌نوری مجهز به نور فلش هستند. آیا فلش‌های دوربین تلفن‌های همراه نیز به همین خوبی قادر به جبران نور کم محیط هست؟
برخی از دوربین‌ها دارای نور فلش ال.ای.دی هستند که معمولا مانند یک فلش لحظه‌ای نیست و عملکردی مانند پرتوی ممتد نور، اما تاثیرگذار دارد. دوربین من فلش ندارد و به همین دلیل همیشه نور فلش ال.ای.دی بر روی دسته کلیدم به همراه دارم و از آن چندین بار برای نورانی ساختن موضوعاتم استفاده می‌کنم.

دیگر تفاوت‌های مهم میان دوربین‌های عادی و دوربین تلفن‌های همراه چیست؟

با این دوربین موتورولا، نسبت تصویر شما 10 در 8 خواهد بود که این ترکیبی کاملا متفاوت از فیلم‌های 35 میلی‌متری است که طول بیشتری دارد. این یکی از تفاوت‌های مهم است. هم‌چنین هرگز از بزرگ‌نمایی دوربین گوشی‌ام استفاده نمی‌کنم، زیرا باعث پیکسل‌دار شدن تصاویرم می‌شود؛ در واقع از دوربینم به عنوان یک دوربین عکاسی با لنز ثابت استفاده می‌کنم. هر یک از دوربین‌ها در تلفن‌های همراه مختلف در هنگام عکاسی واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل باید واقعا دوربین خود را بشناسید. من همیشه به هرکس که عکاسی می‌کند، می‌گویم که تنها باید مداوم عکس بگیرید تا دوربین خودتان را درک کنید.



وضوح و کیفیت تصویر چه می‌شود؟

بسیاری از این دوربین‌ها دارای تنظیمات ابعاد فایل بزرگ یا کوچک و کیفیت تصاویر عالی، متوسط و پایین هستند. فکر می‌کنم اگر می‌خواهید با تلفن همراه عکاسی کنید، باید تنظیمات آن را بر روی بزرگ‌ترین حالت و پر وضوح ترین کیفیت قرار دهید.
اهمیت مگاپیکسل در گرفتن عکس‌های خوب با تلفن همراه چه اندازه است؟ و چه تاثیری می‌تواند بر روی بزرگ‌نمایی یا چاپ تصاویر داشته باشد؟
فکر می‌کنم 12-10 مگاپیکسل در حال حاضر برای تلفن‌های همراه بیشترین حد به شمار می‌رود. این میزان از مگاپیکسل دوربین حرفه‌ای کارم در چند سال گذشته بسیار بیشتر است. دوربین موتورولای من تنها 1.3 مگاپیکسل کیفیت دارد که عکس‌های آن در فایل‌هایی به حجم 3.75 مگابایت ذخیره می‌شوند. با چنین ابعادی من می‌توانم عکس‌هایی در ابعاد 60 در 76 سانتی‌متر با وضوح 200 نقطه در اینچ (دی.پی.آی) چاپ کنم. این کار را با کمک درون‌یابی (Interpolation) فتوشاپ انجام می‌دهم که نتیجه آن برای برخی از عکس‌ها بسیار خوب می‌شود. با این حال باید دوربین تلفن‌های خود را بشناسید. شاید دوربین یک گوشی 10 مگاپیکسلی باشد و با کیفیت متوسط تصویر نیز بتوان به عکسی با وضوح عالی دست پیدا کرد.

نظرت درباره گوشی آی‌فون چیست؟

آی‌فون یک گوشی 3 مگاپیکسلی و فوق‌العاده است که قصد دارم به زودی یکی از آنها را بخرم. همان‌طور که می‌دانید، تصویر اول بسیاری از روزنامه‌ها از حادثه فرود هواپیما در رودخانه هادسون در سال گذشته توسط یک گوشی آی‌فون به ثبت رسیده بود.
با توجه به این‌که دوربین‌های تلفن همراه در مقایسه با دوربین‌های سنگین و حجیم حرفه‌ای، بسیار کوچک و سبک وزن هستند؛ این ویژگی تا چه اندازه بر روی گرفتن عکس‌های خوب تاثیر خواهد داشت؟
برای عکاسی خوب اهمیتی ندارد که از چه دوربینی استفاده می‌کنید. تلاش کنید جهان را از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید، کمی بالاتر یا پایین‌تر. این یکی از زیبایی‌های دوربین‌های تلفن همراه است، زیرا می‌توانید زاویه آن را بدون نیاز به خم شدن و نگاه کردن درون منظره‌یاب تغییر دهید، تنها با نگاه کردن به نمایشگر می‌توانید دوربینتان را در هر موقعیتی نگه دارید. در این میان عکس‌هایی به نظر شما جذاب تر خواهند آمد که از موضع تسلط شما دیده نشوند.



