سه‌شنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۸۸

روستايي كه اينترنت پرسرعت دارد اونهم 2 مگابيت بر ثانيه


شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌‌رسد. و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد. شاهکوه نخستین روستای اینترنتی ایران است. امکانات و ارتباطات اینترنتی در این روستا پیش از بقیه روستاهای ایران فراهم آمد و کلاسهای بزرگ آموزش اینترنت در این روستا پیر و جوان را به خود کشانده است.


به گزارش بخش خبر شبکه فناوری اطلاعات ایران، به نقل از ایرنا، تاکنون یک میلیون نفر از سراسر دنیا از سایت شاهکوه دیدن کرده اند، روستای قرن آباد محل قشلاق شاهکوهی هاست، مردم این روستا منطقه را تبدیل به پایگاه تکنولوژی کرده‌اند و به جای اینکه کوچ کنند و آواره شهرها شوند اولین مرکز جامع ICTروستایی را بنا گذاشتند.

شاهکوهی‌ها پول روی هم گذاشتند تا مرکز ICTروستایی آنها بهترین باشد، سرعت اینترنت آنها۳۶ کی یا۵۶ کی نیست بلکه ۲ مگابیت در ثانیه، !سرعت عادی اینترنت در آنجاست یعنی دهها برابر سرعت اینترنت در تهران؟ ...این امکان را حتی برخی از وزارتخانه‌ها ندارند.

دیش‌های ماهواره‌ای خطوط اینترنتی آنجا هیچگاه قطع نمی‌ود و دائما در حال مراقبت است، ممکن است یک روز اینترنت ریاست جمهوری قطع شود اما هیچوقت ارتباط شاهکوه با دنیای اطلاعات و شبکه جهانی اینترنت قطع نمی‌شود. مردم شاهکوه به همه جهان فهماندند که در هر نقطه‌ای حتی اگر در ارتفاعات پست و بلند یک کوه باشد می‌توان امکانات و تکنولوژی را در راه استفاده درست و صحیح به خدمت گرفت و ترقی کرد. مرکز ICTشاهکوه در حال حاضر در دو طبقه احداث شده طبقه اول پیشخوانی برای دولت دارد یعنی اگر ثبت احوال یا اداره گذرنامه ما این قابلیت را داشت تا از طریق اینترنت خدمات ارایه کند اهالی شاهکوه می‌توانستند به راحتی از طریق روستای خود گذرنامه الکترونیک دریافت کنند و یا شناسنامه بگیرند. روستای جلو افتاده از کشور امروز شاهکوه نه تنها از شهرها و مراکز استان‌ها بلکه از کشور جلو افتاده است و بقیه باید از آن الگو بگیرند. در این روستا در حال حاضر خدمات دورکاری ارایه می‌شود یا به عبارتی TELLE Workingبه حوزه مشاغل این روستا وارد شده است یعنی کار را از راه دور انجام می‌دهند. برخی از جوانان روستا از همان خانه‌های خود برای کارخانه سوئیچ کار می‌کنند، چند نفر هم کارهایشان را در تهران پیگیری می‌کنند. برخی هم طرف حساب و قرار داد دانشگاه شریف هستند آنها در هر نقطه‌ای از روستا حتی کنار باغ و بوستان به راحتی می‌توانند برای همه جای دنیا کار کنند. مذاکرات مهمی در جریان است تا سفارشاتی از یک شرکت آلمانی دریافت شود که در صورت موفقیت تعداد زیادی از بچه‌های روستا طرف قرارداد شرکت‌های آلمانی خواهند شد. این روستا نمادی از موفقیت فن آوری اطلاعات در کشور است، دولت در مراحل اول هیچ کمکی به آن نکرد، هنگامی که ساختمان مرکز ICTروستا به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شد با کمک وزارت فن آوری اطلاعات و ارتباطات به پایان رسید. اکنون طبقه دوم ساختمان مرکز جامع ICTشاهکوه دارای یک سالن ۲۶۰ متری است که مرکز TELLE Workingهم محسوب می‌شود، دختران و پسران روستایی هر وقت بخواهند می‌توانند می‌توانند به آنجا بیایند و به انجام کارهایشان بپردازند. در این مرکز تاکنون ۲۷۰ نفر از روستاییان آموزش اینترنت و ITدیده اند،۲۵۰ نفر دیگر هم مشغول آموزش‌های مرتبط با ICTهستند که در میان آن جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه نیز دیده می‌شوند. قرار است با وزارت کار مذاکراتی انجام شود تا بتوان شغل دورکاری (TELLEWorking) را در کشور ایجاد کرد و برای آن وام‌های ویژه کارفرمایان در نظر گرفت. شاهکوه باعث شده است استان گلستان در زمینه ITپیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد، اکنون در استان گلستان، شاهکوه و قرن آباد می‌توان باجه های تلفن اینترنتی یافت. قرار است اهالی شاهکوه و قرن آباد اشتغال ایجاد کنند آنها می‌خواهند با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی منشاء ایجاد یکصد هزار شغل جدید در کشور باشند و الزامی است که در این زمینه مهاجر بپذیرند.