سه‌شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۸۸

آشنایی با تکنولوژی و اصطلاحات صوتی و تصویری


درباره codec

از مزایای یه Codec علاوه بر فشرده سازی فوق العاده و همینطور کیفیت قابل قبول نسبت به فیلم Uncompressed ، عمومی بودنش هم هست . یک مثال:
مثلا کارت یکی از دستگاهها به نام Canopus NX اصلا برای سری DV/HD ساخته شده . و جالبه که این شرکتها از Codec های خودشون استفاده می کنند.
در نظر بگیرید که کیفیت به هیچ وجه نباید بیاد پایین ، یا اگر میآد پایین در حد کمتر از 3 یا 4 درصد باشه که محسوس نباشه ، اما حجم باید نسبت به Uncompressed کمتر باشه . برای همین مثلا ما هیچ وقت از Codec ی مثل H.264 استفاده نمی کنیم . و از کدک های خود شرکت که مثلا با نام Canopus HQ هستش استفاده می کنیم . دلیلش هم واضحه . چون خروجی کارمون ، قراره روی Tape باشه و اصلا نیازی نیست از Codec ی استفاده کنیم که همه بتونن فیلم رو باهاش ببینن .
همه اینها رو گفتم که H.264 نه تنها کدک بسیار مناسبی هستش بلکه Public بودنش بزرگترین مزیتشه . وگرنه کدک های نظیر H.264 وجود دارند اما عمومی نیستند .
این بحث نه تنها درباره Mpeg4 هستش بلکه توی Avi و نظایر اون هم وجود داره . مثلا شما ببینید که divX چقدر کدک محبوبیه و دیگه الان تقریبا حالت عمومی پیدا کرده برای همه ، اما مثلا On2 که اصلا Macromedia برای Flash Pro 8.0 با این شرکت قرارداد بست و On2 Vp6 رو برای خروجی فیلمهای Flash یا همون FLV در نظر گرفت ، حالت عمومی نداره .
یعنی با اینکه مثلا On2 VP7 یکی از بهترین کدک هاست که حتی خودش رو رقیب H.264 یا حتی بهتر از اون می دونه اما به دلیل عمومی نبودنش ، قشر کمتری نسبت به DivX یا H.264 ازش استفاده می کنند .
HD یعنی چی؟

HD که از High Definition میاد بمعنی وضوح یا تفکیک بالاست! این اسم رو گذاشتن چون نسبت به تصاویر معمولی (SD یا همون Standard Definition) وضوح بیشتری داره!
خب این وضوح بیشتر یعنی چی؟ یعنی Resolution! یعنی تعداد پیکسلهای موجود در یک فضای مشخص! خب مسلما تو یه فضای معلوم هرچی pixel ها بیشتر باشه، شما تصویر رو با جزئیات بیشتری میبینین ! کجاست؟
HD قراره در چند جهت رشد پیدا کنه...
اولیش در زمینه Home Video هستش که توسط Blu-Ray و HDDVD که دو فرمت اختراع شده توسط Sony و Toshiba هستن، گسترش پیدا میکنن! این دو جایگزین Home Video فعلی یعنی DVD خواهند بود! (در حال حاظر حدودا ماهی ۲۰ عنوان جدید برای Blu-Ray و ۵۰ عنوان جدید برای HDDVD به بازار عرضه میشه!)
دومین زمینه، HDTV هستش! یعنی Broadcasting تصاویر کانالهای تلویزیونی بصورت HD! که البته مستلزم داشتن تجهیزات لازم مثل HD Reciever و HD Ready TV هستش... همین الان کانالهای زیادی از کانالهای آمریکا و ژاپن HD هستن... که میشه به abc / ESPN / MSNBC / NHK / Tokyo-TV و ... اشاره کرد!
سومین زمینه، HD Gaming هستش! نسل هفتم کنسولهای بازی که عبارتند از XBOX 360 و Playstation 3 هر دو پشتیبانی HD دارن و شما اگه تلوزیونی داشته باشین که اچ دی باشه، میتونین بازیهای این دو کنسول رو بصورت HD انجام بدین!
چهارمین زمینه اصلی، HD Recording هستش که بواسطه HD Camcoder ها انجام میشه! درحال حاظر مثلا Sony در ایران ۳مدل Handycam عرضه کرده که قابلیت ضبط بصورت HD دارن! و شما میتونین خاطرات و فیلمهای شخصیتون رو با کیفیت HD ضبط کنین و توی HD Ready TV خودتون با بالاترین کیفیت و جزئیات ممکن، تماشا کنین!

خب... برخلاف DVD که یه استاندارد واحد یود، HD چند استاندارد مختلف داره که تفاوتشون در Resolution تصویر و Progressive/ Intelace بودن هستش! درواقع هر تصویری که از DVD رزولوشنش بیشتر باشه،‌ بنوعی HD بحساب میاد! ولی خب درجه های مختلفی دارن!
استانداردهای معمول HD اینا هستن:
480i/480p/576p/ 720p/1080i/ 1080p
که البته عملا چون ۳تای اول همون DV هستن، HD های کاربردی خلاصه میشن به این ۳ تا:
720p/1080i/1080p
اما اینا یعنی چی؟
وجود i یا p در هرکدوم از این استانداردها، بمعنی Interlace بودن یا Progressive بودن تصویره!‌ یه نکته ای که خیلی ها قبول ندارن ولی شدیدا حقیقت داره، اینه که P بودن تصویر بر رزولوشنش ارجحیت داره! یعنی 720p خیلی خیلی بهتر از 1080i هستش! از لحاظ کیفیت چیزی که به چشم میاد!اما عدد هر استاندارد یعنی چی؟ عدد هر استاندارد، نشون دهنده تعداد پیکسلهای موجود در عرض تصویره! یعنی 720 تصویریه که عرضش (Y) برابر 720 پیکسل هستش!
اما طولش چی؟ طول رو هیچوقت نمیدن! طول بر حسب نسبت تصویر و عرض محاسبه میشه! یعنی اگه شما 720 پیکسل در عرض داری و نسبت طول به عرض تصویر (Aspec Ratio) برابر 16:9هستش، یعنی به ازای هر 9 پیکسل در عرض، شما 16 پیکسل در طول دارین! پس نهایتا برای 720 پیکسل، 1280 پیکسل در طول حساب میشه! حالا مثلا برای 1080i با Aspec Ratio برابر 16:9 چقدر میشه رزولوشن نهایی؟ 1920x1080!
اینم یه مقایسه کلی بین DV و انواع HD!
High-Bandwidth Digital Content Protection یا همون HDCP یک نوع تکنولوژی مقابله با کپی رایت هستش!
این تکنولوژی فعلا فقط توسط DVI-D و HDMI منتقل میشه و باقی اتصالاتی که به نوعی میتونن HD باشن (D-SUB / Component Video) توانایی استفاده از این تکنولوژی رو ندارن!
خب اما دقیقا چیکار میکنه؟
کارش اینه که کپی رایت تصویر همراه با خود تصویره! یعنی فرض کن شما یه Blu-Ray Player داری! از اونور هم یه ‌Blu-Ray Recorder داری! میخوای این دو تا رو با HDMI بهم متصل کنی و فیلمت رو بدون کوچکترین افت کیفیت کپی کنی! اینجاست که Blu-Ray Recorder پیغام میده این تصویری که دارم دریافت میکنم HDCP Enabled هستش و اجازه ضبط کردن نداری!
خلاصه اش میشه اطلاعاتی که همراه تصویر منتقل میشه تا وضعیت کپی رایت تصویر ارسالی رو مشخص کنه!حالا مثلا شما میری 8800GTX بخری، روش نوشته HDCP Support!! یعنی چی؟ یعنی این VGA از HDCP پشتیبانی میکنه! یعنی شما اگه BD-ROM داشته باشی و بخوای Blu-Ray بزاری ببینی، و خب فیلمش کپی رایت داشته باشه، کارت گرافیک شما از پس این قضیه بر میاد که سیکنال تصویر رو جدا کنه و بفرسته به مانیتور! این میشه HDCP Support !
از اونور، ماینتور ها و TV هایی هستن که HDCP Support هستن! یعنی اینا میتونن مستقیم به منبع HD شما وصل شن و تصاویری که HDCP Enable هستن رو هم پخش کنن!
اگر مطلب قبلی HD Display رو خوانده باشی، یکی از بزرگترین مشکلات Dell 2407 پشتیبانی نکردن از HDCP توی 1080p هستش! یعنی شما تصویر 1080p روی DVI-D بهش بده که HDCP داشته باشه، هیچی نمیگیری از Dell 2407 !!

Advanced Access Content System) AACS)
سیستم محافظتی ( یا شاید همون امنیتی ) که برای این دیسکهای Blu ray و HD DVD در نظر گرفته شده Advanced Access Content System) AACS) هست که جایگزین CSS در مورد DVD ها شده ... بهرحال این محتوا توسط Disney, Intel, Microsoft, Matsushita, Warner Brothers, IBM, Toshiba, Sony توسعه پیدا کرده است ... و بطور کلی به این صورت هست که برای هر پلیر کد و یه decryption Keys توسط اونهایی که مجوز اعطا میکنن تعریف شده و توسط دیسکها که خودشون مجهز به AACS هستند تایید میشن .... حالا اگه یکی بیاد این کدها رو پخش کنه AACS این قابلیت رو داره که اونها رو تشخیص بده و مسدودشون کنه و در دیسکهای بعدی قادر به اجرا کردن نباشن و حدس میزنم که اگه کسی بخواد کپی کنه اطلاعات مربوط به کدها و AACS کپی نخواهند شد و دیسکی که این اطلاعات رو نداشته باشه باز بلا استفادس...
البته سورس کدهایی که تحت جاوا نوشته شده قادر به کپی برداری کرده اما برای جلوگیری از ین روند در تاریخ 31/1/2007 محتوای جدید AACS جایگزین نسخه ای که در April 2005 به عنوان استاندارد AACS پذیرفته شده بود .

