سه‌شنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۸۸

ترمیم رنگ خودرو

مرمت خط افتادگی روی خودرو
حتی محتاط¬ترین رانندگان نیز نمی¬توانند خودرویشان را از خط افتادن و خراش برداشتن رنگ حفظ کنند زیرا با وجود رعایت تمام نکات ایمنی در رانندگی و پارک کردن خودرو، باز هم افرادی پیدا می¬شوند که با نوک کلید روی خودروی تمیز و خوش¬رنگ پارک شده خط بیندازند.

انواع خط افتادگی
تمام خط افتادگی¬ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمی¬شوند. این آثار با کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخ¬های خرید )هنگامی که در پارکینگ فروشگاه پارک کرده اید) و مواردی از این دست، ایجاد می¬شوند. اگر این جسم از رنگ خودرو نرمتر باشد، اثری از رنگ خود را روی رنگ بدنه ایجاد خواهد کرد اما اگر سخت¬تر از بدنه خودرو باشد، این رنگ بدنه خودروی شماست که روی این سپر یا چرخ خرید منتقل می¬شود. بعضی از خط افتادگی¬ها قابل مرمت هستند و بعضی از آنها نه.
برخی از اجسام به معنای واقعی، سطح خودرو را خراش می¬دهند. گاه شیء صدمه زننده لایه رنگ رویی و حتی مقداری از رنگ زیر را برمی¬دارد اما رنگ آستر و بدنه فلزی را مخدوش نمی¬کند. هنگامی که هنوز مقداری رنگ در عمق خراش باقی مانده است، این امکان وجود دارد که با سمباده کشی ظریف، واکس و پولیش آن را مرمت کرد.

تعریف خط: اگر تفاوت سطح محل خط با کشیدن ناخن قابل تشخیص نباشد، خط با پولیش کاری و بدون نقاشی و صافکاری برطرف خواهد شد. معمولا علائم به جا مانده از کارواش و خش سطحی با این شیوه برطرف خواهند شد.
برای رفع خطوط عمیق می¬توان از وسایلی از قبیل کارپن ـ - touch up paint و یاشیوه¬های جدید دیگر استفاده کرد.
اثر کارپن¬های اولیه (قلم¬های خش¬گیر خودرو) بعد از 3-5 بار کارواش یا شست¬وشو از بین می¬رفت؛ در ضمن نسبت به خاصیت حلالیت مواد واکس بسیار حساس بودند و با واکس زدن کاملا پاک می¬شدند اما قلم¬های جدید که در آنها قلم کلر نیز همراه قلم مویی عرضه می¬شود مناسبترند. کلر زدن با قلم¬مویی دقت بسیاری می¬خواهد و کار بسیار مشکلی است اما اگر از کلر استفاده شود، به این سادگی¬ها پاک نخواهد شد.
قلم¬های خش¬گیر همراه با محلول تثبیت کننده برای مقاومت در برابر شست¬وشو اکنون بسیار کاربرد دارند.

در ایران معمولا نقاشی خطوط ـ به¬ویژه نقاشی ستون¬های خودرو ـ به هیچ وجه توصیه نمی¬شود اما در خارج برای جلوگیری از پوسیدگی، محل آسیب دیده را به¬راحتی رنگ می¬کنند زیرا تعمیر نشدن خراش¬های عمیق، مقاومت شیمیایی و فیزیک فیلم رنگ را در برابر عوامل محیطی کاهش می¬دهد.

مرمت خراشیدگی¬ها و خطوط
برای تشخیص خراشیدگی از اثر رنگ به دستگاه¬های پیچیده نیازی ندارید. کافی است ناخن خود را روی سطح آسیب دیده بکشید تا متوجه شوید که محل گود شده یا رنگ روی¬ آن نشسته است. اگر این خط براثر کشیده شدن لاستیک، پلاستیک یا حتی رنگ وسیله ای دیگر ایجاد شده باشد، با کمی اسپری ورنی یا پاک کننده چسب به¬سادگی برداشته می¬شود. لکه¬های سرسخت¬تر را می¬توانید با کمی استون یا رقیق کننده رنگ که بر پارچه نرمی ریخته اید، پاک کنید.
اگر لکه با استفاده از روش¬های مذکور برطرف نشد، از پولیش¬ها یا مواد خش¬گیر حاوی مواد ساینده استفاده کنید.
قبل از اسپری ورنی بهتر است با سمباده نرم (P2000) محل را پوستاب کرد تا چسبندگی مناسب به¬وجود آید؛ در ضمن اسپری ورنی چندان ساده نیست و حتما باید لبه کشی شود که این کار با رقیق¬کننده خود ورنی انجام می¬شود .


ابتدا محل را با آب و صابون بشویید.

سپس پولیش ساینده ( پولیش خاکستری 3M ) را روی آن پخش کنید و آن را به¬صورت دورانی روی لکه بمالید تا لکه ناپدید شود.

به محض این که خط افتادگی ناپدید شد، برای از بین رفتن جای سایش دورانی، با حرکت چپ و راست دست روی آن بمالید تا هیچ اثری باقی¬ نماند. سپس ماده ساینده را با پارچه ای تمیز از روی آن پاک کنید.

بعد با استفاده از یک اسفنج ¬نرم و تمیز مقداری پولیش معمولی را روی محل بمالید تا خراش¬های ریزی که براثر سایش ایجاد شده اند محو گردند. کار را با یک واکس خوب بدنه خودرو تکمیل کنید.
با توجه به وجود لایه¬های مختلف رنگ، اگر اثر ایجاد شده روی خودرو خراشیدگی است، باید ببینید که عمق آن به آستر هم رسیده یا خیر.


