دوشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۸۸

كمي در مورد لندن و ...بيگ بيني كه 150 ساله شد

اینجا جایی است که مردم دنیا را در آن بدبخت میکنند!...جالب است بدانید که این جمله را از دهان یک انگلیسی زبان و در توصیف ساختمان پارلمان لندن شنیدم.بله! اینجا کاخ وست مینستر و به عبارتی پارلمان دولت کبیر بریتانیا است.ساختمانی بسیار زیبا و بزرگ با معماری گوتیک که در کنار رودخانه تایمز و کلیسای وست مینستر و مشرف به چرخ و فلک بزرگ لندن از جمله مراکز دیدنی به حساب میاید.

پارلمان بریتانیا یا پارلمان پادشاهی متحده بالاترین مرجع قانون‌گذاری در بریتانیای کبیر و متعلقات است. این پارلمان به تنهایی حق قانونی حکومت به سایر نواحی را دارد. بالاترین مقام در این پارلمان ملکه الیزابت دوم است.این مجلس از دو بخش مجلس عوام و مجلس اعیان تشکیل شده‌است.

مجلس اعیان شامل دو رده گوناگون از اعضاء می گردد: لردهای روحانی ( اسقفهای اعظم ) و لردهای غیرروحانی بطور کلی اعضای این مجلس توسط مردم انتخاب نمی‌شوند. مجلس عوام محل افرادی است که هر ۵ سال از سوی مردم برگزیده می‌شوند.

برج ساعت بیگ بن ( Big Ben)، بزرگ‌ترین و معروف ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است و متعلق به کاخ وست مینستر است که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان قرار دارد، در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در می‌آید.برج ساعت بیگ بن، در بریتانیا، رسمأ به نام "برج سنت استفان کاخ وست منیستر"، شناخته می‌شود.پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲ ماه اکتبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. با وجود اینکه ته‏بنای برج بیگن بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال ۱۸۳۴ نهاده شد، اما خود برج، ۱۳ سال بعد از آن، در سال ۱۸۵۶ ساخته شد.

برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، ۹۳.۳ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج که دارای چهار جهت است، ۵۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.اما چرا نام بیگ بن(بن گنده) به این برج ساعت داده شد؟ زمانی که این ناقوس سیزده تنی آماده شد هیچ کس قادر نیود که آن را با تکنیکی خاص به بالای برج منتقل کند.تا اینکه یک معمار انگلیسی به نام بن که اتفاقا بسیار هم فربه و گنده بود توانست این کار را انجام داده و ناقوس را بالا کشد.از آن به بعد نام این برج ساعت به افتخار بن گنده به بیگ بن تغییر یافت.

درست در مقابل در اصلی پارلمان و در آن سوی خیابان پیرمردی سالهاست که بساظ خود را گسترده و عملا آنجا زندگی میکند.این پیرمرد از اولین روزهای آغازین جنگ عراق به اینجا آمده و فعالیت وسیعی در مبارزه با جنگ انجام میدهد و تا امروز توانسته هواداران و گروه های زیادی را همراه خود سازد.عکسهای زیادی از کودکان زخمی عراق و افعانستان و چهره های سوخته آنها را در معرض دید عموم قرار داده است.جالب است که درست مقابل در مجلس قرار گرفته و هیچ کس نیز با او کاری ندارد و این آزادی کامل را در اینجا نشان میدهد.در روزهای اول تونی بلر تصمیم داشت او را از ایستادن کنار پارلمان منع کند اما با چنان مخالفتی از سمت مردم روبرو گشت که بیخیال این موضوع شد.

کلیسای وست مینستر در کنار پارلمان قرار دارد و به سبک معماری گوتیک ساخته شده و مکان سنتی مراسم تاجگذاری و تدفین شاهان و شهبانوهای بریتانیایی است.افراد سرشناسی چون نیوتون و داروینگ و چارلز دیکنز هم در اینجا دفن هستند.