خطرات استفاده از کولر خودرو


مهندس مسعود فاتح دانشجوی دانشگاه مالتی مدیای مالزی در دست نوشته های روزانه اش در سایت شخصی اش آورده است: همزمان با نزدیک شدن به فصل گرما در کشورمان ایران نکته ای در خصوص استفاده از کولر خودرو وجود دارد که خواندنش خالی از لطف نیست.

- هیچگاه بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.

- پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.

آیا می دانید دلیل انجام این کار چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز بنزن ساطع می کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطانزاست (حتما بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید، این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.)

علاوه بر سرطانزایی، گاز بنزن به استخوان ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان ها) و نیز باعث ابتلا به آنومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد. همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

جالب است بدانید: میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای ازاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد، در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی گرم می باشد. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن می باشد.

افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند. علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازی است که کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.

پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرالود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.
یک ضرب المثل چینی: وقتی شخصی موضوع ارزشمندی را که به نفع شماست با شما در میان گذاشت شما نیز اخلاقا وظیفه دارید آن مطلب را به دیگران انتقال دهید.

چهارشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۸

اندكي تامل



به كدامين بهانه بگريم يا بخندم ....





اگر عشق، ارتفاع داشت
من زمین را در زیر پای خود داشتم
و تو هیچگاه عزم صعود نمیکردی

اگر گناه وزن داشت
هیچ کس را توان آن نبود که گامی بردارد
تو از کوله بار سنگین خویش ناله میکردی
و شاید من، کمر شکسته ترین بودم

اگر دیوار نبود
نزدیک تر بودیم،
همه وسعت دنیا یک خانه میشد
و تمام محتوای یک سفره
سهم همه بود
و هیچکس در پشت هیچ ناکجایی پنهان نمیشد

اگر ساعتها نبودند
آزادتر بودیم،
با اولین خمیازه به خواب میرفتیم
و هر عادت مکرر را
در میان بیست و چهار زندان حبس نمیکردیم

اگر خواب حقیقت داشت
همیشه با تو در کنار آن ساحل سبز
لبریز از ناباوری بودم
هیچ رنجی بدون گنج نبود
اما گنجها شاید، بدون رنج بودند

اگر همه ثروت داشتند
دلها سکه را بیش از خدا نمی پرستیدند
و یکنفر در کنار خیابان خواب گندم نمیدید
تا دیگری از سر جوانمردی
بی ارزشترین سکه اش را نثار او کند
اما بی گمان صفا و سادگی میمرد،
اگر همه ثروت داشتند

اگر عشق نبود
کدام لحظه نایاب را اندیشه میکردیم؟
و چگونه عبور روزهای تلخ را تاب می آوردیم؟
آری! بیگمان پیش از اینها مرده بودیم
اگر عشق نبود

اگر کینه نبود
قلبها تمام حجم خود را در اختیار عشق میگذاشتند
من با دستانی که زخم خورده توست
گیسوان بلند تو را نوازش میکردم
و تو سنگی را که من به شیشه ات زده بودم
به یادگار نگه میداشتی
و ما پیمانه هایمان را در تمام شبهای مهتابی
به سلامتی دشمنانمان می نوشیدیم

اگر خداوند یک آرزوی انسان را برآورده میکرد
من بیگمان
دوباره دیدن تو را آرزو میکردم
و تو نیز
هرگز ندیدن من را
آنگاه نمیدانم
براستی خداوند کدامیک را میپذیرفت؟

يه فيلم

ديشب فيلم سوپراستار - كارخانم ميلاني - را ديدم ...در اين روزها كه فيلمهاي ايراني بيشتر گيشه اي شده اند ديدن اين فيلم مي تواند اندكي آدمي را ذوق زده كند ....
يه جمله از اين فيلم را بياد داشته باشيم ...... آدمي خيلي تلاش مي كند تا مشهور شود بعدش كلي تلاش مي كند كه ديده نشود ......!

دوشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۸

شبي ....


از امروزی که خنده خنده می شوم مهروزت چقدر گذشته باید باشیم که برسیم به فردای خاموشی و فراموشی؟ فردای گمشدن های بی اختیار و نجستن های مدام؟
من مرغ قفسی ام... رانده شده از قفسی که وعده ام داده بودند .
انگار که به جای جشن تولد سر از غسال خانه ای در آورده باشی که به زور بخواهند بشورندت .
هر چه تنگ تر بپیچی در من دورتر می پرم و هر چه دورتر بخواهیم نزدیک تر می آیم . زنهار که به جایم بیاوری و زنهار که آنقدر دوری نکنم و دوری نکنی که دیگر نشود از هیچ کجای زندگی گره زد به هم تن و سایه را . جمع اضدادم من همچنانکه دانسته ای و خواهی دانست...
نشسته ام زیر فواره ای از نور ، چشم ها را می فشارم بر هم و می خواهم که به خاطر بیاورم چه چیز را باید به خاطر بیاورم . انگشتان خدا گرمند و خوابم می برد . خواب می بینم که همه چیز را به خاطر آورده ام و گریه می کنم . سایه که بگیردم خدا دستانش را از زیر سرم برداشته و بیدار می شوم . بی خاطره... انگار گم شده بودم و گمشده نبودم . خوبست که کسی را داشته باشی که گمت اگر کرد بگردد پیت . یا گم اگر شد ، یا گمش اگر کردی ، این را باید بنویسم جایی و تو خاطرت باشد که کجا...
_ هی تو... آنجا چه می کنی؟
_ کجا؟
_ آنجا ، توی آسمان نقاشی من؟
می شود باور کرد که من یک بعد از ظهر آفتابی رفتم به خواب خداوند و سر از آسمان نقاشی یک شاعر در آوردم که بومش را خیال می کرد و رنگش را خیال می کرد و من ماه بودم انگار... مهروز را نام از او گرفتم و زیر ریسه های بید بود که خیال می کرد و خواب نبودم .
_ می شناسیم هم را؟
_ تو انگار کن که بلی...
_ از کجا؟
_ از شبی که صبح نباید می شد و شد .
_ شب های بسیاری را از سر گذرانده ام که صبح نباید می شدند و شدند . گرد چشمان تو از کدامشان نشسته بر خاطرم؟
_ تنها شبی مانده بود به آغاز شب های هزار و یک شب و خوب خاطرم هست که شهرزاد نبود نامت . قصه ای داشتی و رخصت گفتنش را نه... چه بسیار شهرزاد ها که سپیده دم به تیغ سپرده شدند به جرمی که کور بودم من .
_ باید بگویم آه... چه زود می گذرد ، انگار همین دیروز بود؟
_ انگار همین دیروز بود و از میان آن همه نگاه ، تنها نگاه تو شد گناه من که سکوت بودی و سکوت تا اولین طلیعهء نور و چه زود صبح شده بود...
_ لالی ؟ چیزی بگو شاید که ملال حضورت را به سحر صدایت ببخشیم! اگر که اقبالت بلند باشد و بخت با تو یار...
چه بد اقبال بودم من که نمی خواندم آن همه واژه را از نگاه ملامت گرت...
_ هان؟ ترس تیغ زبانت را بریده؟
و کاش حرفی می زدی که نسپارم گلوی تک تک دقایق زندگیم را به تیغ عذابت...
واژه ها را تند تند از میان دندانها به بیرون پرتاب می کند و نمی دانم منم که خوب خیالشان میکنم یا اوست که خوب تصویر می کند و یا هر چیز دیگری . فقط می گریزم از باور! می گریزم از گمان اینکه چشمانش برقی از آشنایی دارند که فرق می کند با هر آنچه تا امروز دیده ام ، با هر برق دیگری ، با هر آشنایی دیگری...
روزهای بعدش را اگر بخواهی بدانی به بازی گذشت . می خواستم فرزند باشم مقدم بر معشوق... زمان را نمی دانم که به چه پیمانه می گذشت... روز ، هفته ، ماه ، سال... نمی شمردیم و قدم به قدم نزدیک تر می آمدیم و بوی بادام تلخ می پیچید در مشاممان .
پوست می انداختم و هر چه گذشته بود بر من انگار که نگذشته بود . کودک بودم و تک تک لحظه های ریخته و گریخته را زندگی می شد کرد . از جغجغهء نوزادی را به شوق تکان دادن تا گام به گام گرفتن دستم و پا روی پای او راه رفتن . پس تو خاطرت باشد من اگر فراموشم شد ، برایم جغجغه بیاور و بگذار به یاد بیاورم...
و شد که بی هراس خنده را رها کنم رو به چشمانش و حرف بزنم و حرف بزنم و حرف بزنم... بی هراس سپرده شدن گردن کلمات به تیغ فراموشی... به تیغ تمسخر... به تیغ ناشنیدن...
_ دلم بلور یخ است... رنگین کمان را می توانی به تماشا بنشینی چه روز باشد و چه شب . خاطرت باشد اما ، هرم تلخیت آب می کند دلم را و نکند که دیر بشود برای مهربانی؟ برای خندیدن های دو تایی؟ برای گفتن دوستت دارم؟
_ برای رسیدن باید که یکی مشتاق باشد و دیگری مشتاق تر ، ما هر دو مشتاقیم... کدام باد موافق دست هایمان را به هم خواهد رساند تا بوسه پژمرده نشده بر لبان مشتاق تر از زبان؟
_ باد موافق چشمان من است اگر که نگاه کنی...
و بهتر بود که از قبل ترش بگوید ، حالا هر دو خواب خورشیدیم که می تابد و قصه می پیچد به بالایمان...
_ رخصت اگر بدهید می آوریمش به حضورتان...
خواجگی حرم بود که می گفت و ما ، شاه سلطان ابن سلطان ابن سلطان ابن سلطان پنهانی دلمان لرزیده بود که عاقبت یافت شد دوای درد بی درمانمان... گفته بودند فرشته ایست که همچون یک شهاب ثاقب از آسمان افتاده بر دامان زمین و بال هایش هنوز هم بر گرده های بلوری می درخشند...
و همان شب آورده بودندت...
_ پس کجاست بال هایت شهاب ثاقب؟ نکند فراموشت شد و روی اولین ستاره جایشان گذاشتی؟
و سو سوی اولین ستاره و آوای سگی در دوردست...
چشم باز می کنم و به خاطر آورده ام هر چه را که باید . گمشده بودم و باید که می جستی مرا...
چند هزار شب باید می گذشت تا تو چشم باز کنی به روی من؟ خورشید هم اگر می شدم چشمان تو شب را می شکافت به جستجویم ، همچنانکه آن بعد از ظهر آفتابی در پی ماه بودی و ماه شدم تا بیفتم به آسمان تو و تو خیال می کردی که می بینی...
_ مشتاق تر منم... بهایش تمام این روزها و شب ها که ایستاده ام دوشادوش دقایقت و سنگینی نکرده حضورم بر خاطرت... بهایش این کلمات... تو نمی بینی اما من ایستاده ام بر لبهء شمشیری که چه عقب بیایم و چه جلو بروم توفیری نمی کند... خواهم برید... سایه های گذشته چسبیده اند به سایه ام و هر دم خردتر می شوم زیر بار خاطرات و تو حتی قدم از قدم بر نمی داری و دستی دراز نمی کنی به سویم که دلم گرم شود لااقل... ایستاده ای با آغوشی که هیچ هم معلومم نیست از اینجا ، که گشاده است یا نه... فقط می گویی بیا... ولی یادت باشد ، خودت می خواهی بیایی... و همهء اینها مرا می ترساند ، آنقدر که یارای برداشتن قدم از قدم ندارم و تو خوب دیده ای در تمام این روزها و شب ها که چطور فرو رفته ام...
روزها و هفته ها و ماه ها و سالها از پی هم آمدند و رفتند ، سکوت پوسته ای بود که تو باید می شکستی .
زیر ریسه های بید بود که خواب می دیدی و من باز به جای جشن تولد سر از غسال خانه ای در آورده بودم که به زور میخواستند بشورندم... دیگر چه توفیری می کرد که در بسته باشد یا باز؟
بهای اشتیاقت تنها یک قدم بود... یک قدم...

