چهارشنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۹

Google Maps

Google Maps :

معروفترین سرویس از بین سرویس های جغرافیایی گوگل ، سرویسی با نام Google Maps میباشد . در Google Maps شما میتوانید جهان را از بالا نظاره کنید . وقت اینست که در مورد قابلیت های Google Maps صحبت کنیم .

ابتدا برای دستیابی به سرویس Google Maps به اینجا مراجعه کنید . پس از ورود به این سرویس ، با تصویری مشابه تصویر زیر برخورد خواهید کرد :

۱- قابلیت Zoom In و Zoom Out : معمولی ترین قابلیتی که یک نقشه آنلاین بایستی داشته باشد ، همین قابلیت است . با استفاده از این قابلیت شما میتوانید تصاویر را نزدیکتر ( Zoom In ) و یا دورتر ( Zoom Out ) کنید . از سمت چپ صفحه اصلی Google Maps شما میتوانید از این قابلیت استفاده کنید .

در تصویر بالا دو مورد با شماره های ۱ و ۲ علامت گذاری شده اند .

مورد شماره ۱ : با استفاده از جهت های موجود روی دایره میتوانید تصویر را به بالا ، پایین ، چپ و راست هدایت کنید . البته میتوانید از خود ماوس برای اینکار استفاده کرده و با کشیدن و رها کردن تصویر ، مکان خود را عوض کنید .

مورد شماره ۲ : با استفاده از این اسکرول میتوانید میزان نزدیکی و یا دوری تصویر را تنظیم کنید . در این مورد هم شما میتوانید با دبل کلیک چپ تصویر را نزدیک ، و با تک کلیک راست تصویر را دورتر کنید .

۲- جستجوی نام شهرها و کشورها : خیلی راحت میتوانید شهرها و کشورهای مورد نظر خود را بدون جابجا کردن تصویر و فقط با یک کلیک پیدا کنید . به عنوان مثال من میخواهیم شهر Durban در آفریفای جنوبی را پیدا کنم . اگر بخواهم از حالت جابجا کردن تصویر با ماوس استفاده کنم ، مطمئنا زمان زیادی میگیرد و شاید هم در نقشه گم بشوم ( مخصوصا اگر زوم تصویر زیاد باشد ) ولی با استفاده از قابلیت جستجو در نقشه میتوانم سریعتر مکان مورد نظر خود را پیدا کنم . وقتی که نام شهر Durban را تایپ میکنید ، قابلیت پیشنهاد ( Suggestion ) گوگل به شما کمک میکند که :

۱- نام شهر را به صورت کاملا ننویسید . در عوض گوگل به شما کمک خواهد کرد که نام شهر ، استان و هم کشوری که آن شهر در آن قرار دارد را به صورت صحیح بنویسید .

۲- اگر شهر همنامی هم وجود داشت و شما از وجود آن بی خبر بودید ، میتوانید آن را پیدا کنید .

در تصویر بالا یکسری اطلاعات مفید به ما داده میشود .

اولین پیشنهادی که گوگل به ما میدهد ” شهر Durban در استان KwaZulu-Natal در آفریقای جنوبی ست ” .

دومین پیشنهاد ، ” شهری به نام Durbanvile در استان West Cape در آفریقای جنوبی ست ” .

و الی آخر که پیشنهادهایی نظیر خیابان و غیره است .

اکنون ما با کلیک رو پیشنهاد اول به شهر Durban در آفریقای جنوبی خواهیم رفت .

به Durban خوش آمدید ! پس از وارد شدن به منطقه دوربان یک پنل در قسمت سمت چپ مرورگر باز شده و اطلاعاتی را در مورد شهر دوربان به ما خواهد داد .

تعدادی از این اطلاعات را شماره گذاری کرده ام . پس به ترتیب مروری بر آن ها خواهیم داشت .

معرفی Durban و اطلاعات بیشتر :

با کلیک بروی لینک More info یک سری اطلاعات شسته و رفته از شهر دوربان بدست می آورید که به صورت خلاصه ما را با شهر دوربان آشنا میکند .

عملیات روی منطقه مورد نظر :

در این قسمت میتوانید عملیاتی را روی منطقه دوربان انجام دهید . این عملیات خود شامل چند دسته است :

Directions : از این قسمت میتوانید روی جاده ها و خیابان کار کنید . به عنوان مثال قصد دارید از شهر دوربان به شهر Maydon Wharf بروید . در اینجا میتوانید از قابلیت Directions استفاده کنید . پس بروی لینک Directions کلیک کنید تا وارد آن شوید . نقطه A شهر دوربان را علامت گذاری کرده است و گوگل آن را به عنوان مبدا در نظر میگیرد . حالا شما باید نقطه B یا همان مقصد را مشخص کنید تا نزدیکترین راه به همراه آدرس دقیق و مسافتی که باید طی کنید به شما نشان داده شود . بنابراین روی شهر Maydon Wharf راست کلیک کرده و گزینه Direction to here را انتخاب میکنم . با انجام این عمل Maydon Wharf به عنوان مقصد ما مشخص میشود و اطلاعات مسافرت بین مبدا و مقصد به سرعت نمایش داده خواهد شد .