1) Metal Preparation & Cleaning
2) Primers
3) Primer/Sealer
4) Color Coat
5) Clear Coat


گاهی یک سمت خراش سطحی است اما هرچه جلوتر می¬رود عمیق و عمیق¬تر می¬شود تا این که می¬بینید از آستر هم عبور کرده و به فلز زیر آن رسیده است. چقدر از این خراش تا زیر رنگ رفته است؟
اگر بخش کوچکی از تمام خراش باشد، می¬توانید حدالامکان آن را ترمیم کنید و باقی را تا زمانی که بخواهید¬ کل قطعه را دوباره رنگ کنید، نادیده بگیرید.
تقریبا تمام خودروهای جدید دارای یک لایه نگهدارنده شفاف روی رنگ بدنه هستند (Clear coat). این لایه برای براق شدن بیشتر رنگ نهایی و همچنین جلوگیری از رنگ پریدگی خودرو براثر تابش اشعه ماورای بنفش است.
خراش¬های بسیار سطحی روی این لایه شفاف، با سمباده بسیار نرم یا مواد ساینده کرم مانند به¬سادگی قابل مرمت است.

با این حال اگر تمام لایه شفاف را تا رنگ بسایید، باید یک مرتبه اسپری رنگ شفاف روی آن بپاشید. این کار باز هم ساده¬تر از ساختن رنگ اصلی خودروست.


مراحل ترمیم خراش
برای ترمیم خط افتادگی، از شست¬وشوی قسمت مخدوش با محلول آب و صابون شروع کنید.
سپس آن را به¬خوبی خشک کنید.

برای ترمیم خط افتادگی نمی¬توانید خط را پاک کنید بلکه باید رنگ اطراف ناحیه آسیب دیده را بسایید تا با عمق خط همسطح شود. هدف این است که رنگ اطراف را بدون آسیب رساندن یا وارد شدن به لایه بعدی رنگ همسطح عمق خراش کنیم. (البته باید به عمق خراش توجه کرد. خراش¬های عمیق در لایه ورنی را نمی¬توان به¬طور کامل از بین برد زیرا برداشتن لایه زیاد از ورنی، کار درستی نیست اما می¬توان آن را خفیف کرد تا کمتر به چشم بیاید.)
برای این که مطمئن باشید بیش از حد جلو نخواهید رفت باید درون خراش را با ماده ای پر کنید که با رنگ بدنه تضاد داشته باشد. برای مثال برای بدنه قرمز، از واکس کفش مشکی و برای بدنه تیره، از واکس سفید استفاده کنید. هنگامی که این ماده رنگی به درون خراشیدگی نفوذ کرد، بقیه آن را از روی بدنه پاک کنید.

رمز سمباده کشی بی خطر، استفاده از کاغذ سمباده بسیار نرم 2000 تا 3000 خشک و تر است که در فروشگاه¬های لوازم صافکاری و رنگ خودرو یافت می¬شود. کاغذ سمباده را روی یک بلوک چوبی یا لاستیکی اندازه دست قرار دهید و آن را در آب سرد فرو ببرید؛ می¬توانید یکی دو قطره مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید تا بیشتر لیز شود و کار ساییدن را مطمئن¬تر کند. محل خراشیدگی را با حرکات نرم و کوتاه بسایید و جهت حرکت دست خود را با زاویه¬های 60 درجه نسبت به محل خراش تغییر دهید. ساییدن را از بالا تا پایین خط انجام دهید و هر چند وقت یک بار سمباده را در آب خیس کنید. باید نرم و آهسته کار کنید و تا زمانی که رنگ واکس محو نشده است به کار ادامه دهید¬. (به عمق خراش توجه شود.)
سپس محل سمباده زده را خشک کنید و برای اطمینان از محو شدن خط، آن را به¬خوبی بررسی کنید. اگر لایه شفاف را رد کرده¬اید و در ظرف آب سمباده، ذرات رنگ مشاهده می¬کنید، باید اسپری شفاف را روی آن بپاشید. اگر رنگ خودروی شما از نوع معمولی و فاقد لایه شفاف است، مقدار زیادی رنگ در آب مشاهده خواهید کرد. هنگامی که خراش کاملا از بین رفت، محل آن را با ماده مخصوص پرداخت کنید.

اگر سطح کار بزرگ است به دستگاه پولیش برقی نیاز دارید.

در غیر این صورت برای مناطق کوچکتر یک¬ تکه پارچه حوله ای نرم و کمی از ماده مذکور کافی است. کار پرداخت را با حرکات دورانی انجام دهید و پودر حاصل از آن را با پارچه حوله ای دیگری بگیرید.

وقتی تمام آثار سمباده از بین رفت، از یک پارچه نخی نرم برای پاک کردن ذرات ماده ساینده استفاده کنید. محل را با آب بشویید. پارچه روی دستگاه پولیش را عوض کنید و پد تمیز و آغشته به پولیش (¬پولیش سفید 3M¬) روی آن قرار دهید. تمام محل را پولیش کنید (برای سطوح کوچک باز هم می¬توانید از پارچه حوله ای و پولیش استفاده کنید). پس از اتمام پولیش، باز هم سطح را بررسی کنید.

در صورت برطرف شدن خراش، بدنه را واکس بزنید.