پشه


نكات ايمني

براي درمان ماندن از نيش پشه‌ها مي‌توان به راهكارهاي زير اشاره كرد.

- آب گلدان‌ها را يك روز در ميان عوض كنيد. اجازه ندهيد در زير گلدانيها آب جمع شود.

- هر شيئي كه بيرون از منزل شما قابليت نگه داشتن آب را داراست، جمع آوري كنيد مثل: كارتن‌ها، بطري‌ها، جعبه، قوطي كنسرو، تايرهاي مستعمل و غيره. نشتي‌هاي شيرهاي آب را شناسايي كرده و آنها را تعمير كنيد. ظرف غذاي حيوانات خانگي را نيز هر روز عوض كنيد.

- گودال‌هاي زمين و حفره‌هاي درختان را با خاك پر كنيد.

- شيرواني‌ها را وارسي كنيد و از مسدود نبودن آنها اطمينان حاصل كنيد.

- هر جايي كه آب جمع مي‌شود و راكد مي‌ماند، حذف يا تميز كنيد.

- روي قايق، سطل، بشكه‌ها، مخازن آب، تشتها را كاملا بپوشانيد يا آنها را وارونه قرار دهيد.

- آب استخر را يا كاملا تخليه كنيد يا آب آن را با استفاده از كلر و تصفيه‌كننده‌ها كاملا تميز نگه داريد.

- حوضچه‌ها را از ماهي پر كنيد تا لارو پشه‌ها را بخورند.

- نصب توري بر روي پنجره‌ها و درها بسيار موثر است.

- هنگام خروج از منزل پيراهن آستين بلند بپوشيد.

- درون چاهك و كف شور‌ها روغن و يا نفت بريزيد.

- كاشتن گل‌هاي هميشه بهار و شمعداني در باغچه خانه در دور كردن پشه‌ها موثر است.

- چمن‌ها را كوتاه نگه داشته و علف‌هاي هرز را بچينيد. بوته‌ها و شاخ وبرگ‌هاي اضافي گياهان اطراف منزلتان را هرس كنيد.

- ماليدن مخلوط روغن زيتون و وانيل يا روغن اوكاليپتوس يا نعناع به عنوان يك دفع‌كننده طبيعي پشه‌ها عمل خواهد كرد.

حشره‌كش‌ها

در واقع مواردي كه به آن اشاره شد بيشتر ناظر بر پيشگيري بود، اما وقتي با حمله پشه‌ها مواجه شويم معمولا از حشره‌كش‌هاي سمي‌استفاده مي‌كنيم كه نحوه استفاده از آنها نيز با سلامت ما در ارتباط است، لذا در استفاده از حشره‌كش‌ها نيز به نكات زير توجه كنيد:

- قبل از اسپري كردن آنها را خوب تكان دهيد.

- پيش از استفاده از آنها كودكان، حيوانات خانگي بخصوص ماهي‌ها، افراد مسن و بيمار و بخصوص زن باردار را از محل دور كنيد.

- روي ظروف آشپزخانه، آب و مواد غذايي را كاملا بپوشانيد و مستقيما روي آنها اسپري نكنيد.

- پس از اسپري كردن اتاق را ترك كنيد و پس از 10 دقيقه بازگرديد.

- چنانچه دست و هر جاي ديگر بدنتان با مواد حشره‌كش آلوده شد، فورا آن را با آب و صابون بشوييد.

- پس از اسپري كردن دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.

-‌ هرگز نزديك شعله آتش، مواد اشتعال‌زا، سطوح داغ، لوازم الكتريكي و پريز برق اسپري نكنيد.

- حشره‌كش‌ها را دور از دسترس كودكان و حيوانات خانگي خود قرار دهيد.

- حشره‌كش‌ها را در محل خنك، خشك و دور از نور خورشيد نگهداري كنيد. هرگز آنها را در مجاورت منابع حرارتي، داروها و مواد غذايي نگهداري نكنيد.

- قوطي حشره‌كش‌ها را سوراخ نكرده يا در آتش نيندازيد.

- هنگام اسپري كردن سيگار نكشيد و از خوردن و آشاميدن مواد غذايي خودداري كنيد.

- حشره كش ها را در مكان‌هاي با تهويه نامناسب به كار نبريد.

روش درمان

اما با رعايت همه اين موارد باز هم ممكن است پشه به شما نيش بزند بنابراين وقتي كه تركش پشه به جانتان اصابت كرد ، ديگر زخمي ‌شده‌ايد. زخمي ‌كه انسان با خاراندن آن نمك به آن مي‌پاشد لذا براي كاهش و از بين رفتن سوزش آن به اين نكات توجه كنيد:

- محل گزش را با آب و صابون بشوييد.

- از خمير جوش شيرين و آب روي محل گزش بماليد.

- گذاشتن يخ، ماليدن كرم‌هاي كالامين و هيدروكورتيزون التهاب و تورم را كاهش مي‌دهد.
- مصرف قرص‌هاي ايبوپروفن و ناپروكسن نيز التهاب را كاهش مي‌دهد.

مي پرسند چرا من عاشق گوگل هستم ....


نرم افزار جديد گوگل قيمت كالاها را به شما نشان مي‌دهد
اين سيستم عامل از اين پس مي توانند باركد درج شده بر روي كالاهاي مختلف را از طريق سيستم عامل آندرويد اسكن كنند.
سرويس ياد شده موسوم به جستجوي محصول گوگل، قابليتي است كه به كاربران آندرويد امكان مي دهد تا اطلاعات دقيقي در مورد قيمت، درجه بندي و ويژگي هاي جزيي يك كالا دريافت كرده و حتي از نقدهاي كاربران اينترنت در مورد كيفيت يك كالا مطلع شوند.
با توجه كه سيستم عامل آندرويد گوگل براي كاربران وسايل الكترونيك سيار اعم از PDA ها و تلفن هاي همراه طراحي شده ، افزوده شدن اين قابليت تحول اساسي در نحوه كاربرد سيستم عامل مذكور به وجود خواهد آورد.
علاقمندان براي استفاده از اين سرويس بايد نرم افزار ويژه اسكن كننده باركد را از يك سايت وابسته به گوگل بارگذاري كنند.

یکشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۸۸

من هيجان زده ام ......



نمي دونم برا شما هم اتفاق افتاده ......
يه وقتي بخواهيد كسي هم اندازه شما اهميت موضوعي را مهم بدونه ....
وقتي خبري شما را هيجان زده مي كنه .....آنقدر كه داد بزنيد ....
اينو ديدم شاخ درآوردم ............
........................هيجان زده ام
هيجان ايجاد شده دلچسب بشه .....و از اين دلچسبي لذت ببريد
.....شايد اوجش همان باشد كه خبري رسد كه ....
شايد قسمت نيست اين هيجان برايت ماندگار شود ......
اينجا آدم را حس غريبي احاطه ميكنه .....
خيلي غريب ...
انگاري واقعا برات هيجان بد ميشه .....
اين غريب بودنت عميق ميشه
خيلي عميق
وقتي حس ميكني كه چراغي برات سبز نميشه و همينطوري خاكستريه ....

