دوشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۸

برخي از ابزارهاي گوگل

ظرف چند سال گذشته گوگل با تغییراتی که در مدیریت و محصولات خود داده است، جایگاه خود را به عنوان امپراطور آینده دنیای وب تثبیت کرده است. گوگل از یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی اکنون به یکی از سودآورترین شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات تبدیل شده است که هر ساله بیلیون ها دلار سود عاید سهامداران خود می کند. گوگل با ورود به عرصه تلفن همراه، سیستم عامل رایانه و در آخرین حرکت خود ارایه ی پرسرعت ترین سرویس اینترنت broadband به هزاران شهروند آمریکایی، می رود تا همچنان یکه تاز در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

ما هر روز با موتور جستجوی بی نظیر گوگل کار می کنیم، اما گوگل محصولات منحصر بفرد دیگری هم دارد که شاید برای خیلی از کاربران اینترنتی ناآشنا باشند. دراین مطلب ۱۰ ابزار کاربردی و تقریبا ناشناخته ی گوگل که می توانند زندگی آنلاین شما را راحت تر و خوشایندتر کنند معرفی می گردند.

  • Aardvark
    Aardvark در واقع یک موتور جستجوی اجتماعی است که به شما کمک می کند تا کسانی را بیابید که می توانند به سوالات شما در زمینه های گوناگون پاسخ دهند! در واقع وقتی شما از Aardvark سوال خود را می پرسید، این موتور جستجو در شبکه دوستان شما به دنبال شخصی می گردد که قادر به پاسخ گویی به سوال شما می باشد و پس از یافتن شخص مورد نظر، جواب سوالتان را به آی دی شما یا پروفایل تان در Aardvark ارسال می کند. این سرویس چند روز گذشته یعنی در 11 فوریه توسط گوگل خریداری شد!
    گوگل و جستجوی اجتماعی Aardvark

    Aardvark

  • Sets
    Google Sets در واقع ابزاری ساده اما فوق العاده کاربردی است. این سرویس از مثال هایی که شما برایش تعریف می کنید مجموعه هایی مرتبط ایجاد می کند. به عنوان مثال فرض کنید شما قصد دارید لیستی از برنامه های تلویزیونی محبوب را داشته باشید، کافی است نام چند برنامه تلویزیونی محبوب را که می شناسید به این سرویس بدهید تا گوگل لیست را برای شما کامل کند. به همین سادگی!
  • Audio Indexing
    فرض کنید شما به دنبال ویدئوهایی هستید که در آنها به موضوعات خاصی پرداخته شده است. در اینجاست که Google Audio Indexing سرویس خارق العاده گوگل در پردازش و نشانه گذاری صوتی به کمک شما می آید. این سرویس صدای تمامی ویدئوهای یوتیوب را بدقت پردازش و ایندکس می کند و شما قادرید با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتان یه ویدئوی دلخواهتان در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنید. البته این سرویس در مراحل اولیه است و در حال حاضر فقط در حیطه ویدئوهای سیاسی کار می کند اما قرار است در آینده گسترش بیشتری داشته باشد.
  • News Timeline
    اخبار در گذر زمان چگونه تغییر می کنند؟ این تغییرات را می توانید در Google News Timeline دنبال کنید. نتایج در یک جدول زمانی همراه با مقالات، تصاویر و ویدئوها نمایش داده می شوند.
  • Living Stories
    از آنجایی که اخبار روزنامه های مهم در News Timeline موجود نیستند، گوگل با همکاری دو روزنامه مهم و پرتیراژ آمریکا یعنی نیویورک تایمز و واشنگتن پست سرویس Google Living Stories را رایه نموده اند. البته این سرویس آزمایشی است و اخبار آن از یک هقته گذشته بروز نشده است اما نکته جالب اینجاست که کد این سرویس به صورت متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است و می توانید کد آن را به همراه اطلاعات بیشتر از اینجا دریافت نمایید.
  • City Tours
    اگر قصد دارید به مسافرت بروید و از یک شهر بزرگ دیدن کنید، اما هیچ اطلاعی از اماکن و نقاط دیدنی آن شهر ندارید، سری به سرویس Google City Tours بزنید. نام شهری که مسافرتتان از آنجا شروع می شود را وارد کنید و منتظر گوگل بمانید. جواب گوگل فوق العاده است! این موتور جستجو برای شما یک برنامه سفر تهیه می کند که در آن مسیرها و مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده هر مکان گنجانده شده است. حالا با خیال راحت به هر کجا که می خواهید سفر کنید!
    Google City Tours

    Google city tours

  • Image Swirl
    بعد از اینکه مایکروسافت موتور جستجوی تصاویر Bing را معرفی کرد، گوگل نیز تصمیم گرفت تا دوباره سرویس Image Swirl خود را احیا کند. در این سرویس تصاویر بر اساس روابط و مشابهت های ظاهری و معنایی دسته بندی می شوند. بدین ترتیب یافتن تصاویر مورد نظر بسیار سهل ترو سریع تر انجام می شود.
  • Dictionary
    فرهنگ لغات فراوانی در وب و بصورت آنلاین موجود است. اما Google Dictionary خدمات متمایزی را به شما ارائه می کند. از جمله تعریف، آواشناسی، کلمات متصاد و مترادف، زبان های مرتبط )اگر کلمه مورد نظر در زبان های دیگر نیز معنا داشته باشد( و در صورت وجود تصویر مرتبط.
  • Squared
    Squared یکی از جذاب ترین سرویس های گوگل است )البته در خارج از ایران!(. فرض کنید شما به دنبال لیست موزه های شهر لندن هستید. Squared جدولی از نام، توضیحات، آدرس، تصویر و شماره تلفن موزه های شهر لندن را برای شما ایجاد می کند. شما حتی می توانید ستون های مورد نظر خود را نیز به لیست اضافه کنید مانند ساعت شروع و پایان کار موزه. چنانچه اطلاعاتی نیز در پایگاه داده گوگل یافت نشود می توانید آنها را شخصا اضافه کنید و پایگاه داده گوگل را توسعه دهید!
  • Fast Flip
    اگر شما نیز به اخبار علاقمندید و مایلید آنها را بصورت آنلاین مطالعه کنید اما زمان کافی برای مرور همه آنها ندارید، سرویس Fast Flip گوگل می تواند کمک قابل در این زمینه برای شما باشد.