لندن آی یا "چشم لندن" چرخ فلکی با ارتفاع 135 متر است که لندترین و بزرگترین چرخ فلک جهان لقب است. "بریتش ایرز" یا سازمان "هواپیمایی بریتانیا" به مناسبت آغاز "هزاره سوم میلادی"این چرخ فلک را در ساحل جنوبی "رود تیمز" در قلب منطقه توریستی و تاریخی لندن با صرف هفتاد میلیون پوند ایجاد کرد. لندن آی دارای 32 محفظه کپسول مانند به شکل دماغه هواپیماست که هر کدام 25 سرنشین ظرفیت دارد. یعنی جمعاً 750 سرنشین می توانند همزمان بر آن نشسته و از فراز رود تیمز، شهر لندن را نظاره کنند. هر دور گردش هم حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه زمان میبرد.

لندن آی چرخ و فلک نو تأسیس و بزرگی است که در کمتر از چهار سال توانست جایگاه ویژه ای در اقتصاد و فرهنگ لندن و به طور کلی بریتانیا به دست آورد. سالانه ده میلیون نفر بر این چرخ و فلک سوار می شوند و آن را به یکی از بزرگترین منابع جذب توریست بریتانیا تبدیل کرده اند. به اعتقاد دوید مارکس و ژولیا بارفیلد معماران هلندی سازندگان این چرخ فلک بزرگ، بشر همواره آرزوی پرواز داشته، از اینرو روش های مختلفی برای پرواز کردن خلق و اختراع کرده است. لندن آی هم یکی از شیوه های پرواز کردن آدمی است، شیوه ای که انسان تا ارتفاع 135 متر بر می خیزد و در عین حال حس پرواز را به آرامی تجربه می کند.

لندن آی با سرعت کم به نحو دائم در گردش است و سرنشینان به تدریج سوار و پیاده می شوند، به نحوی که در هر ساعت 1600 سرنشین می توانند بر آن سوار شوند. در پرواز نیم ساعته بر فراز رود تیمز می توان تجربه تازه ای از مشاهده چشم انداز لندن به دست آورد. مارکس و بارفیلد می گویند ایده ساخت این قطعه معماری گونه در فضای شهر لندن را از "برج ایفل" و "مجمسه آزادی" گرفته اند که تداعی بخش ارتفاع و بلندی هستند. اما تفاوت اساسی بین لندن آی با برج ایفل یا مجسمه آزادی وجود دارد: در لندن آی سرنشینان به جای تماشاگر منفعل بودن، "مشاهده گر فعال" هستند. سرنشینان لندن آی از دور و از بیرون آن را نظاره نمی کنند بلکه در داخل آن می نشینند و با آن حرکت و زندگی می کنند. از اینرو لندن آی با سرنشینانش معنا می شود.

در عین حال، لندن آی برای صاحبانش، یعنی هواپیمایی بریتانیا و کسانی که از صنعت توریسم لندن استفاده می کنند، حکم معدن سرشار ثروت را دارد. از ابتدای راه اندازی لندن آی تاکنون، سالیانه ده میلیون نفر از آن استفاده کرده اند و هر سرنشین یازده پوند در قلک توریسم لندن واریز کرده است. یعنی این چرخ همیشه در گردش که چیزی جز چند قطعه فلز و چند نفر گرداننده آن نیست، به تنهایی سالیانه صد و یازده میلیون پوند (قریب به صد و شصت میلیارد تومان) سرمایه جذب توریسم بریتانیا کرده است.

البته جاذبه توریستی و شهرت جهانی این چرخ فلک موجب آزار او نیز شده است. چهارشنبه بیستم دسامبر 2000 در حالیکه هنوز کمتر از یک سال از عمر لندن آی می گذشت معترضان کُرد ترکیه برای نشان دادن اعتراض خود به رفتار دولت ترکیه در کشتن 19 زندانی کُرد، لندن آی را اشغال کردند و 600 سرنشین آن به مدت 5 ساعت در هوا ماندند. احتمالاً همین مسئله باعث شده است که ماموران امنیتی هنگام سوار شدن سرنشینان به بازبینی و کنترل شدید آنها می پردازند و هنگام بیرون آمدن یعنی هر بار که اتاقکی خالی می شود آن را به نحو دقیق با دستگاه های الکترونیکی بازبینی می کنند.