نتايج Eurovision 2009

01. Norway: Alexander Rybak - Fairytale 387
02. Iceland: Yohanna - Is it true 218
03. Azerbaijan: Aysel & Arash - Always 207
04. Turkey: Hadise - Düm Tek Tek 177
05. United Kingdom: Jade - It's My Time 173
06. Estonia: Urban Symphony - Rändajad 129
07. Greece: Sakis Rouvas - This is our Night 120
08. France: Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire 107
09. Bosnia-Herzegovina: Regina - Bistra Voda 106
10. Armenia: Inga & Anush - Jan jan 92
11. Rusia: Anastasia Pridhodko - Mamo 91
12. Ukraine: Svetlana Loboda - Be my valentine (Anti-crisis girl) 76
13. Denemark: Niels Brinck - Believe Again 74
14. Moldova: Nelly Ciobanu - Hora din Moldova 69
15. Portugal: Flor-de-Lis - Todas as Ruas do Amor 57
16. Israel: Noa en Mira Awad - There must be another way 53
17. Albania: Kejsi Tola - Carry me in your dreams 48
18. Croatia: Igor Cukrov ft. Andrea – Lijepa tena 45
19. Romania: Elena Gheorghe - The Balkan girls 40
20. Germany: Alex Swings Oscar Sings - Miss Kiss Kiss Bang 35
21. Sweden: Malena Ernman - La Voix 33
22. Malta: Chiara – What if we 31
23. Lithuania: Sasha Son - Love 23
24. Spain: Soraya - La noche es para mí 23
25. Finland: Waldo's People - Lose Control 22

شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۸

دانستنيهايي درباره عطرو اودكلن

قرن ها پيش از اين، عطر به عنوان ماده اي براي خوشبو كردن محيط در مراسم مذهبي مصريان سوزانده مي شد. در آن زمان استفاده از اين مواد خوشبو تنها به آيين ها و تشريفات مذهبي اختصاص داشتند اما به تدريج از اين مواد براي ساختن پماد جهت تسكين و درمان زخم هاي پوستي نيز استفاده شد.
در طول قرن هفدهم، استفاده از بوي خوش و عطر كاملا در بين مردم رايج شد. دستكش هاي معطر در فرانسه به بازار آمد و در سال 1656 بود كه اولين صنف سازندگان عطر تاسيس شد.
استفاده از عطر در كشور فرانسه بيش از ساير نقاط جهان به سرعت افزايش پيدا كرد.
در قرن 18 با ساخت ادكلن (Eau de cologne) انقلابي در صنعت عطر سازي به وقوع پيوست. ادكلن كه در آن زمان تركيبي بود از گياهان رزماري، نارنج و ليمو موارد استفاده فراواني داشت، از آنجمله مي توان به استفاده از آن براي خوشبو كردن آب حمام ، خوشبو كردن نوشيدني ها و شكر، بعنوان شستشو دهنده و خوشبو كننده دهان، جزئي از مواد سازنده پمادها و ... اشاره كرد.
براي اولين بار در قرن هجدهم، در فرانسه عطر به صورت مايعي درون بطري هاي شيشه اي تزييني به بازار آمد و شيشه هاي عطر كم كم بين مردم محبوبيت پيدا كردند.
در قرن نوزدهم، انقلاب فرانسه ناخواسته باعث شد تا شور و شوق مردم اين كشور براي استفاده از عطر كم شود. اما بعد از گذشت چند سال مردم مجددآ جرات پيدا كردند كه ميل شديدشان را براي استفاده از كالاهاي لوكس، از جمله عطر ابراز كنند.
از آن زمان تا كنون بوهاي جديد در شيشه هاي مخصوص عطر با طرح ها و بسته بندي هاي متنوع به بازار عرضه مي شود.
كار با عطر يك حرفه قديمي است كه نياز به طبع لطيف و مهارت خاصي دارد. يوناني ها و رومي ها نوشيدني هاي خود را با رز و بنفشه معطر مي كردند. اما در هر حال تقطير سيستماتيك عطرها در قرون وسطي به وسيله دانشمندان مسلمان صورت گرفت. تاجرهاي ونيزي ادويه جات و عطرهاي جمع آوري شده از كاروان هاي آسيايي را به وسيله كشتي ها و وسايل حمل و نقل آن زمان در سرتاسر اروپا پخش مي كردند.
اسانس ها بسيار فرارند و از گل، برگ، ميوه و علف ها و ريشه هاي گياهي به دست آمده و در بيشتر موارد از يك قسمت خاص از گياه به دست مي آيند. به عنوان مثال از گل رز، شكوفه هاي نارنج، هسته بادام، برگ آويشن، پوست دارچين، چوب سندل يا سرو و ميوه جوز هندي مي توان نام برد. اين روغن ها از سرتاسر جهان فراهم مي شوند. چوب سندل كه بسيار گران نيز هست از هندوستان، گل هاي رز از بلغارستان، آفريقاي شمالي و فرانسه و ...، نمونه محصولات حيواني نيز مشك (مشك از غده كوچكي در نزديك آلت تناسلي آهوي مشك زاي نر) و بيدستر (بيدستر از ترشحات حيواني شبيه به خز به دست مي آيد) هستند. از آن جا كه تقاضا براي مصرف عصاره ها روز به روز افزايش مي يابد، براي همين عطرهاي صنعتي به طور روزافزوني جاي عطرهاي طبيعي را مي گيرند.
قبل از اين كه يك عطر الكلي در شيشه بسته بندي و به بازار ارايه شود، بايد مدتي نگهداري شود و اين زمان به خاطر آن است كه اگر چربي و يا نوعي از مواد اوليه در عطر وجود داشته باشد، رسوب داده و جدا شود. اين زمان دو ماه به طول مي انجامد. عطرهاي الكلي بهتر است در ظروف شيشه اي نگهداري شوند و از ورود هوا و نور در آنها جلوگيري شود.
مواد سازنده عطر
هر نوع عطر دست‌كم از سه جزء تشكيل يافته است كه فراريت و وزن ‏مولكولي آنها تا حدي باهم تفاوت دارند.
جزء اول
جزء اول كه تاپ نوت ناميده مي شود، فرارترين ماده و مشخصترين بو را در دارا بوده ‏و در توليد عطر كاربرد دارد.‏
جزء دوم
جز دوم كه ميدل نوت ناميده مي شود، كمتر فرار است و عموما عصاره يك ‏گل (بنفشه ، ياس و غيره) است.‏
جزء سوم
آخرين جزء يا اندنوت، كمترين فراريت را دارد و معمولا يك رزين يا پليمر مومي ‏است.‏
سيوتون، اصلي‌ترين سازنده عطر
بيشتر عطرها اجزاي بسياري دارند و از لحاظ شيميايي غالبا مخلوطهاي ‏كمپلكس هستند. با پيشرفت تجزيه مواد عطر طبيعي ، مصرف تركيبات آلي ‏سنتزي خالص كه بوي آنها همانند بوي عطر خاصي مي‌باشد، بسيار ‏معمول شده است. نمونه آن سيوتون ، يك كتون حلقوي است كه از سيويت ‏بدست مي‌آيد. سيويت ، ماده‌اي است كه از غده‌هاي گربه سيويت ترشح ‏مي‌شود.
گربه سيويت، حيواني شبيه به گربه است كه در اتيوپي و افريقاي ‏مركزي يافت مي‌شود.‏ سيوتون در عطر سازي ارزش بسيار دارد. امروزه سيوتون بصورت سنتزي ‏موجود است. براي سنتز سيوتون ، نخست 8 ، هگزادكان ـ1 ، 16، دي ‏كربوكسيليك اسيد تهيه مي‌كنند و سپس آنرا بصورت حلقه در مي‌آورند. يون توريم (Th+4) كاتاليزور بسته شدن اين حلقه است.
سيويت، مانند مشك، مجموعه‌اي از مواد جاذب جنسي است. اين مواد ‏جاذب جنسي در عطرهاي موثر با زيركي بوسيله بوهاي گل و گياهي ‏پوشانده مي‌شوند. جاذبه اوليه از بوي خوش حاصل مي‌شود. اما اثر ‏اساسي ناشي از سيويتون يا مشك است.‏
ساير تركيبات عطر
تركيبات ديگري كه در عطرها بكار مي‌روند، شامل الكلها و استرهايي با وزن ‏مولكولي زيادند. يك نمونه ، ژرانيول (با نقطه جوش‎‎‏ 230 درجه سانتي‌گراد) يك جزء اصلي از ‏روغن ژرانيوم (شمعداني معطر) تركيه‌اي است.‏ استرهاي اين الكل ، براي ساختن ماده معطر سنتزي كه بوي رز دارد، در ‏عطرسازي بكار مي‌رود. مثلا استري كه از واكنش ميان ژرانيول و اسيد فرميك تشكيل مي‌شود، بوي رز دارد.‏
عطرها نوعا 10% تا 25% اسانس عطر و 75% تا 80% الكل و يك ثابت ‏كننده براي نگه داشتن روغن‌هاي اسانسي دارد. عطرها به بيشتر مواد ‏آرايشي افزوده مي‌شوند تا محصول بدست آمده بوي مطلوب داشته باشند؛ ‏اين مواد بوهاي طبيعي و ديگر اجزايي مانند مواد جاذب جنسي را مي‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الكل ، خاصيت ضدعفوني و باكتري‌كشي ‏ملايمي دارند.‏
نكاتي در ارتباط با عطر و استفاده از آن
فرق بين عطر، ادو پرفوم، ادو توالت و ادو كلن در چيست؟
فرق اين محصولات تنها در ميزان غلظت عصاره روغني سازنده بوهاي مختلف است. بديهي است هر قدر غلظت عصاره روغني در يك بو بيشتر باشد، ماندگاري اش بيشتر خواهد بود.
غليظ ترين عصاره، عطر يا perfume نام دارد با غلظتي بين 40-15% خالصترين و ماندگارترين بوهاست و در عين حال گرانترين نوع عطر است.
و بعد از آن به ترتيب، Eau de Perfume با غلظتي در حدود 15-7% رايج ترين نوع عطر است كه ماندگاري مناسبي دارد و به گراني عطر هم نيست.
ادو توالت (Eau de Toilette) در حدود 6-1% غلظت داشته بوي ملايمي دارد كه ماندگاري زيادي هم ندارد و براي تمديد بوي آن بايد چندين بار در طول روز از آن استفاده شود.
و آخر از همه ادوكلن (Eau de Cologne) است كه در واقع همان ادو توالت (Eau de Toilette) است، بويي ملايم دارد و ماندگاري اش نيز همان اندازه است.
در After Shave هاي مخصوص آقايان كمترين مقدار عصاره روغني بكار مي رود به همين دليل دوام بويش از بقيه كم تر است.
چرا بعضي از بوها نسبت به بقيه ماندگاري بيشتري دارند؟
اشخاصي كه پوستي چرب دارند معمولا بوي عطرشان نسبت به افرادي كه پوست خشك دارند، ماندگاري بيشتري دارد. زيرا پوست چرب به طور طبيعي مرطوب است و رطوبت باعث نگهداري و ماندگاري بوي عطر مي شود.
چه كنيم تا بوي عطرمان بيشتر بماند؟
همانطور كه گفته شد ماندگاري بوي عطر بسته به خشك يا چرب بودن پوست، اش در افراد مختلف متفاوت است. در صورت امكان در طول روز، عطر خود را تجديد كنيد.
متخصصين توليد محصولات بهداشتي توصيه مي كنند كه عطر را به پشت گوش ها و گردن خود بزنيد و مقدار كمي را هم بر روي پوست بدنتان استفاده كنيد. با اين كار بوي عطر شما پخش مي شود و سريع از بين نمي رود. يك اسپري كوچك روي موها باعث مي شود بوي عطر شما در تمام روز باقي بماند.
چرا همه عطرها الكل دارند؟
زيرا الكل باعث مي شود بو روي پوستتان نمانده و از پوست شما متصاعد شود. بدون وجود الكل در عطر، شما تنها كسي خواهيد بود كه متوجه مي شويد عطر زده ايد.
فرق بين لوسيون و ژل After Shave چيست؟
لوسيون After Shave پوست را مي سوزاند و به بسته شدن منافذ پوست بعد از اصلاح صورت كمك مي كند اما ژل After Shave تنها خنك كننده و تسكين دهنده پوست صورت است.
چه كنيم كه عطرمان ديرتر فاسد شود ؟
شيشه عطر را در محل خشك، خنك و به دور از پنجره و نور خورشيد نگه داريد؛ زيرا نور خورشيد باعث بروز اختلالاتي در مواد تشكيل دهنده عطر شده و آن را از بين مي برد. به طور كلي براي اينكه شيشه عطر عمر بيشتري داشته باشد، پيشنهاد مي شود آن را هميشه درون جعبه اش نگه داريد.
چرا بوي يك نوع عطر در افراد مختلف متفاوت مي باشد؟
تركيب شيميايي بدن, رژيم غذايي و سن اشخاص بر عطري كه به پوست زده مي شود تاثير مي گذارد. در ضمن, عطر داراي بسياري از روغن هاي اسانس دار مي باشد. برخي از روغن هاي اسانس دار تاثير متفاوتي بر روي پوست اشخاص مي گذارد و احتمال دارد كه برخي از آنها جذب پوست بشود. همين مساله باعث مي شود تا بويي از پوست متصاعد شود و در نتيجه بوي عطر نيز متفاوت شود.
عطر را چگونه استفاده مي كنند؟
در كمال تعجب مشاهده مي كنيم كه بسياري از خانمها نمي دانند كه عطر را به كجاي پوست خودشان بزنند. عطر بايد به نقاطي كه داراي نبض است زده بشود. در حقيقت, نقاط داراي نبض, نقاطي هستند كه فاصله رگها از سطح پوست به كمترين حد خود مي رسد و در همين نقاط, رگهاي خوني حرارت بيشتري از خودشان مي دهند كه به صورت يك پمپ كوچك عطر عمل مي كند و بوي عطر نيز بهتر متصاعد مي شود. نقاط داراي نبض عبارت است از : مچ دست, پشت گوش, پشت زانوي پا و پشت آرنج دست قسمت پائين گلو . در ضمن براي اينكه بوي عطر دوام بيشتري داشته باشد, روي مچ هاي پا نيز زده مي شود كه جريان متصاعد شدن عطر را از پائين به بالا امكان پذير مي سازد.
چرا برخي از عطرها گران قيمت هستند؟
عطرها داراي مقدار معيني از مواد تشكيل دهنده طبيعي گران قيمت هستند. براي ساختن 452 گرم روغن گل محمدي, بيش از يك تن گلبرگ گل استفاده مي شود كه سه تا چهار هزار دلار هزينه در بر دارد. همين مساله درباره بسياري از انواع روغن هاي اسانس دار نيز صادق است.
چه مواردي را بايد در نگهداري عطر رعايت كرد؟
عطر, بايد به دور از حرارت يا سرماي بيش از حد نگهداري بشود. در ضمن, در شيشه عطر بايد محكم بسته شود تا از بخار شدن آن جلوگيري گردد. از قرار دادن عطر براي مدت طولاني در برابر تابش نور خورشيد نيز جلوگيري بشود.
آيا عطر مصارف ديگري بجز استفاده آن روي پوست دارد؟
به هنگام استحمام, ميتوان چند قطره از عطر دلخواه را در آب وان ريخت. در ضمن به هنگام شستشوي لباس هاي زير نيز مي توان چند قطره از عطر دلخواه را به آب شستشو ريخت يا آن را روي گل هاي مصنوعي اسپري كرد.
مواد دافع بو
حدود 2 ميليون غده عرق بر سطح بدن دست اندركار تنظيم دماي بدن ‏هستند. اين غده‌ها با ترشح آب كه تبخير آن اثر خنك كنندگي دارد، دماي بدن ‏را تنظيم مي‌كنند. از اين تبخير ، اجزاي جامدي به جاي مي‌ماند كه عمدتا ‏سديم كلريد و مقادير كمتري پروتئين و ديگر مواد مركب آلي است. ‏بوي بدن بيشتر از آمينها و مواد حاصل از هيدروليز روغنهاي چرب (اسيدهاي ‏چرب ، آكروليين و غيره) است كه از بدن و از رشد باكتريايي در باقيمانده ‏حاصل از غده‌هاي عرق گسيل مي يابند. براي آنكه بدن انسان وظايف خود را ‏به خوبي انجام دهد، عمل تعريق هم امري عادي و هم ضروري است. خود ‏عرق كاملا بي بو است، اما محصولات تجزيه باكتريايي چنين نيستند.‏
انواع مواد دافع بو
مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند: يك نوع آنها ، بطور مستقيم تعرق را مي‌خشكاند يا بعنوان مواد ‏منقبض‌كننده عمل مي‌كنند. نوع ديگر آنها كه بو دارند و بوي عرق را مي‌پوشانند.
نوع سوم آنها كه تركيبات بودار را با واكنش شيميايي برطرف مي‌كنند. از جمله موادي كه بعنوان قابض عمل مي‌كنند، آلومينيم سولفات ‏آبپوشيده ، كلريد آلومينيم آبپوشيده (‏O‏2‏H‏6 . 3‏AlCl‏) ، آلومينيم كلروهيدرات ( در ‏واقع آلومينيم هيدروكسي كلريد ) و الكلها هستند. ‏
مواد بي‌بو كننده
از جمله مواد مركبي كه بعنوان عوامل بي‌بو كننده عمل مي‌كنند، روي ‏پروكسيد، روغن‌هاي اسانسي و عطرها و انواعي از مواد ضد عفوني كننده ‏ملايم هستند. روي پروكسيد، مواد مركب بودار را با اكسيد كردن آمين‌ها و ‏تركيبات اسيدهاي چرب بر طرف مي‌كند. روغن‌هاي اسانسي، عطرها يا ‏بوها را جذب مي‌كنند يا آنها را مي‌پوشانند و ضدعفوني كننده‌ها معمولا ‏عوامل اكسيد كننده يا كاهنده‌اي هستند كه باكتريهاي ايجاد كننده‌ بو را ‏مي‌كشند.‏
عطر درماني چيست؟
در واقع اين روش درماني جزقديمي ترين درمان هاست. گفته شده كه به طور سنتي مصريان از روغن‌هاي خوشبو براي ماساژودرمان بيماري‌هاي گوناگون نيز استفاده مي‌‌كردند. در دوران شيوع طاعون بسياري از افرادجهت جلوگيري از انتشار اين بيماري روغن‌هاي معطررا مي‌‌سوزاندند زيرا اعتقاد داشتند كه بوي خوش، طاعون را ريشه كن مي‌‌كند.
اين روش از دو طريق عمل مي كند :
روش مستقيم-