از نظر ساختاری چه پیشنهاد دیگری برای گرفتن تصاویر خوب با دوربین تلفن همراه داری؟

قانون یک سوم‌ها یا همان نقاط طلایی. تقسیم صحنه به یک سوم‌ها یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. نباید لزوما موضوعات مهم را در مرکز قرار دهید. زمانی یک عکاس خوب خواهید شد که بدانید چه چیز کارایی ندارد و تا زمانی که آن را انجام دهید، آن را نخواهید فهمید. این یکی از خوبی‌های جهان دیجیتال است، زیرا می‌توانید هر زمان که سر ذوق بودید عکاسی کنید...
یا تا هر زمان که کارت حافظه دوربین اجازه داد! پیشنهادی برای ذخیره بهتر عکس‌ها در تلفن همراه نداری؟
باید همیشه از آنها کپی پشتیبانی تهیه کنید. من عکس‌هایم را بر روی دو دیسک سخت ذخیره می‌کنم و بسیاری از آن‌ها نیز بر روی یک دیسک سخت سوم یا بر روی بانکی آنلاین قرار دارند. دیسک‌های سخت همیشه دچار نقص می‌شوند و هرگز نمی‌توانم به اندازه کافی بر نیاز به داشتن چندین کپی از عکس‌های دوربین تاکید کنم. کارت‌های حافظه نیز رو به ارزان تر شدن گذاشته‌اند و به همین دلیل داشتن تعداد زیادی از آن‌ها هزینه چندانی نخواهد داشت.

به عنوان یک عکاس، مزیت استفاده از دوربین تلفن همراه به استفاده از دوربین‌های واقعی را در چه می‌دانی؟

زمانی که با دوربین حرفه‌ای‌ام در میان مردم هستم، افراد بیشتر احتیاط می‌کنند و از روبه‌رو شدن با آن پرهیز می‌کنند؛ اما واکنش آن‌ها نسبت به دوربین تلفن همراه این‌گونه نیست، زیرا همه گمان می‌کنند در حال فرستادن پیام کوتاه برای دوستم هستم. دوربین تلفن‌های همراه به ویژه برای کسانی که به صورت مخفیانه عکاسی اجتماعی یا مستند می‌کنند، حسن بسیار بزرگی به شمار می‌رود؛ زیرا نه شباهتی به دوربین‌های عکاسی دارد و نه مثل دوربین‌های حرفه‌ای در مقابل صورت افراد قرار می‌گیرد. من عکاسی از آدم‌ها را دوست دارم. عکاسی از آن‌ها در لحظه شغل من است و در صورتی که آن‌ها از حضور من آگاه شوند، حرکت می‌کنند و کل ساختار عکس را از بین خواهد رفت.



کدام‌یک از عکس‌هایی را که به این شیوه گرفته‌ای، بیشتر دوست داری و چرا؟

من تقریبا از هر چیزی عکس می‌گیرم، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، چهره‌ها. یکی از عکس‌های مورد علاقه‌ام که به تازگی گرفته‌ام و آن را دوست دارم، تصویر یک گاو پشت یک درخت است که کمی خنده‌دار به نظر می‌آید. تصویر تیوب درخشان بر روی شن‌های ساحل را نیز بسیار دوست دارم. خیلی زیبا است که بدون توجه به حالت روحی و موقعیتی که در آن قرار دارید، از هر چیزی عکس بگیرید؛ زیرا در انتهای عکاسی هیچ "درست یا نادرستی" وجود ندارد. اگر عکسی را دوست دارید، پس آن عکس، عکس خوبی است.

دوشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۸

برخي از ابزارهاي گوگل

ظرف چند سال گذشته گوگل با تغییراتی که در مدیریت و محصولات خود داده است، جایگاه خود را به عنوان امپراطور آینده دنیای وب تثبیت کرده است. گوگل از یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی اکنون به یکی از سودآورترین شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات تبدیل شده است که هر ساله بیلیون ها دلار سود عاید سهامداران خود می کند. گوگل با ورود به عرصه تلفن همراه، سیستم عامل رایانه و در آخرین حرکت خود ارایه ی پرسرعت ترین سرویس اینترنت broadband به هزاران شهروند آمریکایی، می رود تا همچنان یکه تاز در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

ما هر روز با موتور جستجوی بی نظیر گوگل کار می کنیم، اما گوگل محصولات منحصر بفرد دیگری هم دارد که شاید برای خیلی از کاربران اینترنتی ناآشنا باشند. دراین مطلب ۱۰ ابزار کاربردی و تقریبا ناشناخته ی گوگل که می توانند زندگی آنلاین شما را راحت تر و خوشایندتر کنند معرفی می گردند.