در تصویر زیر یک خط آبی رنگ را مشاهده میکنید که دوربان را به مایدون وارف متصل کرده و در واقع مسیر بین این دو را مشخص میکند . این مسیر طبق تشخیص Google Maps نزدیکترین مسیر است ( خیلی کم اتفاق می افتد که گوگل مپ اشتباه کرده و مسیر طولانی تر را نمایش دهد ) .

تصویر بالا اطلاعات گرافیکی خوبی را نصیب ما میکرد ولی باید به پنل سمت چپ هم نگاهی کنیم تا اطلاعات زیادتری بدست آوریم .

در پنل سمت چپ شما میتوانید اطلاعات زیر را بدست آورید :

مسیرهای پیشنهادی دیگر ، اگر از مسیر انتخاب شده توسط گوگل خوشتان نمی آید میتوانید از مسیرهای پیشنهادی گوگل هم استفاده کنید . در بخش Suggest Routes میتوانید این مسیرها را مشاهده و انتخاب کنید تا اطلاعات با توجه به انتخاب شما تغییر کنند .

در تصویر بالا گوگل دو مسیر دیگر را به غیر از مسیر پیشفرض ( که با پس زمینه آبی مشخص شده است ) به شما پیشنهاد میدهد . در کادر مربوط به هر مسیر پیشنهادی ، دو مورد دیگر وجود دارد ( هر مورد را با شماره گذاری مشخص کرده ام ) :

۱- زمان : مدت زمانی که برای رسیدن از مبدا به مقصد صرف میشود ، مشخص شده است .

۲- فاصله : در این قسمت هم فاصله مکانی بین مبدا و مقصد ذکر شده است .

آدرس دهی کامل و دقیق ، در این قسمت شما میتوانید آدرس دقیق مقصد را بدست آورید . در واقع گوگل شما را از مبدا تا مقصد همراهی خواهد کرد .

البته فکر نکنید که این قابلیت فقط برای فواصل نزدیک است . شما میتوانید مبدا را دوربان و مقصد را Ontario کانادا معین کنید تا گوگل به شما اطلاعات دقیق را بدهد . اگر هم دوست داشتید ، بعد از Ontario سری هم به یکی از شهرهای ایران بزنید !

Search nearby : از این قسمت میتوانید مکان های درون و یا نزدیک به شهر دوربان را جستجو کنید . به عنوان مثال من ، نام ورزشگاه Moses Mabhida Stadium را جستجو میکنم . گوگل تمامی مکان هایی که نام Moses Mabhida Stadium را داشته باشند ، به من نشان خواهد داد .

Save to : از این قسمت میتوانید تمامی تغییراتی را که روی نقشه داده اید در اکانت گوگل خود ذخیره کنید تا هر وقت که وارد Google Maps میشوید ، بتوانید با ورود به قسمت My Maps تغییرات را دوباره بازیابی کنید .

More : در اینجا چند قابلیت وجود دارد :

۱- Zoom Here : به میزان حدودا ۸۰ درصد روی منطقه مورد نظر Zoom میکند .

۲- Street View : این هم همان سرویس معروف گوگل است که به تازگی دردسرهایی را هم برای مسئولان گوگل در کشورهای مختلف بوجود آورده است . با گوگل استریت ویو میتوانید داخل خیابان های شهر دوربان دوری بزنید . تصاویر قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارا هستند . وقت اینست که گشتی در شهر بزرگ دوربان بزنید !

Images : در قسمت تصاویر میتوانید تعدادی عکس از قسمت های شناخته شده شهر دوربان را تماشا کنید . با کلیک هر عکس ، تعدادی عکس نیز رو نقشه و در مکان های اصلی مربوط به آنها ظاهر میشوند .

Places : در این قسمت میتوانید نام مکان های مهم شهر را پیدا کنید . مثل همین ورزشگاه Moses Mabhida Stadium . هر نام به صورت یک لینک قرار داده شده است که میتوانید با کلیک روی هر لینک ، موقعیت آن را روی نقشه پیدا کنید . در تصویر زیر من روی لینک مربوط به ورزشگاه Moses Mabhida Stadium کلیک کردم و گوگل رو نقشه آن را به من نشان داد .

۳- نحوه ی نمایش نقشه :

گوگل مپ حق انتخاب سه نوع روش نمایش نقشه را به ما میدهد .

۱- Street Map ، که جاده ها ، بزرگراهها ، خیابان ها و … را به ما نشان میدهد .

۲- Satellite ، که به صورت واقعی منطقه مورد نظر را به ما نمایش میدهد . یعنی خیابان ها ، جاده ها ، مناطق مسکونی به صورت واقعی نمایش داده میشوند .

۳- Earth ، که به صورت سه بعدی اماکن را به تصویر میکشد . البته این حالت نیازمند پلاگین Google Earth است که باید از همان قسمت Google Maps دانلود کنید . متاسفانه این پلاگین برای کاربرانی ایرانی در حالت تحریم است .