تحريك كننده هاي اعصاب بويايي در واقع بوهايي هستند كه كه مي توانند از طريق دستگاه عصبي سبب تحريك شدن و در نتيجه فعال شدن غدد درون ريز شوند كه اين عمل باعث مي شود كه پيك هاي شيميايي-عصبي مانند آذرنالين و ايندورفين و... كه نقش زيادي در تنظيم تعادل بدن دارند ساخته شوند و در نتيجه تعادل در بدن ما ايجاد مي شود و عدم تعادل ها از بين مي رود
روش غير مستقيم-
با استنشاق يك بو مركز حافظه ي بويايي فرد فعال شده . در اين قسمت هربو، همراه با حس ما نسبت به آن بو ذخيره شده (اغلب حالتي كه اولين بار با احساس يك عطر به ما دست داده) . وجود چنين مركزي در مغز سبب مي شود كه يك بو به نظر ما خوب و ديگري بد باشد.
بعد از فعال شدن اين بخش و به دنبال آن، دستگاه ليمبيك پيك هاي شيميايي آزاد مي كند و شما احساسي را پيدا مي كنيد كه اولين بار با رتماس با اين بو پيدا كرده بوديد و در نتيجه ما احساس خوب و يا بد خواهيم داشت و اگر ما براي درمان از مواد معطري استفاده كنيم كه حالتي خوب در بيمار ايجاد كند مي تواند سبب درمان شود. به طور كلي اين درمان روانشناسي و درمان فيزيكي را تواما دارد و با كمك به بدن و ذهن به درمان بيماران كمك مي كند.
چگونه از اين روش استفاده مي شود؟
به اين روش، بهبود با لذت نيز مي توان گفت. زمان خاصي براي استفاده از اين درمان بيان نشده و عطرهاي مورد استفاده را ميتوان به صورت اسپري در محيط زندگي فرد بيمار پخش كرد.
براي مثال چند عطر و موارد استفاده آن را معرفي مي كنيم:
اسانس رز:
اين اسانس يكي از اسانس هايي است كه به سختي بدست مي آيد زيرا كه به طور مثال 6 تن گلبرگ رز تنها 1 كيلوگرم اسانس يا روغن معطر مي دهد. با الكل يا حلال ها، عصاره گيري مي شود واين روش دو مزيت دارد يكي اينكه روش ارزاني است و دوما اينكه به بوي گلبرگ تازه نزديك تر خواهد بود.
از بوي رز در روان درماني ها استفاده مي شود زيرا كه حس هارموني و امنيت در بدنمان ايجاد مي كند و به ما كمك مي كند تا به غرورمان مسلط شويم. انرژي دوست داشتن در فكر و فعاليت هايمان ايجاد مي كند و در كل به قلب ما انرژي تازه مي بخشد.
از سقط جنين ها جلوگيري مي كند، گرفتگي هاي عضلات و خونريزي ها را متوقف مي كند، مشكلات قائدگي و يائسگي را حل مي كند و بهترين حمابت كننده ي رواني در دوران حاملگي است كه بسيار بهتر از حمابت كننده هاي فيزيكي عمل مي كند.
اسانس ليمو ترش:
اين عطر از پوست ليمو ترش بدست مي آيد .و سبب بهبود قدرت تمركز در افراد و نيرو بخشيدن به فعاليت هاي ذهني وتحريكات عصبي مي شود.
عطر ليمو ترش عطر قابل توصيه براي محيط هاي كار است زيراكه جو محيط كار را آرام مي كند و باعث مي شود كه از اشتباهات انساني پيشگيري شودهمچنين خستگي ، تنبلي و استرس را از بين مي برد و ايجاد ارتباط را در محيط كار آسان تر مي كند.
مانند ديگر اعضاي خانواده مركبات، ليمو ترش در ضد عفوني كردن محيط قدرتمند است و در درمان كم خوني، اسهال، فشا رخون بالا، كلسترول بالا، رماتيسم، بي اشتهايي، سردرد ، خارش و آسم موثر است.
اسانس وانيل:
اين اسانس از دانه هاي گياهي كه در ماداگاسكار و اندونزي رشد مي كند گرفته مي شود خاصيت درماني براي پوست دارد به همين دليل در ساخت وسايل آرايشي از آن استفاده مي شود.
از نظرروانشناسي داروي ضد افسردگي است زيراكه با بوييدن عطرآن احساس آرامش در افراد ايجادمي شود.
همچنين از نظر فيزيكي نيز فوايدي را به همراه دارد كه مي تواناز آنها خاصيت ضد درد بودن را نام برد .
بررسيها نشان مي دهد، بوييدن رايحه درخت سدر، گل رز، ياسمن و چوب صندل براي رفع پرخاشگري و ستيزه جويي مناسب است.
انواع مختلف رايحه درماني به شرح زير است:
كمك به افزايش حافظه: انواع مركبات، ريحان، نعناع، پونه وحشي، فلفل قرمز و چوب سر
درمان سردرد: بابونه رومي، انوع اسطوخودوس و رز
رفع اختلالات خلق و خوي: ريحان، شمعداني، گل طاووسي، ياسمن، كاكائو، بابونه رومي، نرگس، انواع رز و اسطوخودوس
رفع استرس و اضطراب: پونه كوهي، انواع بابونه، چوب رز، درخت سدر، دارچين، چوب صندل، ياسمن، لانگ اي لانگ و عطر بركاموت
ضعف مديريتي و عدم توانايي در انجام كارها: پونه، رزماري، بادرنجبويه، انواع نعناع و زنجبيل
درمان كمرويي: روغن ياس، بهارنارنج و مرزنگوش
شك و ترديد: ليمو، گريپ فروت، انواع نعناع و چوب سرو
رفع استرس و كابوس شبانه: بابونه رومي، اسطوخودوس، انواع رز، چوب صندل و بهارنارنج
درمان وسواس: بابونه رومي، بهارنارنج و زنبق
كاهش علايم افسردگي: بابونه رومي، ريحان، شمعداني، گريپ فروت، انواع اسطوخودوس، مليسا و بهارنارنج
كاهش حواس پرتي: عطر ليمو، ريحان و مليسا
رفع افسردگي پس از زايمان: رز، چوب صندل و بهارنارنج
چه عطري براي چه فصلي مناسب است؟
در ميان رايحه ها بيش از هر چيز رايحه پرتقال، بهارنارنج، درخت كاج، چوب صندل و نعناع به دليل خنك بودن، حس تازگي به به انسان منتقل مي كنند و براي تابستان پيشنهاد مي شود.
با اينكه بر روي شيشه عطر و ادوكلنها هيچ اثري از نوع تركيبات معطر آن ديده نمي شود، ولي شناسايي ويژگيهاي روغنهاي معطر كمك بزرگي به خريد عطر متناسب با سليقه فرد مي كند. به نظر مي رسد اين موضوع براي آنان كه هنوز نمي دانند چه عطري مناسب دوستان و اطرافيانشان است، بسيار جالب باشد.
رز: به طور كلي افرادي كه اين رايحه را مي پسندند، بسيار عاشق پيشه بوده و از حس زنانگي بالايي برخوردارند.
زنبق: رايحه اي جادو كننده كه نماد پاكدامني و عفاف است. افرادي كه رايحه زنبق را مي پسندند، افرادي جرأتمند محسوب مي شوند.
ياسمن: بوي ياسمن مناسب افرادي است كه از اعتماد به نفس بالا برخوردارند و البته بر عكس علاقه مندان به «رز» كه بيشتر تمايل به احساسات زنانه را از خود نشان مي دهند، دوستداران رايحه ياسمن تمايلات مردانه دارند و اين را از نحوه آرايش مو، لباس پوشيدن و طرز گفتارشان مي توان فهميد. حتم داشته باشيد بيشتر آدمهاي با اراده عطري با رايحه ياسمن را انتخاب مي كنند.
ميخك: بويي تند و تيز دارد؛ مثل ادويه و جزو رايحه هاي «spicg» شمرده مي شود.
ريحان: بوي گرم دارد و به يادآوري خاطرات كمك مي كند و باعث هماهنگي بين روح و جسم مي شود، به همين دليل صلح و آرامش را به ارمغان مي آورد.
چوب صندل: رايحه شيرين دارد و مورد توجه آقايان بوده و باعث تعادل بين روح و جسم مي شود و به كنترل هيجانات دروني نيز كمك مي كند.
نعناع: بوي خنك و تر و تازه نعناع باعث جلاي مغز مي شود. بسيار پرطراوت براي آدمهاي عصبي و گرمايي است. براي آدمهايي كه حواس پرت هستند جزو بهترين داروهاي «آروماتراپي» محسوب مي شود.
مليساي هندي: عطري بسيار خنك كه رايحه ليمو نيز در آن استشمام مي شود. به درمان اختلالات عصبي كمك مي كند و از تنش و افسردگي مي كاهد. مليساي هندي عطري خنك در تابستان بويژه براي آنهايي است كه رانندگي مي كنند يا پشت ميز مي نشينند.
مشك: رايحه اي كه بيشتر در ادوكلنها يافت مي شود و حس اعتماد به نفس را تقويت مي كند.
كندر: بويي گرم و شيرين دارد و نقش فراواني در آرام سازي مغز ايفا مي كند. كندر بهترين رايحه اي است كه در زمان مراقبه و مديتيشن پيشنهاد مي شود.
چند نكته درباره خريد عطر
خريد «عطر» به دليل هزينه نسبتاً سنگيني كه در بردارد براي همه مقدور نيست در حالي كه نوع ملايمتر و كم دوامتر آن با نامهاي اسپري و ادوكلن به بهاي ارزانتري به فروش مي رسد.
استفاده از ادوكلن و اسپري براي روز، بويژه روزهاي گرم بهتر است؛ زيرا عطر ملايمتري دارد. اسپري را از نوع عطري كه انتخاب كرده ايد، مي توانيد تهيه كنيد؛ چون از هر نوع اسانس عطر، اسپري آن هم موجود است.
نكته اي كه لازم به يادآوري است، اينكه عطر را نبايد به دليل گرانتر بودن يا مد روز بودن و يا تازگي نوع آن انتخاب كرد، چون عطر به هيچ يك از اين مسائل ارتباطي ندارد و تنها چيزي كه در انتخاب آن مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد، نوع پوست شما مي باشد؛ زيرا يك نوع عطر روي پوستهاي مختلف، بوهاي متفاوتي دارد.
بنابراين به جاي اينكه ببينيم ديگران از چه عطرهايي استفاده مي كنند و يا گرانترين و تازه ترين عطري كه به بازار آمده، كدام است، بهتر است عطر را روي پوستمان آزمايش كنيم تا بتوانيم درباره آن داوري درستي داشته باشيم. براي آزمايش و انتخاب عطر، مقدار كمي از آن را روي مچ دست در ناحيه نبض بماليد، چند لحظه صبر كنيد و سپس آن را ببوييد، در آن زمان مي توانيد تصميم بگيريد. اگر بوي عطر با پوستتان هماهنگ است، ولي مي خواهيد ملايمتر و يا ارزانتر باشد، اسانس، اسپري يا ادوكلن آن را تهيه و استفاده كنيد.
انواع عطر
عطرهاي سرد
اين قبيل عطرها معمولاً بوي تميزي، جواني، و انرژي مي دهند. درون مايه رايحه اين قبيل عطرها بوي اقيانوس ها را در ذهن زنده مي كند. در اسم چنين عطرهايي اغلب نام "آب " ، "يخ " ، "باران " ، و يا "خنك " به كار مي رود و معمولاً در شيشه هاي آبي توليد شده و جعبه هاي بسته بندي آنها نيز به رنگ آبي انتخاب مي شوند. خانواده اين قبيل عطرها بيشتر براي خانم هاي فعال و ورزش دوست پيشنهاد مي شود. از مشهورترين انواع اين عطرها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
Issey Miyake L'Eau de Issey
Bulgari Blu Notte
Marc Jacobs Rain
Giorgio Armani Acqua di Gio
Davidoff Cool Wate
عطرهاي ميوه اي
رايحه اين نوع عطرها در لطافت و انرژي كمي شبيه به رايحه عطرهاي خنك است با اين تفاوت كه قدري شيريني نيز در آن احساس مي شود. درون مايه اصلي اين قبيل عطرها معمولاً دربردارنده رايحه مركبات است مانند ليمو، پرتقال، و گريپ فرود. البته برخي از انواع عطرهايي كه در اين گروه جاي مي گيرند بوي سيب، انگور، گيلاس، هلو، و تمشك مي دهند. خانم هايي كه اين قبيل بوها را دوست دارند معمولاً خوش بين و خوش مشرب بوده، و به راحتي مي توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند. از جمله معروف ترين عطرهاي ميوه اي كه اين روزها از طرفدارهاي زيادي برخوردار هستند عبارتند از:
Fresh Sugar
Acqua di Parma Colonia,
L.A.M.B. by Gwen Stefani
Cartier Eau de Cartier
عطرهاي گلي
خيلي راحت مي توانيد بوي اين قبيل عطرها را تشخيص دهيد. بوي يك يا دو گل در آنها به راحتي قابل تشخيص است. درون مايه اصلي اين نوع عطرها دربردارنده رايحه گل هاي مختلفي نظير: رز، ياسمن، ياس، و مريم است. اين قبيل عطرها مختص خانم هاي رمانتيك با روحيه زنانه است. اغلب خانم ها نسبت به اين نوع عطرها علاقه خاصي دارند و مي توان گفت كه اين گروه از جمله محبوب ترين عطرهاي انتخابي توسط بانوان است. از جمله معروف ترين عطرهايي اين گروه نيز ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
Dior J'Adore
Stella McCartney Stella
Yves Saint Laurent Baby Doll
Salvatore Ferragamo Incanto Charms
عطرهاي خوراكي
اين قبيل عطرها بوي مواد غذايي مي دهند. اين گروه نسبت به گروه هاي ديگر قدمت كمتري دارد و تازه چند سال است كه به بازار عرضه مي شود. درون مايه اصلي بوي اين عطرها، رايحه شكلات و وانيل را در بر دارد. اين قبيل عطرها معمولاً براي خانم هاي خونگرم، مهربان و خانواده دوست پيشنهاد مي شود. چند نمونه از محبوب ترين عطرهاي خوراكي عبارتند از:
Aquolina Chocolovers
Thierry Mugler Angel
Britney Spears Fantasy
Comptoir Sud Pacifique Vanille Abricot
عطرهاي شرقي
اين قبيل عطرها داراي رايحه اي گرم، تند و معطر هستند. درون مايه ي اصلي اين عطرها بوي دارچين و عنبر مي دهد. اين قبيل عطرها معمولاً مورد انتخاب خانم هايي قرار مي گيرند كه در عين سادگي بسيار اصيل مي باشند، فريبنده و جذاب هستند، تمايل به نمايش دادن خود دارند و بدشان نمي آيد كه مركز توجه جمع قرار بگيرند. از جمله معروف ترين عطرهايي كه مي توان در اين گروه جاي داد مي توان به موارد زير اشاره كرد:
Yves Saint Laurent Opium
Guerlain Shalimar
Calvin Klein Obsession
عطرهاي چوبي
اين عطرها هم مانند عطرهاي شرقي بوي تندي دارند اما قدري ملايم تر، دلپذير تز و جاافتاده تر هستند. درون مايه بوي اين عطرها رايحه چوب، خزه، صندل، سدر، و نعناع را در بر دارد. عطرهايي كه در اين گروه جاي مي گيرند مي توانند اغلب هم مورد استفاده خانم ها قرار بگيرند و هم آقايون. خانم هايي كه تمايل به استفاده از عطرهاي با رايحه چوب دارند عموماً سرزنده، آزاد منش، و خاكي هستند. از جمله محبوب ترين عطرهاي چوبي كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرد عبارتند از:
Gucci Rush
Fendi Palazzo
Miss Boucheron
عطرهاي زمستاني
گاهي اوقات زمستان مي تواند خشن و بي رحم باشد و به پوست شما آسيب وارد كرده و سلامت كلي بدنتان را با مشكل مواجه سازد. خوب مي توانيم به راحتي و با استفاده از عطرهاي مخصوص زمستان با رايحه هاي تر و تازه هم خودمان را خوشبو كنيم و هم كاري كنيم تا بدنمان احساس گرماي بيشتري كند. اسپري و عطرهاي مختلفي را مي توان در زمستان استفاده كرد اما بهتر است هر عطري را كه انتخاب مي كنيد از زير گروه عطرهاي چوبي باشد و بوي درخت سرو در خود داشته باشد. بوي چوبي كه در اين نوع عطرها احساس مي شود سبب مي شود كه گرماي بيشتري را احساس كنيد و دماي بدن به طور نرمال بالاتر برود.
عطرهاي گرم
اين عطرها آنقدر خوشبو هستند كه مطمئنم شما حاضريد تشك برقي خودتان را بدهيد تا فقط چند قطره از اين عطر را به شما بدهند.