  • Aardvark
    Aardvark در واقع یک موتور جستجوی اجتماعی است که به شما کمک می کند تا کسانی را بیابید که می توانند به سوالات شما در زمینه های گوناگون پاسخ دهند! در واقع وقتی شما از Aardvark سوال خود را می پرسید، این موتور جستجو در شبکه دوستان شما به دنبال شخصی می گردد که قادر به پاسخ گویی به سوال شما می باشد و پس از یافتن شخص مورد نظر، جواب سوالتان را به آی دی شما یا پروفایل تان در Aardvark ارسال می کند. این سرویس چند روز گذشته یعنی در 11 فوریه توسط گوگل خریداری شد!
    گوگل و جستجوی اجتماعی Aardvark

    Aardvark

  • Sets
    Google Sets در واقع ابزاری ساده اما فوق العاده کاربردی است. این سرویس از مثال هایی که شما برایش تعریف می کنید مجموعه هایی مرتبط ایجاد می کند. به عنوان مثال فرض کنید شما قصد دارید لیستی از برنامه های تلویزیونی محبوب را داشته باشید، کافی است نام چند برنامه تلویزیونی محبوب را که می شناسید به این سرویس بدهید تا گوگل لیست را برای شما کامل کند. به همین سادگی!
  • Audio Indexing
    فرض کنید شما به دنبال ویدئوهایی هستید که در آنها به موضوعات خاصی پرداخته شده است. در اینجاست که Google Audio Indexing سرویس خارق العاده گوگل در پردازش و نشانه گذاری صوتی به کمک شما می آید. این سرویس صدای تمامی ویدئوهای یوتیوب را بدقت پردازش و ایندکس می کند و شما قادرید با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتان یه ویدئوی دلخواهتان در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنید. البته این سرویس در مراحل اولیه است و در حال حاضر فقط در حیطه ویدئوهای سیاسی کار می کند اما قرار است در آینده گسترش بیشتری داشته باشد.
  • News Timeline
    اخبار در گذر زمان چگونه تغییر می کنند؟ این تغییرات را می توانید در Google News Timeline دنبال کنید. نتایج در یک جدول زمانی همراه با مقالات، تصاویر و ویدئوها نمایش داده می شوند.
  • Living Stories
    از آنجایی که اخبار روزنامه های مهم در News Timeline موجود نیستند، گوگل با همکاری دو روزنامه مهم و پرتیراژ آمریکا یعنی نیویورک تایمز و واشنگتن پست سرویس Google Living Stories را رایه نموده اند. البته این سرویس آزمایشی است و اخبار آن از یک هقته گذشته بروز نشده است اما نکته جالب اینجاست که کد این سرویس به صورت متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است و می توانید کد آن را به همراه اطلاعات بیشتر از اینجا دریافت نمایید.
  • City Tours
    اگر قصد دارید به مسافرت بروید و از یک شهر بزرگ دیدن کنید، اما هیچ اطلاعی از اماکن و نقاط دیدنی آن شهر ندارید، سری به سرویس Google City Tours بزنید. نام شهری که مسافرتتان از آنجا شروع می شود را وارد کنید و منتظر گوگل بمانید. جواب گوگل فوق العاده است! این موتور جستجو برای شما یک برنامه سفر تهیه می کند که در آن مسیرها و مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده هر مکان گنجانده شده است. حالا با خیال راحت به هر کجا که می خواهید سفر کنید!
    Google City Tours

    Google city tours

  • Image Swirl
    بعد از اینکه مایکروسافت موتور جستجوی تصاویر Bing را معرفی کرد، گوگل نیز تصمیم گرفت تا دوباره سرویس Image Swirl خود را احیا کند. در این سرویس تصاویر بر اساس روابط و مشابهت های ظاهری و معنایی دسته بندی می شوند. بدین ترتیب یافتن تصاویر مورد نظر بسیار سهل ترو سریع تر انجام می شود.
  • Dictionary
    فرهنگ لغات فراوانی در وب و بصورت آنلاین موجود است. اما Google Dictionary خدمات متمایزی را به شما ارائه می کند. از جمله تعریف، آواشناسی، کلمات متصاد و مترادف، زبان های مرتبط )اگر کلمه مورد نظر در زبان های دیگر نیز معنا داشته باشد( و در صورت وجود تصویر مرتبط.
  • Squared
    Squared یکی از جذاب ترین سرویس های گوگل است )البته در خارج از ایران!(. فرض کنید شما به دنبال لیست موزه های شهر لندن هستید. Squared جدولی از نام، توضیحات، آدرس، تصویر و شماره تلفن موزه های شهر لندن را برای شما ایجاد می کند. شما حتی می توانید ستون های مورد نظر خود را نیز به لیست اضافه کنید مانند ساعت شروع و پایان کار موزه. چنانچه اطلاعاتی نیز در پایگاه داده گوگل یافت نشود می توانید آنها را شخصا اضافه کنید و پایگاه داده گوگل را توسعه دهید!
  • Fast Flip
    اگر شما نیز به اخبار علاقمندید و مایلید آنها را بصورت آنلاین مطالعه کنید اما زمان کافی برای مرور همه آنها ندارید، سرویس Fast Flip گوگل می تواند کمک قابل در این زمینه برای شما باشد.