آهنگ تمنا از صفوي

یه روز اومدی مثل موج دریا
بوی پیرهنت مثل خواب و رویا
سایه های ما رو شنای ساحل
پا به پا بی صدا غرق تمنا
یه روز اومدی تو سکوت سردم
سر به راه شد این دل دوره گردم
......................................
حالا باز منو نسیم و موج دریا
میمونیم بدون تو غريب و تنها
.....................................
دوباره تو باد موهاتو رها کن
منو راهیه شب قصه ها کن
میمیرم واسه تب تند لبهات
دوباره زیر لب اسمم و صدا کن
اشکم و پاک کن از گونه ی من
سر بزار باز رو شونه ی من
.................................
لينك دانلود آهنگ

چهارشنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۸

عکسهایی بی نظیر از كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

تصاوير اين مجموعه واقعي هستند. برخي از آنها عكسهاي Golden Collection تاريخي آمريكا بوده و در سالهاي 1930 توسط چارلز ابتز گرفته شده اند. اكثر آنها صحنه هاي روزمره كارگران را نمايش مي دهد كه در سالهاي 1920 تا 1935 در ساختمان آسمانخراشها مشاركت داشتند. همانطور كه خواهيد ديد معيارهاي امنيتي خيلي عجيب و نامأنوس است و تصاوير سعي در نمايش دادن اين وضعيت دارند.اين تصاوير در تاريخ 29 سپتامبر 1932 در شهر نيويورك گرفته شده اند و در تاريخ 2 اكتبر همان سال در پيوست يكشنبه نشريه New York Herald Tribune به چاپ رسيدند. اين عكسها در طبقه 69 از يك آسمانخراش 70 طبقه كه ساختمان CE از مركز Rocklfeller مي باشد گرفته شده است.عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

اين خود Charles Ebbets در حين گرفتن برخي از اين عكسهاست.

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

و اين يكي ديگر از عكسهاي اسطوره اي استراحت بر روي تيرآهن» در 1932

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

بسياري از اين تصاوير همراه پرونده بتمن (Bettmann) مي باشد كه در سال 1936 توسط Otto Bettmann پيدا شده اند. اين پرونده مجموعه اي از 11 ميليون عكس دارد كه شامل برخي از بهترين عكسهاي تاريخي ايالات متحده نيز مي شود. در حال حاضر اين پرونده متعلق به شركت كوربيس (Corbis) مي باشد كه از دارايي هاي بيل گيتس است.

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند

عکس كارگراني كه آسمان خراشهاي آمريكا را ساختند



یکشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۸

حقیقت زندگی


گاه حقیقت زندگی را به شاخه ی درخت رویا می آویزیم و آنگاه از جدال پنهانی این دو
انگشت حیرت به دهان می بریم
و نمی دانیم که این دو هرگز به خشنودی دیگری قناعت نمی کنند.
و فراموش می کنیم که وجود یکی به معنای شکست دیگری است،
گاه قصه ی شبانه ی ماه را جدی نمی گیریم و در میان کلامش
خنده ی خواب آلودگی سر می دهیم،
و تا حضوری دیگر خود را به دست فراموشی می سپاریم.
گاه در شب یک شاعر وجود شقایق را به باد تمسخر می گیریم،
و تمام لغات مرتب شده را با نیم نگاهی عصبانه متلاشی می کنیم.
گاه نبض زندگی را می گیریم و به وجود مرگ در دو قدمیمان پی می بریم،
اما همچنان افسار خود خواهی را بی رحمانه بر بدن عمر می زنیم.
گاه این ماییم که زمین را به لرزیدن و آسمان را به غریدن وا می داریم،
و هیچ نمی دانیم که اینها همه از وجود رنج آور ما به تنگ می آیند.
گاه آنگونه خود را در پس کوچه های غفلت جا می گذاریم
که فرصت نمی کنیم بیندیشیم،به آینده ای که رسیدیم
تهی تر از لیوان محتاج به آب خواهیم بود.
گاه دست نورانی خورشید را از پشت برج بلند شهری قطع می کنیم
و احمقانه تولد تکه فلزی را جشن می گیریم.
گاه با تکه سنگی به ظاهر ناقابل آشیان کبوتری را ویران می کنیم،
تا به افتخاراتمان وسعت دهیم،
و هیچ نمی اندیشیم که این کبوتر در بیکرانه ی هستی به چند تکه چوب خشک
و قوت روزش قناعت می کند.سالهاست خود سوزی پروانه را به تماشا نشسته ایم،
مدتهاست در قصه هامان از معجزه ی باران در جواب فریاد عطش بیابان سخن نمی گوییم.
ما را چه می شود؟
کدامین ندا ما را به مجهولات سرگرم کرد که معلومات خود را به دست گذشته سپردیم؟
و اجازه دادیم غبار زمان بر پیکر باورهای زیبایمان بنشیند؟
کدامین نیرنگ ما را واداشت تا به حضور شبنم در اولین نفس صبح ،
و به حقیقت تکلم باغبان با گل هم شک کنیم؟
کدامین فریاد ما را به ناکجا آباد زمین کوچاند تا فریاد غربت مهربانی های
دیار سبزمان را نشنویم؟
مهربان باشید که گذشته با کوله بار انسانیت و عشق به استقبال زندگی دوباره می رود!
مهربان باشید تا کمی شیرینیه زندگی به کامتان بنشیند،و اجازه دهید:
زمین به حضورش در زیر گام هایتان بر خور ببالد.....

جمعه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۸

چه بي تابانه مي خواهمت ...


چه بی تابانه می خواهمت ،
ای دوریت آزمون تلخ زنده به گوری
چه بی تابانه تو را طلب می کنم
بر پشت سمندی
گوئی
نوزین
که قرارش نیست
و فاصله... تجربه ای بیهوده است
بوی پیراهنت
این جا و اکنون
کوه ها در فاصله سردند
دست
در کوچه و بستر
حضور مانوس دست تو را می جوید
و به راه اندیشیدن
یاس را
رج می زند
بی نجوای انگشتانت
فقط
و جهان از هر سلامی خالی است

آنچنان ....


آنچنان عاشقانه
به تمام
خواهمت خواست
که قلمت سربه‌زیر شود
و انگشت‌هات
بر تن من بریزد
ذهن زیبای تو را.
سبز باشم يا سرخ
چه فرقی دارد؟
می‌جوشم و می‌بالم
برمی‌آيم
صدای تو
ناب می‌کند شراب را
مستی من
تمام نمی‌شود
بريز.
آماده‌ام تا به تردید
نفس بکشی
و من
بی بهانه به تنت
عشق ببافم.

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۸۸

ایستاده به انتظار


سال اول زندگی ، شاد و سرحال بود .
سال دوم ، بزرگ شده و دیگر می فهمید .
سال سوم زندگی اش ، بزرگتر شده و بیشتر می فهمید .
هر سال که می گذشت بر سن و معلومات او افزوده می شد اما هیچ وقت نتوانست به این
سوال پاسخ دهد که .. چرا به انتظار ایستاده است ؟
اکنون خیابانی در زیر پایش عبور می کند و او توانسته به پاسخ آن سوال پی ببرد و در
جواب بگوید : « من به انتظار هیزم شکن ایستاده ام » .

شنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۸۸

راهب و روسپي



راهبي در نزديكي معبد زندگي مي كرد. در خانه رو به رويش، يك روسپي اقامت داشت. راهب كه مي ديد مردان زيادي به آن خانه رفت و آمد دارند، تصميم گرفت با او صحبت كند.
زن را سرزنش كرد: "تو بسيار گناهكاري. روز و شب به خدا بي‌احترامي مي كني. چرا دست از اين كار نمي‌كشي؟ چرا كمي به زندگي بعد از مرگت فكر نمي كني؟"
زن به شدّت از گفته هاي راهب شرمنده شد و از صميم قلب به درگاه خدا دعا كرد و بخشايش خواست. همچنين از خداي قادر متعال خواست كه راه تازه اي براي امرار معاش به او نشان دهد.
امّا راه ديگري براي امرار معاش پيدا نكرد. بعد از يك هفته گرسنگي دوباره به روسپيگري پرداخت.
امّا هر بار كه بدن خود را به بيگانه اي تسليم مي كرد، از درگاه خدا آمرزش مي خواست.
راهب كه از بي اعتنايي زن نسبت به اندرز او خشمگين شده بود، فكر كرد: "از حالا تا روز مرگ اين گناهكار مي شمرم كه چند مرد وارد آن خانه شده اند."
و از آن روز كار ديگري نكرد جز اينكه زندگي آن روسپي را زير نظر بگيرد. هر مردي كه وارد خانه او ميشد، راهب هم ريگي بر ريگ هاي ديگر مي گذاشت.
مدّتي گذشت. راهب دوباره روسپي را صدا زد و گفت: "اين كوه سنگ را مي بيني؟ هر كدام از اين سنگ‌ها نماينده يكي از گناهان كبيره‌ايست كه انجام داده‌اي، آن هم بعد از هشدار من. دوباره مي گويم: مراقب اعمالت باش!"
زن به لرزه افتاد. فهميد گناهانش چقدر انباشته شده است. به خانه برگشت، اشك پشيماني ريخت و دعا كرد: "پروردگارا ! كي رحمت تو مرا از اين زندگي مشقّت بار آزاد مي كند؟"
خداوند دعايش را پذيرفت. همان روز، فرشته مرگ ظاهر شد و جان او را گرفت. فرشته مرگ به دستور خدا، از خيابان عبور كرد و جان راهب را هم گرفت و با خود برد.
روح روسپي بي درنگ به بهشت رفت، امّا شياطين، روح راهب را به دوزخ بردند. در راه راهب ديد كه چه بر روسپي گذشته است و شكوه كرد: "خدايا ! اين عدالت است ؟ من كه تمام زندگي ام را در فقر و اخلاص گذرانده‌ام، به دوزخ مي روم و آن روسپي كه فقط گناه كرده، به بهشت مي رود !"
يكي از فرشته ها پاسخ داد: "تصميمات خداوند همواره عادلانه است. تو فكر مي كردي كه عشق خدا يعني فضولي در رفتار ديگران. هنگامي كه تو قلبت را سرشار از گناه فضولي مي كردي، اين زن روز و شب دعا مي كرد
.روح او، پس از گريستن، چنان سبك مي شد كه مي توانستيم او را تا بهشت بالا ببريم. امّا آن ريگ ها چنان روح تو را سنگين كرده بودند كه نتوانستيم تو را بالا ببريم

چشمهایت همه چیز من است


چشمهایت همه چیز من است ...
وبوته ی خیس چشمانت در نگاهم ریشه دواند و من افریده شدم . میان فاصله ی غمگین چشمانمان .
و تو برای من عزیز ترین خواهی بود ؛
و خواهم نوشت از شب خاموش چشمانت و آواز حزن انگیز نگاهت را زیر لب زمزمه خواهم کرد .
و تو برای من عاشقانه ترین خواهی بود ؛
آیه ی تاریکی مردمکهایت را بدرقه ی راهم خواهم کرد و راه روشن چشمهایت را خواهم پیمود و در آنسوی پلکهای مهربان اما مغرور تو ادامه خواهم داد تا بینهایتی سرخ . و چشمهای مضطرب من از نگاه ثابت تو می گریزند .
و تو برای من مقدس ترین خواهی بود ؛
شبها ترسم را پناه می برم به نگاه امن تو و با تمام وجود در کنج تاریکی غلیظ چشمانت کز می کنم تنهاییم را . پی خواهم برد روزی دلیل روشن چشمان جادوئیت را برای همیشه . و پنجره ی باز چشمانت حقیقتی است که دلیل همه چیز می تواند باشد . تولد ، تکامل و غرور در چشمان توست . و نگاه بی تفاوت پر است از فکرها و حرفها و صداها و ... .
و تو برای من همیشه ترین خواهی بود ؛
که اگر روزی ناخواسته از حقیقت چشمانت دور بمانم یک شب تو را باز خواهم یافت ؛ با همین چشمان عاشق ؛در خیابانهای خیس پاییزی رنگارنگ .
یک لحظه مرا باور کن تا شکوفه دهد شاخه ی سیب و اشکم ستاره شود در افسانه ی شب چشمان تو .
و من آنطرف تر از مردمک هایت دنیایی ساخته ام از نگاه و از اشک . شاید سهم من از چشمانت ته مانده ی نگاهی خواهد بود که بارها در آینه تو را نگریسته و مرا گریسته است . و روزی که از چشمانت افتادم و فریاد زدی برو و خواستی نبودنم را من سخت تر از همیشه فرو ریختم